«Πόλεμος» για τον Μεγαλέξανδρο
Φωτιές στην Αθήνα έχει ανάψει η τοποθέτηση του γιγαντιαίου αγάλματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου στα Σκόπια. Οι πιέσεις από βουλευτές - ακόμη και του ΠΑΣΟΚ - αλλά και πολίτες αυξάνονται προς τον Δήμο Αθηναίων ώστε να αποκτήσει και η Αθήνα τον δικό της έφιππο στρατηλάτη στην Πλατεία Κοτζιά, δεδομένου πως το άγαλμα υπάρχει - έργο του Γιάννη Παππά - και απόφαση για την τοποθέτησή του ήδη είχε λάβει η απελθούσα δημοτική αρχή.
Μόνο που όσοι πιέζουν τον δήμο για την τοποθέτηση του ύψους 10 μ. χάλκινου γλυπτού του ακαδημαϊκού Γιάννη Παππά λογαριάζουν χωρίς τα ήδη υπάρχοντα έργα τέχνης στην πλατεία. Το γλυπτό Θησέας της διεθνώς καταξιωμένης ελληνίδας γλύπτριας Σοφίας Βάρη (συζύγου του Φερνάντο Μποτέρο) κοσμεί ήδη τον χώρο, μαζί με ένα σιντριβάνι. Προϋπόθεση δε για την τοποθέτηση του του αγάλματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου είναι η μετακίνησή του. Ο εκλιπών Γιάννης Παππάς όμως είχε καταστήσει σαφές πως θα ήθελε το έργο του να τοποθετηθεί στην Πλατεία Κοτζιά μόνο αν συμφωνούσε και η Σοφία Βάρη.
Η καλλιτέχνις όμως δεν επιθυμεί τη μετακίνησή του, όπως ενημέρωσε τη δημοτική αρχή εκπρόσωπός της στην Ελλάδα για δύο λόγους: Πρώτον, διότι το γλυπτό έχει δημιουργηθεί για τη συγκεκριμένη πλατεία και, δεύτερον, διότι δεν της προτάθηκε συγκεκριμένη θέση για τη μεταφορά του.
Το θέμα πρόκειται σήμερα να συζητηθεί στο δημοτικό συμβούλιο, δεδομένου ότι οι μελέτες για την τοποθέτησή του είναι έτοιμες - μάλιστα πέρυσι τον χειμώνα είχαν γίνει έως και πρόβες για το τελικό σημείο αλλά τελικώς το έργο δεν υλοποιήθηκε. Ωστόσο ουδείς είναι σε θέση να απαντήσει πού θα βρεθούν οι 60.000 ευρώ που απαιτούνται για την εγκατάσταση του γλυπτού μεσούσης της κρίσης και των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο δήμος.
Ως μόνη λύση φαίνεται πλέον η αναζήτηση νέας θέσης για τον Μέγα Αλέξανδρο, είτε σε άλλο σημείο της Πλατείας Κοτζιά είτε στο Πεδίον του Αρεως, καθώς η εναλλακτική της Πλατείας Ομονοίας αποκλείεται διότι προγραμματίζεται η εκ νέου ανάπλασή της σε συνδυασμό με νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Ούτε όμως και η Πλατεία Δικαστηρίων (Σανταρόζα) αποτελεί λύση, δεδομένου ότι είναι διατηρητέα και δεν επιτρέπονται παρεμβάσεις - τουλάχιστον δίχως την έγκριση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων.
Η περιπέτεια του Μεγάλου Αλεξάνδρου - που απεικονίζεται σε νεαρή ηλικία, ως έφηβος πρίγκιπας στην αυλή της Πέλλας - δεν είναι η πρώτη. Ο ανδριάντας είχε αγοραστεί από το υπουργείο Πολιτισμού το 1993 αλλά δεν είχε βρεθεί το κατάλληλο σημείο για να τοποθετηθεί, με αποτέλεσμα να βρίσκεται στον κήπο του εργαστηρίου τού Γιάννη Παππά που σήμερα λειτουργεί ως μουσείο - παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη στου Ζωγράφου. Αρχικά δε προοριζόταν για την Πλατεία Αριστοτέλους της Θεσσαλονίκης, σχέδιο που επίσης δεν υλοποιήθηκε.
Και ο Παναγούλης
Πρόβλημα όμως έχει προκύψει με τις πιέσεις που δέχεται ο Δήμος Αθηναίων και για το άγαλμα του Αλέκου Παναγούλη. Βουλευτές και ομάδες πολιτών ζητούν το χάλκινο γλυπτό με τη μαρμάρινη βάση να τοποθετηθεί στην (διατηρητέα και άρα θέση απαγορευτική) Πλατεία Δικαστηρίων και θα πρέπει να αναζητηθεί εναλλακτικό σημείο.
ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ,Μαίρη Αδαμοπούλου
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου