Museo del Prado: «Ιταλική ζωγραφική στην πέτρα 1530-1555»


ΕΚΘΕΣΗ: Μουσείο του Prado  Μαδρίτη 04/17/2018 - 08/05/2018

Η τέχνη καταστρέφει την φύση; Αυτό  το ερώτημα από το παρελθόν μέχρι και σήμερα τίθεται από τους ανθρώπους  της τέχνης.  Η Ana González Mozo  του Μουσείου του  Prado και επιμελήτρια της νέας έκθεσης του μουσείου να δώσει απάντηση σε αυτό.

Το  θέμα της έκθεσης είναι  «Ιταλική ζωγραφική στην πέτρα 1530-1555» εκθέτοντας  συγκεντρώνει αρκετά παραδείγματα που αποτυπώνουν  την κατ 'εξοχήν επιθυμία του καλλιτέχνη: να κάνει την τέχνη του αιώνια.
Piedad PIOMBO, Sebastiano del Óleo sobre pizarra, 124 x 111,3 x 3,5 cm | 145 x 132 x 12 cm (con marco) | 103 kg. 1533 - 1539 Madrid, Museo Nacional del Prado

Η έκθεση συγκεντρώνει μια επιλογή από τα εννέα έργα σε μονόχρωμη πέτρα -pizarra και λευκό-μάρμαρο από τους Ιταλούς καλλιτέχνες όπως ο Sebastiano del Piombo, Τιτσιάνο, Ντανιέλε ντα Βολτέρα και Leandro Bassano, αντανακλώντας την εδραίωση μιας αλλαγής στην τρέχουσα καλλιτεχνική τεχνική.    Αυτό συνέβη στις πρώτες δεκαετίες του δέκατου έκτου αιώνα. Αυτά τα έργα του ιταλικού κλασικού κόσμου και των ακατέργαστων πέτρινων υλικών συνθέτουν τη σχέση της ζωγραφικής με τη φυσική ιστορία, τη γεωλογία και την αρχαιολογία.
La Dolorosa con las manos abiertas TIZIANO, Vecellio di Gregorio Óleo sobre mármol, 68 x 55 cm | 1,9 x 2 cm grosor 1555 Madrid, Museo Nacional del Prado

Αυτοί οι ιδιοφυείς καλλιτέχνες, όπως το Tiziano ή το Sebastiano del Piombo, για να επιτύχουν  τον στόχο τους, δηλ. τα έργα τους να μείνουν στην αιωνιότητα  επέλεξαν το βράχο ως βάση για τις πινελιές τους. Ένα συμπαγές και ανθεκτικό υλικό όπως η πέτρα δεν υπόκεινται στη φθορά λόγω υγρασίας ή εντόμων, όπως το ξύλο και το ύφασμα. Ωστόσο, αυτή η τεχνική παρουσιάζει δύο σαφή μειονεκτήματα: την ευθραυστότητα και τη δυσκολία στη βαφή. Ο Sebastiano del Piombo το γνώρισε καλά με την ψεύτικη του ευσέβεια με τη Βερόνικα. Οι λύπες και οι διορθώσεις που ζήτησε ο πελάτης σχεδόν τον έκαναν να ρίξει την πετσέτα ... ή μάλλον το πινέλο, και να  αφήσει να τελειώσει άλλος καλλιτέχνης, λόγω της δυσκολίας της εφαρμογής ενός ελαίου στον πίνακα. Ωστόσο, το ολοκλήρωσε, μετά από σχεδόν 7 χρόνια εργασίας. Η τεχνική που αναπτύχθηκε από τον Sebastiano της ζωγραφικής σε πέτρα θεωρήθηκε "μυστική". Η ανάλυση και η αναπαραγωγή της διαδικασίας στο εργαστήριο αποκάλυψαν ότι το κλειδί της ήταν να εφαρμοστεί στην βάση με θερμότητα ένα μείγμα ελαίου, ρητινών και τετηγμένου κεριού που εξασφάλιζε την προσκόλληση του ελαίου. Από τον Daniele da Volterra, ιταλό κληρονόμο σε αυτό το "μυστικό" του Sebastiano, εκτίθενται μόνο τα δύο πορτρέτα του ίδιου νεαρού άνδρα. Τους ζωγράφισε ταυτόχρονα και η τεχνική τους όταν δούλευε πάνω τους, παρά την διαφορετική υποστήριξη τους, ήταν πανομοιότυπη.
La Coronación de espinas BASSANO, Leandro Óleo sobre pizarra, 54 x 49 cm | 63 x 57 x 5 cm (con marco) 1590 - 1598 Madrid, Museo Nacional del Prado

Για να επιτευχθούν τα αποτελέσματα του όγκου και των γαρίφαλων ή των επιθυμητών υφών, αυτοί οι καλλιτέχνες χρησιμοποίησαν τεχνικές όπως η θέρμανση του ελαίου  ή άλλες τεχνικές, όπως η επέκταση του βασικού χρώματος με το χέρι. Επωφελήθηκαν επίσης από τα χρωματικά και φωτεινά χαρακτηριστικά της πέτρας για να επιτύχουν διαφάνειες ή διαφορετικές αποχρώσεις. Αυτό παρατηρείται στην Dolorosa από τον Tiziano και στην Στέψη με αγκάθια   του Bassano.

Τα δύο έργα του Τιτσιάνο και το εργαστήριο του Bassano, διατηρούνται στο Πράδο, έχουν υποβληθεί σε ενδελεχή διαδικασία αποκατάστασης κατά την οποία, χάρη στη χορηγία του  Ιδρύματος Iberdrola  , συμμετείχαν διάφορες ειδικότητες, κατά την αποκατάσταση-συντήρηση   έτσι ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να εκτιμήσουν στην πληρότητά της, τη μοναδικότητα των έργων αυτών στην εφαρμογή του  ελαίου με τον τόσο ιδιαίτερη και σπάνια τςχνική   στην ιστορία της τέχνης.
Lápida funeraria Mármol tallado y pintado, 27 x 30 x 2,4 cm Madrid, Museo Arqueológico Nacional

Και πίσω στην αρχική ερώτηση της επιμελήτριας,  όπου η ίδια απαντά  : «Στην περίπτωση αυτή, η τέχνη δεν καταστρέφει τη φύση, διότι όλη η αξία βρίσκεται στο ότι  η τελευταία ποτέ πεθαίνει. "

Ecce Homo TIZIANO, Vecellio di Gregorio Óleo sobre pizarra, 69 x 56 cm | 1 cm – 3 mm grosor 1547 Madrid, Museo Nacional del Prado

Púgil Taller romano Mármol, 85 cm 50 - 70 Madrid, Museo Nacional del Prado




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!