ΒΙΒΛΙΟ: «Αριστουργήματα της αρχαίας τέχνης» άπό τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης

«Αριστουργήματα της αρχαίας τέχνης» είναι ο τίτλος μιας συλλογικής έκδοσης με την επιμέλεια του LucaGiouliani για τα ξένα κείμενα. Την μετάφραση έχει κάνει η Έλενα Παλλαντζά, την επιμέλεια των ελληνικών κειμένων ο Γιάννης Μυλωνόπουλος και τον πρόλογο έχει γράψει ο Άγγελος Χανιώτης.
Οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης μας έχουν συνηθίσει το τελευταίο καιρό σε εκδόσεις ιδιαίτερα φροντισμένες και πολυσέλιδες για την τέχνη και τον πολιτισμό.
Μετά την ανανεωμένη έκδοση του Τζούλιο Αργκάν και του Ακίλε Μπονίτο Ολίβα της Ιστορίας της Τέχνης προχωρούν σ’ αυτήν την έκδοση προσφέροντας
ένα ανεκτίμητο έργο για το φιλότεχνο και όχι μόνο κοινό.
Τέχνη, σύμφωνα με την αρχαία σημασία της λέξης (τεχνική, τέχνασμα, τεχνοτροπία, δεξιοτεχνία) είναι κάθε δημιούργημα που φανερώνει την ικανότητα και την επινοητικότητα του ανθρώπου να δαμάζει την ύλη είτε προκαλώντας τον θαυμασμό του θεατή για το αισθητικό αποτέλεσμα είτε καθηλώνοντάς το με την τεχνική αρτιότητα.
Για ποιο λόγο κάποια έργα θεωρήθηκαν ή θεωρούνται αριστουργήματα; Ορισμένες πτυχές αυτού του πολύπλοκου θέματος, φωτίζονται από τα δοκίμια που συγκεντρώνει αυτός ο τόμος. Οι συγγραφείς του, διακεκριμένοι γερμανοί αρχαιολόγοι και ιστορικοί της ελληνικής και ρωμαϊκής τέχνης επέλεξαν επτά γλυπτά και ένα αρχιτεκτόνημα από την ελληνική και ρωμαϊκή αρχαιότητα για να εξετάσουν ποικιλία θεμάτων, από τεχνικές και κατασκευαστικές λεπτομέρειες ως την πρόσληψη ενός έργου αιώνες μετά τη δημιουργία του. Οι επιλογές των συγγραφέων ξαφνιάζουν όσους ταυτίζουν την αρχαία τέχνη με την καλλιτεχνική δημιουργία της κλασικής Αθήνας, θυμίζοντας πόσο πολυδιάστατη είναι η ιστορία της αρχαίας τέχνης. Το βιβλίο γραμμένο για το ευρύ κοινό και φοιτητές δεν είναι εγχειρίδιο έτοιμης γνώσης, αλλά άσκηση ματιάς και κρίσης.



Πολύ συχνά γίνεται λόγος για αριστουργήματα της τέχνης χωρίς να διευκρινίζεται τι ακριβώς εννοούμε. Τι σημαίνουν άραγε οι όροι τέχνη και αριστούργημα; Η σημασία τους έχει υποστεί βέβαια αξιοσημείωτη μεταβολή από την αρχαιότητα μέχρι την εποχή του μοντερνισμού – και οι δύο ωστόσο βασίζονται σε εννοιολογικά σχήματα της νεότερης εποχής. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, λοιπόν, τι νόημα έχει να μιλάμε για αριστουργήματα της αρχαίας τέχνης; Από τον 19ο αιώνα η Κλασική Αρχαιολογία επιχείρησε αν μη τι άλλο να καθορίσει σε ποιες περιπτώσεις είναι θεμιτή η χρήση του όρου. Αριστούργημα, λοιπόν, θα έπρεπε να αποκαλείται το έργο εκείνο που αποκαλύπτει την αναγνωρίσιμη υπογραφή του αριστοτέχνη, το στίγμα της μεγαλοφυΐας. Στον παρόντα, πλούσια εικονογραφημένο τόμο ο εκδότης και οι συγγραφείς των άρθρων επιδιώκουν να αποστασιοποιηθούν από την αισθητική κατηγορία της μεγαλοφυΐας και να επανέλθουν σε μια παλαιότερη αντίληψη περί «μαεστρίας» με την έννοια της τεχνικής ικανότητας και της δεξιοτεχνίας. Τον αναγνώστη περιμένει ένα ευχάριστο ανάγνωσμα που τέρπει τις αισθήσεις και σκοπό έχει να τον βοηθήσει να κατανοήσει την επίδραση της αισθητικής γοητείας μέσα από την παραδειγματική προσέγγιση οκτώ σημαντικών έργων τέχνης της αρχαιότητας. Παράλληλα επιδιώκει να αποκαλύψει ολοένα και νέες πτυχές καλλιτεχνικής δεξιοτεχνίας που ρίχνουν καινούριο, καμιά φορά απροσδόκητο φως σε γνωστά αριστουργήματα.



Τα βιβλίο περιλαμβάνει 282 σελίδες και τιμάται 16 ευρώ.
artnews.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!