Η χρονιά ξεκινά με «τρελή τέχνη»
Μπαλάφας, Μόραλης, Βασιλείου, Περό, μόνο μερικοί από τους καλλιτέχνες που θα φιλοξενήσει το πρώτο εξάμηνο του 2011
ΑΡΘΡΟ PHOTO GALLERY
Η «τρελή τέχνη» που καταδίκασαν οι ναζί, τo αντάρτικο στην Ηπειρο με τη ματιά του Κώστα Μπαλάφα, οι αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις του Γιάννη Μόραλη, το σκηνογραφικό έργο του Σπύρου Βασιλείου, οι θαλασσογραφίες του Ιωάννη Αλταμούρα, ένα αφιέρωμα στους Δημήτρη και Τάσο Μπίρη, αλλά και στον Γάλλο αρχιτέκτονα Ντομινίκ Περό. Είναι μερικές από τις εκθέσεις που θα απολαύσει το αθηναϊκό κοινό στους χώρους του πάντα δραστήριου Μουσείου Μπενάκη, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Ιωάννης Αλταμούρας «Seascape» (1874)
Η πρώτη έκθεση είναι ξεχωριστή. Ονομάζεται «Αιτία θανάτου: Ευθανασία» και θα παρουσιάζει 96 έργα 18 καλλιτεχνών που υπήρξαν θύματα του προγράμματος ευθανασίας των ναζί, γιατί ήταν ψυχικά ασθενείς, άρα δεν ήταν χρήσιμοι για το Χίτλερ. Τα έργα προέρχονται από τη συλλογή Πρίντσχορν που ανήκει στην Ψυχιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης. Ο Χανς Πρίντσχορν (1886-1933), γιατρός και ιστορικός τέχνης παράλληλα, μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο άρχισε να συγκεντρώνει έργα από ψυχιατρικές κλινικές δημιουργώντας μια μοναδική συλλογή, με την οποία αναγνώρισε την «τρελή τέχνη» και τους δημιουργούς της (Πειραιώς, 20 Ιανουαρίου-13 Μαρτίου).
Μακέτα του Σπύρου Βασιλείου
Το αντάρτικο
Σε ένα φιλμ που έπεσε στα χέρια του από τον ουρανό (από ιταλικό βομβαρδιστικό), ο Κώστας Μπαλάφας, ενταγμένος ο ίδιος στο 85ο Σύνταγμα του ΕΛΑΣ, αποτύπωσε το αντάρτικο στην Ηπειρο. Το υλικό αυτό ξεθάφτηκε μετά από 31 χρόνια που ήταν κρυμμένο κάτω από το πάτωμα ενός σπιτιού στα Γιάννενα. Το 1991 κυκλοφόρησε η γνωστή έκδοση. Τώρα, από το αρχείο Μπαλάφα, που φυλάσσεται στο Μπενάκη, θα παρουσιαστεί η έκθεση «Το αντάρτικο στην Ηπειρο, 1940-1944» (Πειραιώς, 1 Φεβρουαρίου-2 Μαρτίου).
Η μεγάλη έκθεση για το σκηνογραφικό έργο του Σπύρου Βασιλείου, μετά από δύο αναβολές, έχει προγραμματιστεί για το διάστημα μεταξύ 22 Μαρτίου και 15 Μαΐου, στην Πειραιώς. Η έκθεση, που αναμένεται επίσης με μεγάλο ενδιαφέρον, είναι η αναδρομική του Ιωάννη Αλταμούρα (1852-1878), η οποία για πρώτη φορά θα δείξει μια σφαιρική εικόνα του έργου και του σύντομου βίου του θαλασσογράφου - ζωγραφικά έργα, ιστορικά έγγραφα, προσωπικά αντικείμενα. Η ταυτόχρονη παρουσίαση έργων των ζωγράφων γονέων του και του αδελφού του θα ζωντανέψει μια πολυθρύλητη οικογένεια (Πειραιώς, 30 Μαρτίου, 22 Μαΐου).
Οικολογική τέχνη
Το Μουσείο Μπενάκη θα μας γνωρίσει τον σχετικά άγνωστο στην Ελλάδα ζωγράφο και θεωρητικό της τέχνης Βασίλι Λεπάντο (Βασίλης Λουκόπουλος), που γεννήθηκε στη Ναύπακτο το 1940 και ζει στη Χαϊδελβέργη, μέσα από περίπου 80 τοπία του, στα οποία αναπτύσσει την ιδέα του για την Οικολογική Τέχνη (Πειραιώς, 29 Μαρτίου - 1 Μαΐου). Επίσης, την ερασιτέχνη, αλλά με ποιοτικό έργο, φωτογράφο Μαίρη Παρασκευά (1882-1951), με λήψεις από την προεπανασταστική Κριμαία, όπου μεγάλωσε, την Ελλάδα κι αλλού (κεντρικό κτίριο, 6 Ιουνίου, 31 Ιουλίου).
Η εικαστική παρέμβαση του Γιάννη Μόραλη στην αισθητική δημοσίων κτιρίων ξεκίνησε το 1959, με αποτυπώματά του στην πρόσοψη του «Χίλτον», και συνεχίστηκε επί τριάντα χρόνια. Εκατόν είκοσι περίπου προσχέδια των αρχιτεκτονικών συνθέσεών του παραχώρησε ο ίδιος λίγους μήνες πριν πεθάνει στο Μουσείο Μπενάκη. Θα τα δούμε στο κεντρικό κτίριο, τον Φεβρουάριο.
Η αρχιτεκτονική παραμένει συστατικό στοιχείο του εκθεσιακού προγραμματισμού του Μουσείου Μπενάκη. Στο πρώτο εξάμηνο του 2011 θα δούμε πέντε εκθέσεις: «Δημήτρης Ησαΐας - Τάσης Παπαϊωάννου. 30 χρόνια δημιουργίας», «Τάσος Μπίρης - Δημήτρης Μπίρης, Το αμφίδρομο πέρασμα ανάμεσα στην εφαρμογή και τη διδασκαλία», παρουσίαση του κορυφαίου Γάλλου αρχιτέκτονα Ντομινίκ Περό, στον οποίο ο Μιτεράν είχε αναθέσει την Εθνική Βιβλιοθήκη του Παρισιού, «μεταφορά» του ελληνικού περιπτέρου από την Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στη Βενετία το 2010 και ιαπωνική αρχιτεκτονική.
Ατσάλινα γλυπτά
Τον πρώτο σταθμό μιας τριλογίας σε ανοικτούς και κλειστούς χώρους θα κάνει στο αίθριο του μουσείου στην Πειραιώς η έκθεση της Καλλιόπης Λεμού, «Navigating in the Dark», με ατσάλινα γλυπτά μεγάλης κλίμακας (25 Ιανουαρίου). Επόμενοι σταθμοί: Ρέθυμνο - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και Τζαμί Ιμπραήμ, και Λονδίνο - κρύπτη της εκκλησίας του Αγ. Παγκρατίου.
Δήμητρα Ρουμπούλα
dirouboula@pegasus.gr
ΠΗΓΗ: ΕΘΝΟΣ
ΑΡΘΡΟ PHOTO GALLERY
Η «τρελή τέχνη» που καταδίκασαν οι ναζί, τo αντάρτικο στην Ηπειρο με τη ματιά του Κώστα Μπαλάφα, οι αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις του Γιάννη Μόραλη, το σκηνογραφικό έργο του Σπύρου Βασιλείου, οι θαλασσογραφίες του Ιωάννη Αλταμούρα, ένα αφιέρωμα στους Δημήτρη και Τάσο Μπίρη, αλλά και στον Γάλλο αρχιτέκτονα Ντομινίκ Περό. Είναι μερικές από τις εκθέσεις που θα απολαύσει το αθηναϊκό κοινό στους χώρους του πάντα δραστήριου Μουσείου Μπενάκη, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Ιωάννης Αλταμούρας «Seascape» (1874)
Η πρώτη έκθεση είναι ξεχωριστή. Ονομάζεται «Αιτία θανάτου: Ευθανασία» και θα παρουσιάζει 96 έργα 18 καλλιτεχνών που υπήρξαν θύματα του προγράμματος ευθανασίας των ναζί, γιατί ήταν ψυχικά ασθενείς, άρα δεν ήταν χρήσιμοι για το Χίτλερ. Τα έργα προέρχονται από τη συλλογή Πρίντσχορν που ανήκει στην Ψυχιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης. Ο Χανς Πρίντσχορν (1886-1933), γιατρός και ιστορικός τέχνης παράλληλα, μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο άρχισε να συγκεντρώνει έργα από ψυχιατρικές κλινικές δημιουργώντας μια μοναδική συλλογή, με την οποία αναγνώρισε την «τρελή τέχνη» και τους δημιουργούς της (Πειραιώς, 20 Ιανουαρίου-13 Μαρτίου).
Μακέτα του Σπύρου Βασιλείου
Το αντάρτικο
Σε ένα φιλμ που έπεσε στα χέρια του από τον ουρανό (από ιταλικό βομβαρδιστικό), ο Κώστας Μπαλάφας, ενταγμένος ο ίδιος στο 85ο Σύνταγμα του ΕΛΑΣ, αποτύπωσε το αντάρτικο στην Ηπειρο. Το υλικό αυτό ξεθάφτηκε μετά από 31 χρόνια που ήταν κρυμμένο κάτω από το πάτωμα ενός σπιτιού στα Γιάννενα. Το 1991 κυκλοφόρησε η γνωστή έκδοση. Τώρα, από το αρχείο Μπαλάφα, που φυλάσσεται στο Μπενάκη, θα παρουσιαστεί η έκθεση «Το αντάρτικο στην Ηπειρο, 1940-1944» (Πειραιώς, 1 Φεβρουαρίου-2 Μαρτίου).
Η μεγάλη έκθεση για το σκηνογραφικό έργο του Σπύρου Βασιλείου, μετά από δύο αναβολές, έχει προγραμματιστεί για το διάστημα μεταξύ 22 Μαρτίου και 15 Μαΐου, στην Πειραιώς. Η έκθεση, που αναμένεται επίσης με μεγάλο ενδιαφέρον, είναι η αναδρομική του Ιωάννη Αλταμούρα (1852-1878), η οποία για πρώτη φορά θα δείξει μια σφαιρική εικόνα του έργου και του σύντομου βίου του θαλασσογράφου - ζωγραφικά έργα, ιστορικά έγγραφα, προσωπικά αντικείμενα. Η ταυτόχρονη παρουσίαση έργων των ζωγράφων γονέων του και του αδελφού του θα ζωντανέψει μια πολυθρύλητη οικογένεια (Πειραιώς, 30 Μαρτίου, 22 Μαΐου).
Οικολογική τέχνη
Το Μουσείο Μπενάκη θα μας γνωρίσει τον σχετικά άγνωστο στην Ελλάδα ζωγράφο και θεωρητικό της τέχνης Βασίλι Λεπάντο (Βασίλης Λουκόπουλος), που γεννήθηκε στη Ναύπακτο το 1940 και ζει στη Χαϊδελβέργη, μέσα από περίπου 80 τοπία του, στα οποία αναπτύσσει την ιδέα του για την Οικολογική Τέχνη (Πειραιώς, 29 Μαρτίου - 1 Μαΐου). Επίσης, την ερασιτέχνη, αλλά με ποιοτικό έργο, φωτογράφο Μαίρη Παρασκευά (1882-1951), με λήψεις από την προεπανασταστική Κριμαία, όπου μεγάλωσε, την Ελλάδα κι αλλού (κεντρικό κτίριο, 6 Ιουνίου, 31 Ιουλίου).
Η εικαστική παρέμβαση του Γιάννη Μόραλη στην αισθητική δημοσίων κτιρίων ξεκίνησε το 1959, με αποτυπώματά του στην πρόσοψη του «Χίλτον», και συνεχίστηκε επί τριάντα χρόνια. Εκατόν είκοσι περίπου προσχέδια των αρχιτεκτονικών συνθέσεών του παραχώρησε ο ίδιος λίγους μήνες πριν πεθάνει στο Μουσείο Μπενάκη. Θα τα δούμε στο κεντρικό κτίριο, τον Φεβρουάριο.
Η αρχιτεκτονική παραμένει συστατικό στοιχείο του εκθεσιακού προγραμματισμού του Μουσείου Μπενάκη. Στο πρώτο εξάμηνο του 2011 θα δούμε πέντε εκθέσεις: «Δημήτρης Ησαΐας - Τάσης Παπαϊωάννου. 30 χρόνια δημιουργίας», «Τάσος Μπίρης - Δημήτρης Μπίρης, Το αμφίδρομο πέρασμα ανάμεσα στην εφαρμογή και τη διδασκαλία», παρουσίαση του κορυφαίου Γάλλου αρχιτέκτονα Ντομινίκ Περό, στον οποίο ο Μιτεράν είχε αναθέσει την Εθνική Βιβλιοθήκη του Παρισιού, «μεταφορά» του ελληνικού περιπτέρου από την Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στη Βενετία το 2010 και ιαπωνική αρχιτεκτονική.
Ατσάλινα γλυπτά
Τον πρώτο σταθμό μιας τριλογίας σε ανοικτούς και κλειστούς χώρους θα κάνει στο αίθριο του μουσείου στην Πειραιώς η έκθεση της Καλλιόπης Λεμού, «Navigating in the Dark», με ατσάλινα γλυπτά μεγάλης κλίμακας (25 Ιανουαρίου). Επόμενοι σταθμοί: Ρέθυμνο - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και Τζαμί Ιμπραήμ, και Λονδίνο - κρύπτη της εκκλησίας του Αγ. Παγκρατίου.
Δήμητρα Ρουμπούλα
dirouboula@pegasus.gr
ΠΗΓΗ: ΕΘΝΟΣ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου