Τρεις εκθέσεις στο Τελλόγλειο


«Αποτυπώματα δύο αιώνων: (19ος - πρώτο μισό 20ού αιώνα)», «Σπύρος Παπαλουκάς 1922 κ.ε.» και «Ανακύκλωση με Τέχνη. Μην το πετάς». Είναι οι τρεις επιμέρους τίτλοι των τριών εκθέσεων με τις οποίες συνεχίζει τη δράση του στο πολιτιστικό γίγνεσθαι της Θεσσαλονίκης το Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών ΑΠΘ (Αγ. Δημητρίου 159Α) και οι οποίες εγκαινιάζονται την Πέμπτη 15 Μαρτίου, στις 7.30 το βράδυ. Τη γενική ευθύνη των εκθέσεων έχει η καθηγήτρια ΑΠΘ και γενική γραμματέας του δ.σ. του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη - Βουτυρά. Την επιμέλεια των δύο πρώτων εκθέσεων έχει ο δρ Παναγιώτης Μπίκας, ιστορικός της Τέχνης. Σύμφωνα με την κ. Γουλάκη - Βουτυρά, «το Τελλόγλειο με τις τρεις νέες εκθέσεις δείχνει να επιμένει να δημιουργεί και να προσφέρει, παρά τις εξαιρετικά δύσκολες εποχές που διανύουμε όλοι. Παρουσιάζει αυτήν τη φορά, εκτός των άλλων, πολύ σημαντικά έργα από την πρώιμη συλλογή του στον επισκέπτη, αρκετά από τα οποία δεν έχουν εκτεθεί άλλη φορά».



1. Στην έκθεση «Αποτυπώματα δύο αιώνων» καταγράφεται η ιστορία της νεοελληνικής τέχνης από τη δημιουργία του ελληνικού κράτους μέχρι τις πρώτες μοντερνιστικές προσπάθειες στις αρχές του 20ού αιώνα. Σε αυτήν παρουσιάζονται κυρίως έργα από τις δύο βασικές ιστορικές συλλογές του Τελλόγλειου Ιδρύματος: των Νέστορα και Αλίκης Τέλλογλου και του Δημητρίου Τσάμη. Στην έκθεση παρουσιάζονται μοναδικές δημιουργίες, μεταξύ άλλων, των Ιακωβίδη, Νικολάου Λύτρα, Γύζη, Μπουζιάνη, Καντούνη, Βικάτου, Κόντογλου, Μπαρκόφ, Μαλέα και Παρθένη. Μάλιστα, στα «Αποτυπώματα» παρουσιάζεται εκ νέου και το μεγάλο έργο του Διαμαντή Διαμαντή «Ο Κόσμος της Κύπρου».

Αναφερόμενος στην έκθεση «Αποτυπώματα», ο επιμελητής Παναγιώτης Μπίκας, μεταξύ άλλων, υπογραμμίζει: «Με αφετηρία τις προσωπογραφίες του Νικόλαου Καντούνη, από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της επτανησιακής ζωγραφικής, δίνεται μια εικόνα για την πορεία ενός από τα κυρίαρχα στην αγορά θεματικά είδη: του πορτρέτου. Ο υπουργός κοντόσταυλος του Γεώργιου Ιακωβίδη αποτελεί ένα καλό δείγμα της προσωπογραφικής εργασίας ενός από τους βασικότερους ζωγράφου της Σχολής του Μονάχου, που με την ακαδημαϊκή του πορεία καθόρισε, τόσο ως θετικός όσο και ως αρνητικός πόλος, την ελληνική ζωγραφική. Συνεχιστής αυτής της παράδοσης υπήρξε ο Σπυρίδων Βικάτος. Ο επισκέπτης μπορεί να δει την εντελώς διαφορετική πραγμάτευση του αστικού πορτρέτου στην αφαιρετική ζωγραφική του Κωνσταντίνου Παρθένη, της αυτοπροσωπογραφίας στη χειρονομιακή ζωγραφική του Νικόλαου Λύτρα, της παράδοσης στην αιρετική ματιά του «βυζαντινού» Φώτη Κόντογλου και της αποτύπωσης του καθημερινού ανθρώπου στην εξπρεσιονιστική γραφή δύο «ξένων», του Αλέξανδρου Μπαρκόφ και του Γεώργιου Μπουζιάνη.



2. Στην έκθεση «Σπύρος Παπαλουκάς 1922 κ.ε.» θα παρουσιαστούν 56 εξαιρετικά σπάνια σχέδια του ζωγράφου που προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές. Ως γνωστόν, ο Σπύρος Παπαλουκάς κατατάσσεται στους ζωγράφους που άφησε το δικό του στίγμα στη λεγόμενη γενιά του '30. Τα σχέδια αφορούν τη Σμύρνη του '22 (ο Παπαλουκάς ανήκει στους λεγόμενους πολεμικούς ζωγράφους, που ακολουθούσαν τα ελληνικά στρατεύματα στη Μικρά Ασία), το Αγιον Ορος (έμεινε εκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα το 1924, ζωγραφίζοντας τον Αθω και άλλα μέρη του Αγίου Ορους) και τη Διεθνή Εκθεση της Θεσσαλονίκης, καθώς και εξώφυλλο βιβλίου του Νίκου - Γαβριήλ Πεντζίκη. Ολα τα παραπάνω θέματα συνδέονται και με τη Θεσσαλονίκη, που φέτος τιμά τα 100 χρόνια από την απελευθέρωσή της. Υπενθυμίζεται πως ο Σπύρος Παπαλουκάς με το έργο του καθόρισε την καλλιτεχνική ζωή της Θεσσαλονίκης. Η έκθεση που διοργάνωσε ο Παπαλουκάς το 1924 στο χώρο μπροστά από το Λευκό Πύργο σηματοδοτεί ένα κομβικό σημείο τόσο για την εκθεσιακή δραστηριότητα όσο και για την επαφή του φιλότεχνου κοινού της πόλης με τις νέες μορφικές επιλογές των Ελλήνων καλλιτεχνών.



3. Στην έκθεση «Ανακύκλωση με Τέχνη. Μην το πετάς» θα παρουσιαστούν έργα γλυπτικής από υλικά ανακύκλωσης του Γιώργου Τσάρα, καθηγητή του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ (έργα δικά του και των σπουδαστών του στο Εργαστήριο Γλυπτικής, ορισμένα από τα οποία θα κατασκευάζονται επιτόπου στη διάρκεια της έκθεσης). Πολλά από αυτά πρόκειται να τοποθετηθούν σε διάφορα σημεία της πανεπιστημιούπολης. Ο γλύπτης Γιώργος Κοσμίδης θα παρουσιάσει γλυπτά και κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά σε μια σειρά μαθημάτων για ενήλικες. Σημειώνεται πως σημαντικό τμήμα της έκθεσης θα αποτελεί η εφαρμογή ανακυκλώσιμων υλικών και οικολογικών προϊόντων βιομηχανικού σχεδιασμού (Design). Η έκθεση θα αναπτύσσεται και θα εμπλουτίζεται με έργα που θα παράγονται από τα εργαστήρια εφαρμογών, ενώ προβλέπονται συζητήσεις και ημερίδες (συνεργασία με το δήμο και το Πανεπιστήμιο). Προγραμματίζεται επίσης παρουσίαση γλυπτών του ομότιμου καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, Θόδωρου Παπαγιάννη.

Οι δύο πρώτες εκθέσεις θα διαρκέσουν μέχρι τις 27 Μαΐου. Η τρίτη, παρόλο που θα εγκαινιαστεί την ίδια μέρα, θα εξελίσσεται το επόμενο διάστημα και θα διαρκέσει μέχρι τις 6 Μαΐου. Οπως και σε προηγούμενες εκθέσεις, θα υπάρχουν παράλληλες εκδηλώσεις, καθώς και εκπαιδευτικά εργαστήρια.

Σημειώνεται πως για την υλοποίηση των τριών εκθέσεων το Τελλόγλειο συνεργάζεται με το δήμο Θεσσαλονίκης και τη ΔΕΘ.



Χορηγοί επικοινωνίας: «Αγγελιοφόρος της Κυριακής», www.agelioforos.gr, ΕΤ3, 102FM, 9.58FM, TV100 και FM100

Χρήσιμα

Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 9.00 – 14.00, Τετάρτη: 9.00 – 14.00 και 17.00 – 21.00, Σάββατο – Κυριακή: 10.00 – 18.00, Δευτέρα: κλειστά. Πληροφορίες: 2310/247.111 και 2310/991.610 ή www.tf.auth.gr/teloglion
ΠΗΓΗ:Agelioforos

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!