Έφτιαξαν ανεξάρτητο εμιράτο με δικά τους νομίσματα οι κατακτητές της Κρήτης
Ελευθεροτυπία
Οι Άραβες που κατέκτησαν την Κρήτη τη βυζαντινή περίοδο ήταν πρόσφυγες από την Ανδαλουσία της Ισπανίας και δημιούργησαν εμιράτο με δικά τους νομίσματα. Τα νέα ιστορικά δεδομένα για την περίοδο της Αραβοκρατίας στην Κρήτη (824826-961) παρουσίασε πρόσφατα σε επιστημονικό συμπόσιο στο Ηράκλειο ο διευθυντής του Ινστιτούτου Ελληνοανατολικών και Αφρικανικών Σπουδών (ΙΕΑΑΣ), αραβολόγος Βασίλης Χρηστίδης. Την ημερίδα συνδιοργάνωσαν ο Δήμος Ηρακλείου και το ΙΕΑΑΣ.
Σύμφωνα με νέα στοιχεία από αραβικές πηγές, το διάστημα 824-826 π.Χ. οι Άραβες κατέκτησαν την Κρήτη εξαιτίας τυχαίας συγκυρίας.
«Σαράντα αιγυπτιακά πλοία έπλευσαν από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, χωρίς να συναντήσουν ούτε ένα βυζαντινό πολεμικό πλοίο. Η θάλασσα ήταν άδεια, γιατί, όπως τονίζει ο Βυζαντινός ιστορικός Σκυλίτζης, ο βυζαντινός στόλος είχε καταστραφεί λόγω της επανάστασης του Θωμά. Οι Άραβες που κατέλαβαν την Κρήτη δεν αποτελούσαν μέρος του αραβικού στόλου ούτε ήταν πειρατές, αλλά ισπανικής καταγωγής, αστοί μουσουλμάνοι πρόσφυγες, που είχαν εκδιωχθεί από τον εμίρη της Ανδαλουσίας Χάκαμ Α΄ (796-826)».
Έτσι, ορισμένοι Ισπανοί μουσουλμάνοι εγκαταστάθηκαν στη Φεζ του Μαρόκου, όπου διακρίθηκαν ως τεχνίτες και έμποροι, ζώντας σε μια ξεχωριστή περιοχή με χαρακτηριστικό τούς «θαυμάσιους κήπους τους». Οι υπόλοιποι πήγαν στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, όπου εκδιώχθηκαν πάλι και αναχώρησαν για την Κρήτη με τις γυναίκες και τα παιδιά τους. Οι Αιγύπτιοι τους προμήθευσαν 40 πολεμικά πλοία, για να διευκολύνουν την κατάκτηση του νησιού, αλλά τους απαγορεύτηκε να μεταφέρουν Αιγύπτιους.
Οι Ανδαλούσιοι μουσουλμάνοι, όπως ανέφερε ο κ. Χρηστίδης, επικαλούμενος αραβικές πηγές, μετέτρεψαν τη μακρινή επαρχία της Κρήτης σε ανεξάρτητο ισλαμικό ακριτικό κράτος, το οποίο μόνο τυπικά αναγνώριζε τη σύνδεση με το σουνιτικό χαλιφάτο της Βαγδάτης. «Το εμιράτο της Κρήτης ανέπτυξε διεθνές εμπόριο εισαγωγών και εξαγωγών και κατασκεύασε δικά του νομίσματα, όπου τυπικά αναφέρονται και τα ονόματα των Αββασιδών χαλιφών. Παράλληλα, αναπτύχθηκε πολιτιστικά και οι αραβικές πηγές αναφέρουν πολλά ονόματα διαπρεπών νομικών και άλλων διανοουμένων, οι οποίοι έζησαν στην αραβοκρατούμενη Κρήτη. Δυστυχώς μόνο λίγα αποσπάσματα διατηρήθηκαν στις αραβικές πηγές από τα έργα τους...».
Πηγή: Ελευθεροτυπία, Π. Γεωργούδη
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου