Σαμπίνε Βάις: Πριν φύγει το 2021, έφυγε από τη ζωή μια από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού κινήματος φωτογραφίας
Είχα πολύ άγχος εκείνο το φθινοπωρινό απόγευμα του 2018. Θα μιλούσα με μια θρυλική φωτογράφο, που είχε μαθητεύσει στο στούντιο του περίφημου Φρεντ Μπουασονά στη Γενεύη και δίπλα στον διάσημο Γερμανό φωτογράφο μόδας Βίλι Μάιβαλντ στο Παρίσι· που είχε φωτογραφίσει από τον Σάμιουελ Μπέκετ και τον Αντρέ Μπρετόν μέχρι τον Χουάν Μιρό· που υπήρξε στενή φίλη του Αλμπέρτο Τζακομέτι· που είχε εργαστεί, μεταξύ άλλων, για τους New York Times, το Newsweek, το Life, τη γαλλική Vogue, το Elle, το Esquire, το Time.
Το γέλιο της, στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, από το διαμέρισμά της στο Παρίσι, με έκανε από την πρώτη στιγμή να χαλαρώσω. «Οφείλω να σας ενημερώσω, πριν ξεκινήσουμε να κουβεντιάζουμε, ότι έχω χρόνια να φωτογραφίσω. Δεν χρησιμοποιώ καν την κάμερα του κινητού μου τηλεφώνου, γιατί είμαι μια γυναίκα ηλικιωμένη και πάρα πολύ κουρασμένη!» μου είπε. «Η φωνή σας, πάντως, ακούγεται νεανική», σχολίασα. Δεν ήταν φιλοφρόνηση, πράγματι έτσι ακουγόταν. «Σας ευχαριστώ, είστε πολύ ευγενική, αλλά vous vous trompez (κάνετε λάθος). Τον Ιούλιο έκλεισα τα 94», απάντησε. Γέλια ξανά.
Στις 28 Δεκεμβρίου 2021, η Σαμπίνε Βάις έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 97 ετών. Ήταν η τελευταία εκπρόσωπος της γαλλικής σχολής ουμανιστικής φωτογραφίας, που ανέδειξε θρύλους όπως ο Βιλί Ρονί, ο Ρομπέρ Ντουανό, ο Εντουάρ Μπουμπά, ο Μπρασάι και φυσικά ο Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν, τον οποίο κάποιοι ιστορικοί τέχνης θεωρούν βασικό «ανταγωνιστή» της: οι εικόνες του είναι άψογες, αλλά έχουν μια «κλινική» ψυχρότητα, σε αντίθεση με τις δικές της, που αποπνέουν ζεστασιά, τρυφερότητα και οικειότητα.Σ’ εκείνη την τηλεφωνική συνέντευξη, με αφορμή την έκθεση «Οι πόλεις, Ο δρόμος, Ο άλλος», στο παρισινό Κέντρο Ζορζ Πομπιντού, η Σαμπίνε Βάις είχε αφηγηθεί στην «Κ» ιστορίες από την πολυκύμαντη ζωή της και είχε μοιραστεί κομμάτια της κοσμοθεωρίας της. «Οι φωτογραφίες που περιλαμβάνονται σε αυτή την έκθεση είναι όλες τραβηγμένες στον δρόμο για μένα, για τη δική μου ευχαρίστηση, την περίοδο 1945-1960», είχε εξηγήσει. «Τότε δεν είχαμε ακόμη τηλεόραση κι έτσι, μετά το δείπνο, κάναμε με τον σύζυγό μου (σ.σ.: τον Αμερικανό ζωγράφο Χιου Βάις) περιπάτους στην πόλη. Είχα πάντα μαζί μου την αγαπημένη μου Rolleiflex. Αυτές οι εικόνες είναι ο δικός μου μυστικός κήπος. Δεν είμαι καλλιτέχνης αλλά τεχνίτρια, γιατί δεν δημιουργώ τίποτα. Είμαι απλώς μάρτυρας όσων βλέπω και προκαλούν το ενδιαφέρον μου. Κι αυτό που ανέκαθεν με ενδιέφερε ήταν οι άνθρωποι»…,
Για το βλέμμα της, που συνέλαβε τους ανθρώπους και τις εικόνες της καθημερινής ζωής με πρωτόγνωρη ευαισθησία και για την πίστη της στην ουμανιστική αξία της φωτογραφίας επί 80 ολόκληρα χρόνια τιμήθηκε με ένα από τα πιο περίβλεπτα βραβεία παγκοσμίως, το Women in Motion 2020 από τον όμιλο Kering σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Φωτογραφίας Les Rencontres d’Arles.
λη
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου