Ακρωτήριο - αριστούργημα
ΤΗΣ ΦΩΤΕΙΝΗΣ ΜΠΑΡΚΑ
Το ανθέμιο από το ακρωτήριο του Παρθενώνα.
Φαντάζει παράταιρο. Ξαφνικά, στην αίθουσα των Γλυπτών του Παρθενώνα, την προσοχή των θεατών «κλέβει» ένα τεράστιο γλυπτό, ύψους 3,2 μέτρων. Το μέγεθός του αλλά και η έντονα διακοσμημένη μορφή του ξενίζουν. Πώς είναι δυνατόν σε ένα ναό με τόσο αυστηρή γεωμετρία και αρχιτεκτονική να ανήκει ένα τέτοιο περίτεχνο κόσμημα;
Ο Παρθενώνας είχε δύο τέτοια γλυπτά ακρωτήρια που διακοσμούσαν την κορυφή των δύο αετωμάτων του. Τη Δευτέρα, ημέρα γενεθλίων των 2 χρόνων του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, οι επισκέπτες θα λύσουν όλες τις απορίες τους για το μοναδικό αυτό έκθεμα, ενώ θα δουν από κοντά και τα αυθεντικά του κομμάτια.
Οι συντηρητές όταν έκαναν τη γλυπτική ανασύνθεση του αρχαίου, τοποθέτησαν ένα μόνο αυθεντικό κομμάτι του. Από τη Δευτέρα, και για αρκετό καιρό, τέσσερα αυθεντικά μαρμάρινα θραύσματα θα βγουν από τις αποθήκες για να πάρουν θέση δίπλα του, σε σιδερένια βάθρα, αποκαλύπτοντας «τις γοητευτικές λεπτομέρειες» που ο σπουδαίος καλλιτέχνης του εμπνεύστηκε και αποτύπωσε στο μάρμαρο κοιτάζοντας τη φύση γύρω του.
Ο λόφος της Ακρόπολης είναι και σήμερα γεμάτος από το φυτό που αποτελεί την έμπνευση για τον σχεδιασμό του ακρωτηρίου. Είναι ο άκανθος, που φύεται στη σκιά των δέντρων και είναι ιδιαίτερα ανθεκτικός. Οι επισκέπτες θα μπορούν να συγκρίνουν τη ρεαλιστική απεικόνισή του, καθώς θα μεταφερθούν και ορισμένα φυτά σε γλάστρες μέσα στο μουσείο.
Ηδη από τα αρχαϊκά χρόνια, στο τέλος του 6ου π.Χ. αιώνα οι ναοί διακοσμούνταν με ανάλογα φυτικά ανθέμια, εξήγησε χθες ο πρόεδρος του μουσείου Δημήτρης Παντερμαλής. Στον Παρθενώνα ήταν τρισδιάστατα και γι' αυτό εξόχως εντυπωσιακά. Μόνο τη Δευτέρα και κάθε μία ώρα (στις 8, 9, 10, 11 κ.ο.κ.) οι φροντιστές του μουσείου θα εμπλουτίζουν τις γνώσεις των επισκεπτών για το έκθεμα.
Αυτό άλλωστε «θέλουμε να είναι το μουσείο, ένας περίπατος γνώσης και αισθητικής απόλαυσης», τόνισε στον απολογισμό του ο Δημ. Παντερμαλής. Από τον Ιούνιο του 2010 μέχρι και τον περασμένο Μάιο το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης επισκέφτηκαν 1.309.859 άτομα. Συνολικά τα δύο χρόνια 3.300.000 θεατές.
Πολύ μεγάλο είναι το ποσοστό όσων δικαιούνται δωρεάν εισιτήρια. Στο Μουσείο της Ακρόπολης πέρυσι άγγιξε το 39% (ήτοι 523.440 άτομα). «Πρέπει να ξαναδούμε σε ποιους είναι στ' αλήθεια κοινωνική προσφορά και σε ποιους όχι», τόνισε με έμφαση.
Το Μουσείο εξακολουθεί να διατηρεί την οικονομική του αυτονομία. Με τα έσοδα από τα εισιτήρια, από το εστιατόριο και το πωλητήριο, καλύπτει τα λειτουργικά του έξοδα που υπολογίζονται σε 4-5 εκατ. ευρώ τον χρόνο, πληρώνοντας και τα 200 άτομα του προσωπικού του. Δεν χρωστά σε κανέναν ενώ από το κράτος δεν έχει πάρει («αν και μπορεί») ούτε ένα σεντς.
«Το Μουσείο ξαναστήνει τον εαυτό του και αυτό θα κάνει και τα επόμενα χρόνια αποκαλύπτοντας καινούργια πράγματα από το πρωτογενές υλικό του», ξεκαθάρισε για την εκθεσιακή του πολιτική ο Δημ. Παντερμαλής. «Δεν χρειάζεται ανανέωση αλλά συνθετότερη μελέτη. Στο Λούβρο», είπε, «κατεβάζουν έργα που βρίσκονται εκεί πάρα πολλά χρόνια για να προσφέρουν στον θεατή μια γροθιά στο στομάχι. Στην περίπτωσή μας είναι προτιμότερος ο καθαρισμός της "Πρόκνης και του Ιτυος" του Αλκαμένη...»
Δεν αμελούν πάντως τον σύγχρονο θεατή. Σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο της Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί η τρισδιάστατη απεικόνιση των Γλυπτών του Παρθενώνα με σάρωση των μαρμάρων που βρίσκονται τόσο στην Αθήνα όσο και στο Λονδίνο. Στον απολογισμό ανέφερε και τη βελτίωση των πινακίδων και των σημάνσεων. Για τον Οδηγό του Μουσείου όμως θα περιμένουμε μέχρι το φθινόπωρο ενώ ο επιστημονικός κατάλογος του μουσείου «θέλει ακόμη τον χρόνο του». Στο τέλος του χρόνου θα ανοίξει για το κοινό και η ανασκαφή κάτω από το Μουσείο.
Για την κριτική πάντως που δέχεται η μουσειολογική έκθεση υπερασπίστηκε τη «δική του άποψη» και είπε χαρακτηριστικά: «Δεν θέλω να είμαι δάσκαλος αλλά δεν δέχομαι και δάσκαλο κανέναν». *
Ελευθεροτυπία
Το ανθέμιο από το ακρωτήριο του Παρθενώνα.
Φαντάζει παράταιρο. Ξαφνικά, στην αίθουσα των Γλυπτών του Παρθενώνα, την προσοχή των θεατών «κλέβει» ένα τεράστιο γλυπτό, ύψους 3,2 μέτρων. Το μέγεθός του αλλά και η έντονα διακοσμημένη μορφή του ξενίζουν. Πώς είναι δυνατόν σε ένα ναό με τόσο αυστηρή γεωμετρία και αρχιτεκτονική να ανήκει ένα τέτοιο περίτεχνο κόσμημα;
Ο Παρθενώνας είχε δύο τέτοια γλυπτά ακρωτήρια που διακοσμούσαν την κορυφή των δύο αετωμάτων του. Τη Δευτέρα, ημέρα γενεθλίων των 2 χρόνων του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, οι επισκέπτες θα λύσουν όλες τις απορίες τους για το μοναδικό αυτό έκθεμα, ενώ θα δουν από κοντά και τα αυθεντικά του κομμάτια.
Οι συντηρητές όταν έκαναν τη γλυπτική ανασύνθεση του αρχαίου, τοποθέτησαν ένα μόνο αυθεντικό κομμάτι του. Από τη Δευτέρα, και για αρκετό καιρό, τέσσερα αυθεντικά μαρμάρινα θραύσματα θα βγουν από τις αποθήκες για να πάρουν θέση δίπλα του, σε σιδερένια βάθρα, αποκαλύπτοντας «τις γοητευτικές λεπτομέρειες» που ο σπουδαίος καλλιτέχνης του εμπνεύστηκε και αποτύπωσε στο μάρμαρο κοιτάζοντας τη φύση γύρω του.
Ο λόφος της Ακρόπολης είναι και σήμερα γεμάτος από το φυτό που αποτελεί την έμπνευση για τον σχεδιασμό του ακρωτηρίου. Είναι ο άκανθος, που φύεται στη σκιά των δέντρων και είναι ιδιαίτερα ανθεκτικός. Οι επισκέπτες θα μπορούν να συγκρίνουν τη ρεαλιστική απεικόνισή του, καθώς θα μεταφερθούν και ορισμένα φυτά σε γλάστρες μέσα στο μουσείο.
Ηδη από τα αρχαϊκά χρόνια, στο τέλος του 6ου π.Χ. αιώνα οι ναοί διακοσμούνταν με ανάλογα φυτικά ανθέμια, εξήγησε χθες ο πρόεδρος του μουσείου Δημήτρης Παντερμαλής. Στον Παρθενώνα ήταν τρισδιάστατα και γι' αυτό εξόχως εντυπωσιακά. Μόνο τη Δευτέρα και κάθε μία ώρα (στις 8, 9, 10, 11 κ.ο.κ.) οι φροντιστές του μουσείου θα εμπλουτίζουν τις γνώσεις των επισκεπτών για το έκθεμα.
Αυτό άλλωστε «θέλουμε να είναι το μουσείο, ένας περίπατος γνώσης και αισθητικής απόλαυσης», τόνισε στον απολογισμό του ο Δημ. Παντερμαλής. Από τον Ιούνιο του 2010 μέχρι και τον περασμένο Μάιο το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης επισκέφτηκαν 1.309.859 άτομα. Συνολικά τα δύο χρόνια 3.300.000 θεατές.
Πολύ μεγάλο είναι το ποσοστό όσων δικαιούνται δωρεάν εισιτήρια. Στο Μουσείο της Ακρόπολης πέρυσι άγγιξε το 39% (ήτοι 523.440 άτομα). «Πρέπει να ξαναδούμε σε ποιους είναι στ' αλήθεια κοινωνική προσφορά και σε ποιους όχι», τόνισε με έμφαση.
Το Μουσείο εξακολουθεί να διατηρεί την οικονομική του αυτονομία. Με τα έσοδα από τα εισιτήρια, από το εστιατόριο και το πωλητήριο, καλύπτει τα λειτουργικά του έξοδα που υπολογίζονται σε 4-5 εκατ. ευρώ τον χρόνο, πληρώνοντας και τα 200 άτομα του προσωπικού του. Δεν χρωστά σε κανέναν ενώ από το κράτος δεν έχει πάρει («αν και μπορεί») ούτε ένα σεντς.
«Το Μουσείο ξαναστήνει τον εαυτό του και αυτό θα κάνει και τα επόμενα χρόνια αποκαλύπτοντας καινούργια πράγματα από το πρωτογενές υλικό του», ξεκαθάρισε για την εκθεσιακή του πολιτική ο Δημ. Παντερμαλής. «Δεν χρειάζεται ανανέωση αλλά συνθετότερη μελέτη. Στο Λούβρο», είπε, «κατεβάζουν έργα που βρίσκονται εκεί πάρα πολλά χρόνια για να προσφέρουν στον θεατή μια γροθιά στο στομάχι. Στην περίπτωσή μας είναι προτιμότερος ο καθαρισμός της "Πρόκνης και του Ιτυος" του Αλκαμένη...»
Δεν αμελούν πάντως τον σύγχρονο θεατή. Σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο της Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί η τρισδιάστατη απεικόνιση των Γλυπτών του Παρθενώνα με σάρωση των μαρμάρων που βρίσκονται τόσο στην Αθήνα όσο και στο Λονδίνο. Στον απολογισμό ανέφερε και τη βελτίωση των πινακίδων και των σημάνσεων. Για τον Οδηγό του Μουσείου όμως θα περιμένουμε μέχρι το φθινόπωρο ενώ ο επιστημονικός κατάλογος του μουσείου «θέλει ακόμη τον χρόνο του». Στο τέλος του χρόνου θα ανοίξει για το κοινό και η ανασκαφή κάτω από το Μουσείο.
Για την κριτική πάντως που δέχεται η μουσειολογική έκθεση υπερασπίστηκε τη «δική του άποψη» και είπε χαρακτηριστικά: «Δεν θέλω να είμαι δάσκαλος αλλά δεν δέχομαι και δάσκαλο κανέναν». *
Ελευθεροτυπία
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου