Απαγορευμένες και σοκαριστικές
Ο Αμερικανός Λάρι Φινκ βάζει σωσία του Μπους να χαϊδεύει γυναικείο στήθος. Και η Καναδή Νάταλι Ντάουστ αιχμαλωτίζει Γιαπωνέζα σε σαδομαζοχιστικό οίστρο. Είναι λίγα μόνο από τα χάι λάιτ του Athens Photo Festival, που ξεκινά 19 Νοεμβρίου, στο Φάληρο
Φωτογραφία της Κλόντια Ρογκ
Ποια τα όρια ανάμεσα στο πραγματικό και το φαντασιακό; Την απουσία και την παρουσία; Το αναπαραστήσιμο και το μη;
Της ΦΩΤΕΙΝΗΣ ΜΠΑΡΚΑ
Το γνωστό Athens Photo Festival, η διεθνής ετήσια διοργάνωση του Ελληνικού Κέντρου Φωτογραφίας, μας προτείνει σε μια εποχή «σύγχυσης, στερημένη από ισχυρές προτάσεις και προοπτικές, που οι οικονομικές θεωρίες αλληλοαναιρούνται και οι πολιτικές ιδεολογίες διαψεύδονται», όπως υποστηρίζουν οι διοργανωτές, να δούμε την πολιτική και την ίδια την κοινωνία μας μέσα από την τέχνη της φωτογραφίας.
Η γιορτή της φωτογραφίας είναι και πάλι εδώ. Δεκάδες ξένοι και Ελληνες φωτογράφοι παρουσιάζουν από τις 19 Νοεμβρίου στο Φάληρο (κτίριο Πεζογέφυρας- Εσπλανάδας, δίπλα στο γήπεδο Tae Kwon Do, εκεί που έγινε η 2η Μπιενάλε της Αθήνας) τις δικές τους αναγνώσεις της πραγματικότητας καθώς και της ανακατασκευής της.
«Interfaces» (Διεπιφάνειες) είναι ο γενικός τίτλος του κεντρικού προγράμματος, που επιμελείται η Κάρεν Ιρβιν και φέρνει στην Ελλάδα έργα διάσημων φωτογράφων.
* Οπως τις «απαγορευμένες φωτογραφίες» του 69χρονου Αμερικανού Λάρι Φινκ. Ηταν προορισμένες να δημοσιευτούν στο περιοδικό των «New York Times» το φθινόπωρο του 2001. Τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου δεν το επέτρεψαν. Πώς θα έβλεπαν οι Αμερικανοί την τεράστια φωτογραφία του σωσία του Τζ. Μπους, την ώρα που χαϊδεύει το στήθος μιας γυναίκας; Εκτέθηκαν πρώτη φορά την άνοιξη του 2004 στην γκαλερί Dubois, στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια. Το κοινό δεν έμεινε ασυγκίνητο. Χιλιάδες τηλεφωνούσαν και έστελναν e-mail απαιτώντας να «κατεβεί».
«Η γυναίκα πρέπει να ιδωθεί ως μεταφορά για την εξωτερική πολιτική μας», δήλωσε ο Λάρι Φινκ στο Ασοσιέιτεντ Πρες. «Αυτό ακριβώς κάναμε. Ψαχούλεμα χωρίς συναίσθηση, εκμεταλλευόμενοι την απολυταρχική μας δύναμη».
* Ξεχωρίζει η πρόσφατη δουλειά της Καναδής Νάταλι Ντάουστ «Tokyo Hotel story». Εζησε αρκετούς μήνες στο Alpha In, ένα από τα μεγαλύτερα S&Μ ξενοδοχεία της Ιαπωνίας. Φωτογράφισε 39 γυναίκες στα ιδιαίτερα δωμάτιά τους, τριγυρισμένες από τον εξειδικευμένο εξοπλισμό. «Κατέγραψα γυναίκες όλων των ηλικιών στον ρόλο της "αφέντρας ερωμένης", εικόνα που έρχεται σε σύγκρουση με τη γιαπωνέζικη εικόνα της θηλυκότητας, όπου οι γυναίκες έχουν γίνει παθητικές καλλονές», εξηγεί.
* Εντυπωσιάζουν οι μεγάλες έγχρωμες φωτογραφίες της Κλόντια Ρογκ, εμπνευσμένες από τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη. Με μια πρώτη ματιά μοιάζουν ταμπλο-βιβάν που αναπαριστούν μπαρόκ ζωγραφικούς πίνακες. Ομως σιγά σιγά το μάτι ανακαλύπτει τις διαστροφικές λεπτομέρειες. Η καλλιτέχνις αναλαμβάνει τον ρόλο του δημιουργού, που επιτρέπει τη γένεση ενός κόσμου, τα αληθινά τοπία μιας καταληπτής κόλασης και ενός νοητού παραδείσου.
* Η γεννημένη στην Αυστραλία Πολυξένη Παπαπέτρου εξευρευνά τη μαγική σχέση που έχουν τα παιδιά με τα ζώα, όταν οι φωτογράφοι Τζέιμς Τζόνσον-Πέκρινς και Δημοσθένης Αγραφιώτης «ενώνουν» στο έργο τους τον τυπογράφο Μανούτιο (1449-1515) και τον ζωγράφο Τζορτζόνε (1477-1510) που έδρασαν και οι δύο στη Βενετία.
* Ο Νίκος Πηλός φωτογραφίζει το Βερολίνο και τους Βερολινέζους 20 χρόνια μετά την πτώση του Τείχους, ενώ ο Γιάννης Τζώρτζης ακολουθεί την αποστολή τής Green Project στην Αφρική το περασμένο καλοκαίρι. Ο Γιάγκος Αθανασόπουλος τα «Γυμνά 2002-2007» και η Λουκία Ρικάκη τη σειρά «Αναρτημένοι στον ιστό...». Τέλος, στο Φάληρο θα δούμε τη 18η διοργάνωση της έκθεσης «Νέοι Ελληνες Φωτογράφοι», αλλά και το αφιέρωμα «China stories».
* Διάρκεια έως 12 Δεκεμβρίου (Τρ.-Παρ. 5 - 10 μ.μ., Σάββ.-Κυρ. 12 - 10 μ.μ.). Ηδη στην Αθήνα παρουσιάζονται στο πλαίσιο του φεστιβάλ δεκάδες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε γκαλερί, μουσεία, μορφωτικά ινστιτούτα.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου