«Μικρά Διονύσια», 8 Ιουλίου, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Από τον Οιδίποδα, την Αντιγόνη και την Κλυταιμνήστρα μέχρι τον Αγγελιαφόρο, τη Λυσιστράτη και τον Πλούτο φτάνουν όλοι τους προσκεκλημένοι της μνήμης, την οποία θέτει σε λειτουργία ένας... τεχνικός θεάτρου. Ετσι, με φλας μπακ από θεατρικές παραστάσεις αρχαίου δράματος μισού αιώνα, γίνονται οι ψηφίδες μιας νέας, επετειακής παράστασης. Μιας παράστασης-φόρο τιμής στους διακόνους της υποκριτικής μέσα από την καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, «Μικρά Διονύσια», η πρεμιέρα της οποίας έχει προγραμματιστεί για 8 Ιουλίου, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Θα απαιτούνταν, ωστόσο, ο χρησμός της Κασσάνδρας -διά χειρός ενός εκ των τραγικών ποιητών- για να προβλέψει αν η πρεμιέρα δε θα αναβληθεί λόγω των κινητοποιήσεων των εργαζομένων για την ένταξη του θεάτρου στο καθεστώς των ΔΕΚΟ.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ, Σωτήρης Χατζάκης -αισιόδοξος ότι όλα θα προχωρήσουν καλά-, για το εορταστικό αυτό θεατρικό ψηφιδωτό των 50 χρόνων του θεάτρου ανέφερε: «Οι προηγούμενοι δημιούργησαν ένα θυσιαστήριο τέχνης, μπροστά στο οποίο στεκόμαστε ευλαβικά και καταθέτουμε την παράσταση ως στέφανο δόξας στους νεκρούς και τάματα ευγνωμοσύνης στους ζωντανούς αγίους του θεάτρου μας. Κι ας μην ξεχνάμε ότι το αρχαίο δράμα είναι ο σκληρός πυρήνας της φυσιογνωμίας του έθνους. Μέσα στο πνεύμα της γενικότερης κρίσης φτιάχνουμε μια παράσταση συγκρατημένη, αλλά όχι φτωχή και μίζερη». Ο Γιάννης Ρήγας, που συνυπογράφει τη σκηνοθεσία μαζί με τον Γρηγόρη Καραντινάκη, συμπλήρωσε για το σπονδυλωτό αυτό κείμενο που αποτελείται από 28 αποσπάσματα έργων που ανέβασε το ΚΘΒΕ στους Φιλίππους και στη Θάσο, στο Θέατρο Δάσους και στην Επίδαυρο: «Υπήρξα αυτόπτης μάρτυρας από τη θέση του θεατή της μισής διαδρομής του ΚΘΒΕ στο αρχαίο δράμα. Μπορώ να πω ότι ''ήμουν κι εγώ εκεί'' κι αυτό μου δίνει σημαντικό πλεονέκτημα. Τα κείμενα της παράστασης όσο μικρής έκτασης κι αν είναι σε φέρνουν μπροστά στα μεγάλα ερωτήματα (ζωή, θάνατος, ηθικό, νόμιμο) και δρομολογούν σκέψεις και λύσεις».
Αρχαίοι τραγικοί προς εξαγωγή
Ο εκ των πρωταγωνιστών Κώστας Σαντάς, στο πλαίσιο της γενικότερης κατάστασης που αντιμετωπίζει το ΚΘΒΕ, υπογράμμισε ότι «σήμερα που ψάχνουν με αγωνία τι ακόμα να πουλήσουμε, ο Σοφοκλής, ο Ευριπίδης, ο Αισχύλος και ο Αριστοφάνης ως εξαγώγιμο είδος μπορούν να φέρουν λεφτά, χωρίς να χάσουν την αξία τους και μένοντας πάντα δικά μας. Αλλωστε το θέατρο είναι ένα μέρος που μπορεί να προσφέρει εν μέρει λύσεις, όπως κάθε φορά στις κρίσεις έβγαιναν μπροστά οι καλλιτέχνες, οι τρελοί και οι άγιοι». Στο ίδιο πνεύμα και η Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου συμπλήρωσε: «Ας σώσουμε τα εθνικά θέατρα, που είναι ντροπή κάποιοι να προσπαθούν να τα κλείσουν ονομάζοντάς τα ΔΕΚΟ και τους ηθοποιούς τους δημόσιους υπαλλήλους, όταν μετά τη σεζόν αναζητάμε εκ νέου δουλειά. Για να μη δούμε το ''Πωλείται'' εκτός από την Ακρόπολη και στο ΚΘΒΕ και στο Εθνικό, ας μιλήσουμε όλοι». Ο κ. Χατζάκης διευκρίνισε ότι δεν τίθεται θέμα παραίτησής του: «Δεν ήρθα για να παραιτηθώ, ήρθα για να μείνω και για να αγωνιστώ. Ως προς το θέμα των ΔΕΚΟ δεν είναι αρμοδιότητας του ΥΠΠΟΤ -από τον κ. Γερουλάνο δεν έχω κανένα παράπονο, μας έδωσε και την έκτακτη επιχορήγηση-, αλλά του υπουργείου Οικονομικών. Ο κ. Βενιζέλος γνωρίζει το θέμα και ελπίζουμε σε μια εξαίρεση».
Τη σύνθεση κειμένων επιμελήθηκε ο Κ. Χ. Μύρης, ενώ τα σκηνικά είναι της Λίλης Πεζανού, τα κοστούμια της Ερσης Δρίνη, η μουσική του Γιώργου Χριστιανάκη και η χορογραφία του Κώστα Γεράρδου. Παίζουν μεταξύ άλλων και οι Λίνα Λαμπράκη, Σοφία Λάππου, Γιάννης Μαλλούχος, Γιώργος Αρμένης, Νίκος Ψαρράς, Φωτεινή Μπαξεβάνη, Ταμίλλα Κουλίεβα, Λάζαρος Γεωργακόπουλος και 18μελής χορός.
Στη Θεσσαλονίκη η παράσταση θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Δάσους στις 14-15 Ιουλίου.
ΠΗΓΗ: afelioforos.gr., Γιώτα Σωτηροπούλου
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου