9.500 «μπράβο» για έναν μαγικό Οιδίποδα

Με ελάχιστα σκηνικά αντικείμενα και μουσική που δημιουργούσαν οι ίδιοι οι ηθοποιοί με τις φωνές και τα σώματά τους, ή παίζοντας τύμπανο, νταούλι, τρομπέτα, πιατίνι, ο «Οιδίπους Τύραννος» χειροκροτήθηκε θερμά από το κοινό
Με ελάχιστα σκηνικά αντικείμενα (δύο θυρόφυλλα, ένα χαλί, μια καρέκλα) η παράσταση ήταν μινιμάλ χωρίς να είναι μίζερη. Λόου μπάτζετ, αλλά υψηλής ενέργειας και δύναμης. Δουλεμένη πολύ, καθαρή, καθόλου δήθεν, καθόλου προσωποκεντρική. Μια παράσταση συνόλου. Ολοι οι ηθοποιοί λειτούργησαν ως ομάδα, ακόμα και στην υπόκλιση του χαιρετισμού Μουδιασμένα (από προσέλευση κοινού) αλλά όχι «χλιαρά» (όσον αφορά το χειροκρότημα) δόθηκε την Παρασκευή πρεμιέρα των φετινών Επιδαυρίων. Ο «Οιδίπους τύραννος» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Τσεζάρις Γκραουζίνις, με αμιγώς ανδρικό θίασο, συγκέντρωσε στο κοίλον συνολικά περί τους 9.500 θεατές (3.500 την Παρασκευή και 6.000 το Σάββατο), οι οποίοι αποζημιώθηκαν από την παράσταση. Το απέδειξε το χειροκρότημα του φινάλε, τα «μπράβο» που φώναζαν όρθιοι, καλώντας ξανά και ξανά τους ηθοποιούς στην ορχήστρα. Ωστόσο δεν παύει να ήταν μια πρεμιέρα που γέννησε ερωτήματα, δεδομένου ότι μιλάμε για τη μοναδική τραγωδία του Φεστιβάλ Επιδαύρου φέτος. Τι να φταίει για τις άδειες κερκίδες; Η κρίση; Το κόστος βενζίνης και εισιτηρίου; Η διάθεση των συνανθρώπων μας; Είναι πολύ νωρίς να δώσει κανείς απαντήσεις. Η αυλαία μόλις σηκώθηκε κι έπεται συνέχεια πέντε παραγωγών. Αλλά επειδή τα νούμερα προσέλευσης δεν είναι αυτά που κρίνουν το τελικά αποτέλεσμα μιας παραγωγής, αλλά το αίσθημα που προξενεί στους θεατές και το συναίσθημα με το οποίο φεύγουν από το θέατρο, εδώ έχουμε να κάνουμε πολύ υψηλά «νούμερα». Γιατί παρακολουθήσαμε μια σκηνοθετική πρόταση εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, η οποία ευτύχησε στην υλοποίησή της. Μινιμάλ χωρίς να είναι μίζερη. Λόου μπάτζετ, αλλά υψηλής ενέργειας και δύναμης. Δουλεμένη πολύ, καθαρή, καθόλου δήθεν, καθόλου προσωποκεντρική, που «μυρίζει» θέατρο.
Η Ιοκάστη του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη στέκεται πάνω σε αναπηρική καρέκλα με το τεράστιο φόρεμά της που το κρατούν απλωμένο. Κάτω, ο Αιμίλιος Χειλάκης (Τειρεσίας) με ωραία φωνή και παρουσία, κέρδισε τις εντυπώσεις Ο Τσεζάρις Γκραουζίνις στήριξε την ευφάνταστη σκηνοθεσία του στον οργανωμένο και δημιουργικό αυτοσχεδιασμό. Με ελάχιστα σκηνικά αντικείμενα (δύο θυρόφυλλα, ένα χαλί, μια καρέκλα, μια αναπηρική πολυθρόνα) και μουσική (Δημήτρης Θεοχάρης) που δημιουργούσαν οι ίδιοι οι ηθοποιοί με τις φωνές και τα σώματά τους ή παίζοντας τύμπανο, νταούλι, τρομπέτα, ένα πιατίνι, έφτιαξε εικόνες που αποκάλυπταν την πηγή της «μαγεία» τους χωρίς να τη χάνουν. Πρόκρινε τον ομαδικό τρόπο αφήγησης, δίνοντας τον πρώτο λόγο στον λόγο, στην υπέροχη ποιητική μετάφραση του Μίνωα Βολανάκη (εξαιρετική επιλογή). Η όλη πρόταση ήταν εντέλει ένα κλείσιμο του ματιού στον θεατή. Θέατρο μέσα στο θέατρο, με τον 11μελή ανδρικό θίασο, εξαρχής, από την παρέλαση, να δίνει τελετουργική διάσταση στην παρουσία του. Στοιχισμένοι σε σειρά οι άντρες, στο βάθος του προσκηνίου, μας συστήνονται μέσω της εικόνας τους: τα πρόσωπά τους σκυθρωπά, τα ρούχα τους βρώμικα και φθαρμένα (απολύτως στο κλίμα της παράστασης τα σκηνικά και τα κοστούμια του Κένι ΜακΛέλαν). Ο «θίασος» στήνει τα λιγοστά του υπάρχοντα στην άδεια ορχήστρα και μέσα από τον «όλον» γεννιούνται οι ρόλοι, μπροστά στα μάτια των θεατών. Ολοι οι ηθοποιοί δούλεψαν πολύ και φάνηκε, ξεχνώντας μανιέρες κι ευκολίες.
Κέρδισε τις εντυπώσεις Ο Αιμίλιος Χειλάκης, με ωραία φωνή και παρουσία, είναι ο Οιδίποδας που δέχεται με υπερηφάνεια τη μοίρα του. Παίζοντας σύγχρονα και άμεσα ο ηθοποιός κέρδισε τις εντυπώσεις. Ο Τειρεσίας του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη σε ένα ψηλό σκαμπό λέει τραγουδιστά τις θλιβερές μαντείες και ο Θεράπων του συγκινεί. Η Ιοκάστη του, που στέκεται πάνω σε αναπηρική καρέκλα με το τεράστιο φόρεμά της που το κρατούν απλωμένο, σίγουρα εντυπωσιάζει. Ο Χρήστος Σαπουντζής ως Κρέων έχει καμπούρα κι είναι «χωμένος» στο παλτό του. Ως Αγγελος τείνει να είναι καθησυχαστικός, ενώ ως Εξάγγελος αφηγείται με ένταση τα φρικτά που έγιναν στο παλάτι. Ο κορυφαίος του Χορού, Κώστας Κορωναίος, πλαισιώνεται από τους Αλμπέρτο Φάις, Κώστα Σειραδάκη, Γιάννη Τσεμπερλίδη, Παναγιώτη Εξαρχέα, Ονίκ Κετσογιάν, Γιώργο Παπανδρέου, Τζεφ Μααράουι.
Με πυρετό έπαιξε το Σάββατο ο Αιμίλιος ΧειλάκηςΕν κατακλείδι, παρακολουθήσαμε μια παράσταση συνόλου. Δεν υπήρχαν «πρώτα» και «δεύτερα» ονόματα.Ολοι οι ηθοποιοί λειτούργησαν ως ομάδα, ακόμα και στην υπόκλιση του χαιρετισμού. Ολοι ίσοι. Ολοι μαζί. Κι όσο κι αν θέλει κανείς να το ξεχάσει, αυτό το «μαζί» είναι το αίτημα των ημερών μας. Οπότε, και από αυτή την άποψη, ο συγκεκριμένος Οιδίποδας ήταν απόλυτα σημερινός. ΤΑ ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΑ Ενα βατραχάκι διέκοψε την παράσταση •Το «Ξενία» ήταν κλειστό. Δύο καντίνες, μία στον χώρο δίπλα στο πάρκινγκ και μία έξω από τον περιβάλλοντα χώρο του «Ξενία», λειτουργούσαν προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες των θεατών Το νερό νεράκι παρ΄ολίγον να πουν οι θεατές των Επιδαυρίων. Και λέμε παρ΄ολίγον διότι το Φεστιβάλ μερίμνησε και γι' αυτό, αν και δεν είναι καθόλου (μα καθόλου) δική του ευθύνη. Το «Ξενία», το καφεστιατόριο του χώρου, όπου το κοινό μπορεί να καθίσει πριν από την παράσταση (αλλά και οι επισκέπτες του αρχαιολογικού χώρου) να δροσιστεί ή να έχει ένα λάιτ γεύμα, ήταν κλειστό. Δύο καντίνες, μία στον χώρο δίπλα στο πάρκινγκ και μία έξω από τον περιβάλλοντα χώρο του «Ξενία», λειτουργούσαν προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες των θεατών. Τι συνέβη; Η επιχειρηματίας που πλειοδότησε στον πλειοδοτικό διαγωνισμό για τη μίσθωσή του, το οποίο ανήκει στην Εταιρεία Τουριστικών Ακινήτων Α.Ε. (λόγο για τη λειτουργία του έχει και η Δ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων) δεν είχε εμφανιστεί (παρά τις διαβεβαιώσεις της ΕΤΑΔ Α.Ε.) να υπογράψει τις απαιτούμενες συμβάσεις μέχρι την πρεμιέρα των Επιδαυρίων. Με έγκαιρες ενέργειες του διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών, Γιώργου Λούκου, και με την καθοριστική κινητοποίηση της υπευθύνου του αρχαίου θεάτρου, Βαρβάρας Λαζαρίδου, βρέθηκε μια προσωρινή λύση: η εταιρεία κέτερινγκ που συνεργάζεται με το Μέγαρο Μουσικής προσφέρει προσωρινά τις υπηρεσίες της μέχρι να δοθεί οριστική λύση. Κλειστό «Ξενία» όμως σημαίνει και κλειστές μερικές από τις τουαλέτες. Το φεστιβάλ μερίμνησε και γι' αυτό, αφού τοποθέτησε πρόσθετες λυόμενες τουαλέτες στις ήδη υπάρχουσες. Και ποτίζει το γκαζόν του «Ξενία» και τα δέντρα... Εάν αυτό δεν είναι σεβασμός στο κοινό, τότε τι είναι; Ο... ταραξίας Ενα βατραχάκι που άθελά του το πέρασαν για φίδι αναστάτωσε θεατές και ηθοποιούς στην παράσταση του Σαββάτου. Μία ώρα και δέκα λεπτά μετά την έναρξη της παράστασης (απέμενε μισή ώρα από τη λήξη της) μία κυρία που καθόταν στη Β΄Ζώνη του Κάτω Διαζώματος σηκώθηκε και φώναξε έντρομη: «Φίδι». Αναστάτωση προκλήθηκε σε μερίδα των θεατών, σηκώθηκαν όρθιοι, κάποιοι θέλησαν να κατέβουν προς τα κάτω, τα φώτα άναψαν, η παράσταση διεκόπη. Οι ταξιθέτριες έσπευσαν άμεσα, το θέμα διευθετήθηκε αμέσως κι ο... ταραξίας χάθηκε χωρίς να προλάβει να πει ούτε... βρεκεκέξ! Η παράσταση συνεχίστηκε με την παρέμβαση του σκηνοθέτη, ο οποίος καθοδήγησε τους ηθοποιούς, υποδεικνύοντας «να το πάμε από το σημείο τάδε...». Ο όφις δεν ήταν... Διαμαντής κι ευτυχώς ούτε όφις! Πάντως, για την ιστορία, αναφέρουμε ότι από την άνοιξη έχουν γίνει εφτά καλύψεις και οφιοαπομακρύνσεις στον χώρο. Και κάθε χρόνο γίνεται ό,τι είναι δυνατόν, από πλευράς Φεστιβάλ, προκειμένου να αποφεύγονται τέτοιου είδους... επισκέπτες. Αλλά, ας μην ξεχνάμε ότι η Επίδαυρος δεν παύει να είναι ένα ανοιχτό θέατρο μέσα στη φύση και τα δέντρα. Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ •3.500 θεατές χειροκρότησαν την πρεμιέρα. •6.000 (περίπου) ήταν οι θεατές στην παράσταση του Σαββάτου. •11 ηθοποιοί συμμετέχουν στην παράσταση. •3 διαφορετικούς ρόλους υποδύεται ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης (Τειρεσίας, Ιοκάστη, Θεράπων) αλλά και ο Χρήστος Σαπουντζής (Κρέων, Αγγελος, Εξάγγελος). •100 λεπτά διαρκεί η παράσταση. •5 λεπτά, τουλάχιστον, χειροκροτούσε το κοινό της πρεμιέρας ηθοποιούς και συντελεστές. Στο κοίλον, μεταξύ άλλων, οι: Φ. Κομνηνού, Στ. Κυριακίδης, Τ. Χάνος, Ευ. Νάθενα, Ρ. Χαραλαμπίδης, Δ. Κουρούμπαλης (Παρασκευή), Γ. Μπέζος, Μ. Μαυροματάκης, Θ. Αθερίδης, Σμ. Καρύδη (Σάββατο). •5 ευρώ κοστίζει το πρόγραμμα. •1η φορά σκηνοθετεί ο Τσεζάρις Γκραουζίνις στην Επίδαυρο. •2η παράσταση στην Επίδαυρο με πυρετό έδωσε ο Αιμίλιος Χειλάκης (το Σάββατο). •32 σταθμούς από δω και στο εξής περιλαμβάνει η περιοδεία του «Οιδίποδος Τυράννου». Το πρόγραμμα έχει ως εξής: Τρίκαλα (9/7), Συκεές (10,11/7), Κοζάνη (12/7), Αμφιθέατρο Σίβηρης (13/7), Αρχαίο Θέατρο Δίου (14/7), Ξυλόκαστρο (17/7), Πρέβεζα (19/7), Ιωάννινα (20/7), Αρχαίο Θέατρο Οινιάδων (21/7), Αρχαία Ολυμπία (22/7), Ζάκυνθος (23/7), Ηλιδα (24/7), Θέατρο Φρύνιχος (28/7), Σαλαμίνα (31/7), Αρχαίο Θέατρο Αργους (2/8), Ρέθυμνο (4, 5/8), Ηράκλειο (6, 7/8), Χανιά (9, 10/8), Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων (24, 25/8), Ξάνθη (26/8), Αλεξανδρούπολη (27/8), Θέατρο Δάσους-Θεσσαλονίκη (28, 29/8), Αρχαίο Θέατρο Μεσσήνης (31/8), Ηρώδειο (6, 7/9), Ελευσίνα (8/9), Χαλάνδρι (10, 11/9), Ηλιούπολη (12/8), Παπάγου (13/9), Βεάκειο (14/9), Πετρούπολη (15/9), Αλσος Βεΐκου (17/9), Αιγάλεω (18/9). ΣΤΑ ΚΑΜΑΡΙΝΙΑ Κόσμος πολύς στα καμαρίνια. Τα συγχαρητήρια απευθύνονταν προς όλους. Μάλιστα, πολλοί θεατές αναζητούσαν τον σκηνοθέτη και, μιλώντας του θερμά για την παράσταση, του έλεγαν «μπράβο», «μας άρεσε πολύ», «σας ευχαριστούμε» ΠΗΓΗ:ΕΘΝΟΣ.gr,ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!