ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΜΕ ΤΟΝ ΛΟΤΡΕΚ


Της Βίκυς Χαρισοπούλου

Σε ρυθµούς καν καν θα χορεύει η Θεσσαλονίκη από απόψε, ηµέρα έναρξης της µεγαλύτερης έκθεσης που έγινε στην Ελλάδα για τον γάλλο καλλιτέχνη της Μπελ Επόκ
Ο Τουλούζ-Λοτρέκ είχε ένα... παράξενο µυστικό. Γιος του κόµη Αλφόνς ντε Τουλούζ-Λοτρέκ και της κόµισσας Αντέλ, γεννήθηκε το 1864. «Οι δύο γιαγιάδες του (οι µητέρες του πατέρα και της µητέρας του αντίστοιχα) ήταν αδελφές», αποκάλυψε µε χαρακτηριστική κοµψότητα η γαλλίδα επιµελήτρια του Μουσείου Ορσέ του Παρισιού, Αν Ροκµπέρ, σε διάλεξη µε αφορµή την έκθεση έργων του στο Τελλόγλειο Ιδρυµα.

«Ευτυχώς – για τη φήµη των γονιών του – ο Λοτρέκ έπαθε στη διάρκεια της εφηβείας του συνολικά εννέα ατυχήµατα, γεγονότα που έδωσαν την ευκαιρία στην οικογένειά του να υποστηρίζει πως η δυσµορφία του (είχε ατροφικά πόδια και ανεπτυγµένο το υπόλοιπο σώµα µε αποτέλεσµα µετά βίας το ύψος του να φτάνει στο 1.50 µ.) οφείλονταν σ’ αυτά και όχι στον αιµοµικτικό γάµο τους».




Τα αποτελέσµατα της αιµοµιξίας θα είναι και το θέµα ιατρικής ηµερίδας που θα πραγµατοποιηθεί στο περιθώριο της έκθεσης και µε αφορµή τη δυσµορφία του καλλιτέχνη, τον Ιανουάριο στο Τελλόγλειο Ιδρυµα.

Με την έκθεση στο Τελλόγλειο Ιδρυµα «τιµούµε τον δηµιουργό που έκανε τη ζωγραφική αφίσα και την αφίσα ζωγραφική. Παρ’ ότι οι καιροί της οικονοµικής δυσπραγίας που διάγουµε εξοστρακίζουν τον πολιτισµό, ο οποίος δεν έχει ουδεµία οικονοµική ανταποδοτικότητα, εµείς επιµένουµε», είπε ο απερχόµενος πρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύµατος, τέως πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστηµίου Θεσσαλονίκης, Αναστάσιος Μάνθος.

Ανάλογη ήταν και η τοποθέτηση της «ψυχής» του Τελλογλείου, καθηγήτριας Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά, γενικής γραµµατέως του Ιδρύµατος, η οποία τόνισε χαρακτηριστικά ότι χρειάστηκε η «αυτοθυσία» όλων για την προετοιµασία και το στήσιµο της εντυπωσιακής έκθεσης – της τρίτης που διοργανώνει το Τελλόγλειο τα τελευταία χρόνια (µετά το αφιέρωµα στον Πικάσο και την περσινή πολύµηνη εικαστική αναφορά στον «Μιρό της Μαγιόρκας»).

Την έκθεση συνθέτουν περισσότερα από 170 έργα που προέρχονται από το Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι (πολλά από τα οποία βρίσκονταν στις αποθήκες του και εκτίθενται για πρώτη φορά), από το Μουσείο Τουλούζ-Λοτρέκ στην Αλµπί (την πόλη της Νότιας Γαλλίας απ’ όπου καταγόταν ο ζωγράφος), καθώς και από το Σατό ντι Μποσκ (έργα και οικογενειακά κειµήλια) στη Νοσέλ – γειτονική µε την Αλµπί ειδυλλιακή επαρχία όπου ο καλλιτέχνης γεννήθηκε στο κάστρο της ιδιαίτερα εύπορης οικογένειάς του.

Αντικείµενα όπως τα γυαλιά του, ένα κουτί µε χρώµατα και µια παλέτα του, το κουκλοθέατρό του, δύο γιαπωνέζικες κούκλες και ένα ζωγραφισµένο βότσαλο, παραχωρήθηκαν από την κόµισσα Νικόλ Ταπί ντε Σελεράν, µικρανιψιά του καλλιτέχνη.

Παράλληλα εκτίθενται και διπλά έργα των Τουλούζ-Λοτρέκ και Βαν Γκογκ (οκτώ σχέδια του ολλανδού ζωγράφου που υπήρξε φίλος του) που ρίχνουν φως στο πόσο επηρέασαν ο ένας τον άλλον. Σηµαντικός αριθµός εκθεµάτων (κυρίως οι πρωτότυπες αφίσες, σχέδια του του καλλιτέχνη και βιβλία) προέρχεται από την ιδιωτική συλλογή του Παύλου και της Μπελίντας Φυρού (από το Μουσείο Ηρακλειδών της Αθήνας, όπου παρουσιάστηκε και έκθεση του γάλλου ζωγράφου πρόσφατα). Εργα που προέρχονται επίσης από ιδιωτικές συλλογές σε Γαλλία και Ελβετία, καθώς και πλούσιο αρχειακό υλικό από το Αρχείο Σπητέρη στο Τελλόγλειο ολοκληρώνουν τα τεκµήρια της έκθεσης.




Η έκθεση υποστηρίζεται από συνεργασίες και παράλληλες δράσεις από το ΚΘΒΕ, το Τµήµα Θεάτρου και Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ, το Μουσείο Κινηµατογράφου, το Γαλλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο, τους Φίλους της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης κ.ά.


Την έκθεση συνθέτουν περισσότερα από 170 έργα. Προέρχονται ανάµεσα σε άλλα από το Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι και από το Μουσείο ΤουλούζΛοτρέκ στην Αλµπί

Προβολές και παραστάσεις

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγµατοποιηθούν στους χώρους του Τελλογλείου αλλά και σε άλλους πολιτιστικούς χώρους ανά τη Θεσσαλονίκη:

Κινηµατογραφικές προβολές (στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηµατογράφου και στο Μουσείο Φωτογραφίας)

Παραστάσεις του χοροθεάτρου του ΚΘΒΕ µε τον «παιχνιδιάρη» τίτλο «Το… lose Λοτρέκ» στον χώρο του Τελλογλείου (Δεκέµβριος - Ιανουάριος)

Διαλέξεις και οµιλίες για τις επιδράσεις από το γερµανικό και γαλλικό καµπαρέ στο ελληνικό τραγούδι» (Λάµπρος Λιάβας στις 22/10)

Συναυλίες, µεταξύ των οποίων αυτή µε τον τίτλο «Δεν ξέρω ποιος - Ακολουθώντας τα τραγούδια της Ιβέτ Γκιλµπέρτ και τις συνοµιλίες της µε τον Φρόυντ», µε τη γαλλίδα ερµηνεύτρια Ναταλί Ζολί (12/11) κ.ά.
ΠΗΓΗ:ΤΑ ΝΕΑ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!