«Ο µύλος και ο σταυρός»
ΚΛΙΚ ΣΤΟΝ ΤΙΤΛΟ
Εχετε ακούσει τοόνοµα Λεχ Μαγιέφσκι; Ε, είναι καιρός να το µάθετε. Η ταινία του «Ο µύλος και ο σταυρός» (The Mile and the Cross) αξίζει να τοποθετηθεί στην κινηµατογραφική πινακοθήκη των χριστιανών όλων των εκκλησιών!
Πινακοθήκη και όχιταινιοθήκη, για ένανλόγο απλό. Γιατί ο (πενηνταοκτάχρονος) πολωνός σκηνοθέτης αντιγράφει σαν πλαστογράφος πρωταθλητής τον θρυλικό πίνακα«Ο Χριστός φέρων τον Σταυρό» του Πίτερ Μπρίγκελ του πρεσβύτερου (1525-1569). Ενα από τα αστέριατης φλαµανδικής ζωγραφικής και απότις πρώτες υπογραφές της σχολής του Μπριζ που ιδρύθηκε από τον Γιαν Βαν Αϊκ.
Ο Μαγιέφσκι διαχειρίζεται το πλήθοςτων κοµπάρσων που λαµβάνουνµέρος σ’ αυτόντον µεγαλειώδη για τηνακρίβεια και τηνλεπτοµέρειά του πίνακα µε τηνίδια ευχέρεια και ικανότητα που ο Μπρίγκελ δούλευε τα πινέλα του και επεξεργαζόταν τα σχέδια,τις γραµµές, τις καµπύλες και τα χρώµατα. Κάθε λεπτοµέρεια, ακόµα και οι αγκράφες στις ζώνες τωνανδρών, είναι χειροποίητες όπως δηλαδή συνέβαινε τον 16ο αιώνα στη Φλάνδρα που στέναζε από την κατοχή των ισπανών κατακτητών.Ολα, µα όλα τα εργαλεία, οι µοχλοί, τα ρούχα, όλα τα αντικείµενα πιστά αντίγραφα από τα πρωτότυπα που κατασκεύαζαν οι συντεχνίες εκείνης της εποχής. Ενα το κρατούµενο αυτό. Πουπροκαλεί δέος και θαυµασµό ακόµα και στον πιο ανυποψίαστο οφθαλµό.
Το δεύτερο είναι το φιλοσοφικό και χριστιανικό. Η σηµειολογία του Γολγοθά συµπυκνώνεταιεικαστικά από έναν Φλαµανδό πουσταυρώνεται όπως ο Χριστός. Περίπου σαν να λέει ότι ο Γολγοθάς είναι ο µοχλόςπου βάζει σε κίνησητην Ιστορία. Και ότι ο σταυρός είναι η µοίρα του ανθρώπου. ∆ηλαδή κάθε πατρίδας, κάθε φυλής και κάθε κοινωνίας. Το µαρτύριο, δηλαδή όχι µόνο αναπόφευκτο, αλλά και πολύτιµο. Ανευ αυτού ακίνητη η Ιστορία. Στο τέλµα η κοινωνία.
Η σηµειολογία του Πολωνού εικονογραφείται από µια κάθετη αόρατη γραµµή, όπου στο πιο ψηλό σηµείο του κέντρου ορθώνεται γιγαντιαίος βράχος, πάνω στον οποίο είναι εγκατεστηµένος ένας µύλος. Ο τροχός του µύλου είναι και ο τροχός της ζωής. Ο µυλωνάς είναι κάτι σαν θεός και κάτω από τον βράχο ο σταυρός όπου οι Ισπανοίέχουν τοποθετήσει ένανανυπάκουο Φλαµανδό. Τι σηµαίνειαυτό; Ο µύλος το σύµβολο της οικονοµίας και της ζωής. Στάρι και αλεύρι για τον επιούσιο άρτο. Ο σταυρός το σύµβολο του µαρτυρίου. Καιο Εσταυρωµένος το σύµβολο της αέναης επανάληψης της θυσίας του ενός για τη σωτηρία των πολλών.
Ολα αυτά ακούγονται εγκεφαλικά και σχηµατικά. Ξεχάστε τα. Και θα τα ξεχάσετε. Γιατί οι εικόνες, φτιαγµένες ψιλοβελονιά, καθηλώνουν τον αµφιβληστροειδή µονοκοπανιά. Τόσο απλά. Α, ξέχασα το καστ. Τα τρία πασίγνωστα ονόµατα εµφανίζονται εντελώς περιστασιακά. Ο Ρούτγκερ Χάουερ ως Πίτερ Μπρίγκελ. Ο Μάικλ Γιορκ ως τραπεζίτης και προστάτης των τεχνών. Και η Σάρλοτ Ράµπλινγκ ως η µητέρα του εσταυρωµένου, κάτι σαν την παρθένα Μαρία. Αφελέςστην φιλοσοφική του διάσταση αλλά καθηλωτικό ωςαισθητικό γεγονός. Προσοχή, η ταινίαθα προβάλλεται από την Κυριακή του Πάσχα.
ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ
Εχετε ακούσει τοόνοµα Λεχ Μαγιέφσκι; Ε, είναι καιρός να το µάθετε. Η ταινία του «Ο µύλος και ο σταυρός» (The Mile and the Cross) αξίζει να τοποθετηθεί στην κινηµατογραφική πινακοθήκη των χριστιανών όλων των εκκλησιών!
Πινακοθήκη και όχιταινιοθήκη, για ένανλόγο απλό. Γιατί ο (πενηνταοκτάχρονος) πολωνός σκηνοθέτης αντιγράφει σαν πλαστογράφος πρωταθλητής τον θρυλικό πίνακα«Ο Χριστός φέρων τον Σταυρό» του Πίτερ Μπρίγκελ του πρεσβύτερου (1525-1569). Ενα από τα αστέριατης φλαµανδικής ζωγραφικής και απότις πρώτες υπογραφές της σχολής του Μπριζ που ιδρύθηκε από τον Γιαν Βαν Αϊκ.
Ο Μαγιέφσκι διαχειρίζεται το πλήθοςτων κοµπάρσων που λαµβάνουνµέρος σ’ αυτόντον µεγαλειώδη για τηνακρίβεια και τηνλεπτοµέρειά του πίνακα µε τηνίδια ευχέρεια και ικανότητα που ο Μπρίγκελ δούλευε τα πινέλα του και επεξεργαζόταν τα σχέδια,τις γραµµές, τις καµπύλες και τα χρώµατα. Κάθε λεπτοµέρεια, ακόµα και οι αγκράφες στις ζώνες τωνανδρών, είναι χειροποίητες όπως δηλαδή συνέβαινε τον 16ο αιώνα στη Φλάνδρα που στέναζε από την κατοχή των ισπανών κατακτητών.Ολα, µα όλα τα εργαλεία, οι µοχλοί, τα ρούχα, όλα τα αντικείµενα πιστά αντίγραφα από τα πρωτότυπα που κατασκεύαζαν οι συντεχνίες εκείνης της εποχής. Ενα το κρατούµενο αυτό. Πουπροκαλεί δέος και θαυµασµό ακόµα και στον πιο ανυποψίαστο οφθαλµό.
Το δεύτερο είναι το φιλοσοφικό και χριστιανικό. Η σηµειολογία του Γολγοθά συµπυκνώνεταιεικαστικά από έναν Φλαµανδό πουσταυρώνεται όπως ο Χριστός. Περίπου σαν να λέει ότι ο Γολγοθάς είναι ο µοχλόςπου βάζει σε κίνησητην Ιστορία. Και ότι ο σταυρός είναι η µοίρα του ανθρώπου. ∆ηλαδή κάθε πατρίδας, κάθε φυλής και κάθε κοινωνίας. Το µαρτύριο, δηλαδή όχι µόνο αναπόφευκτο, αλλά και πολύτιµο. Ανευ αυτού ακίνητη η Ιστορία. Στο τέλµα η κοινωνία.
Η σηµειολογία του Πολωνού εικονογραφείται από µια κάθετη αόρατη γραµµή, όπου στο πιο ψηλό σηµείο του κέντρου ορθώνεται γιγαντιαίος βράχος, πάνω στον οποίο είναι εγκατεστηµένος ένας µύλος. Ο τροχός του µύλου είναι και ο τροχός της ζωής. Ο µυλωνάς είναι κάτι σαν θεός και κάτω από τον βράχο ο σταυρός όπου οι Ισπανοίέχουν τοποθετήσει ένανανυπάκουο Φλαµανδό. Τι σηµαίνειαυτό; Ο µύλος το σύµβολο της οικονοµίας και της ζωής. Στάρι και αλεύρι για τον επιούσιο άρτο. Ο σταυρός το σύµβολο του µαρτυρίου. Καιο Εσταυρωµένος το σύµβολο της αέναης επανάληψης της θυσίας του ενός για τη σωτηρία των πολλών.
Ολα αυτά ακούγονται εγκεφαλικά και σχηµατικά. Ξεχάστε τα. Και θα τα ξεχάσετε. Γιατί οι εικόνες, φτιαγµένες ψιλοβελονιά, καθηλώνουν τον αµφιβληστροειδή µονοκοπανιά. Τόσο απλά. Α, ξέχασα το καστ. Τα τρία πασίγνωστα ονόµατα εµφανίζονται εντελώς περιστασιακά. Ο Ρούτγκερ Χάουερ ως Πίτερ Μπρίγκελ. Ο Μάικλ Γιορκ ως τραπεζίτης και προστάτης των τεχνών. Και η Σάρλοτ Ράµπλινγκ ως η µητέρα του εσταυρωµένου, κάτι σαν την παρθένα Μαρία. Αφελέςστην φιλοσοφική του διάσταση αλλά καθηλωτικό ωςαισθητικό γεγονός. Προσοχή, η ταινίαθα προβάλλεται από την Κυριακή του Πάσχα.
ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου