Φωτογράφοι του περασμένου αιώνα:Μπουασονά Φρέντ – Frederic Boissonnas (1858-1946)
ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΧΩΡΟ
Ο Φρεντερίκ Μπουασονά (Γαλλικά: Fred Boissonnas, Γενεύη 18 Ιουνίου 1858 - 17 Οκτωβρίου 1946) ήταν Γαλλοελβετός φωτογράφος, ιδιαίτερα γνωστός για την φωτογραφική τεχνική του αλλά και την εκτεταμένη φωτογράφιση του ελληνικού χώρου επί τριάντα περίπου έτη, μαζί με τον συνοδοιπόρο του Ντανιέλ Μπο-Μποβί, πρύτανη της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. Το έργο του, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στην Ελλάδα θεωρείται εν γένει «πρωτοποριακό αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα»[
Ο Fred Boissonnaς στην Ακρόπολη, το 1913, ενώ φωτογραφίζει τη μετώπη του Νάού της Αθηνάς Νίκης ανεβασμένος σε σκάλα. Με τον τρόπο αυτό προσπάθησε να αποφύγει την παραμόρφωτική προοπτική, που θα δημιουργούσε στο είδωλο, μια φωτογράφηση του θέματος από κάτω. Τα γλυπτά όμως είχαν φτιαχτεί με τέτοιο τρόπο ώστε να βλέπονται σωστά από το έδαφος. Την άποψη αυτή υποστήριξε αργότερα η Νέλλη, όταν τα φωτογράφησε από κάτω χρησιμοποιώντας τηλεφακό.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
Σούνιο
Πηγές: 1.Βικιπαιδεία
2. Ξανθάκης, Α., Ιστορία της Ελληνικής Φωτογραφίας,εκδ. Εταιρεία Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου, 1989.
Ο Ελβετός επαγγελματίας φωτογράφος Fred Boissonnas έρχεται στην Ελλάδα το 1902 και το όνομά του θα συνδεθεί με τη χώρα μας και η δουλειά του θ αποτελέσει η βάση σύγκρισης των άλλων φωτογράφων τοπίου, για πολλά χρόνια.
Γύρω στα 1926, η Νέλλη συνεργάζεται με τον Μπουασονά που την περίοδο εκείνη φωτογράφιζε την Πελοπόννησο και με τη συνεργασία τους αυτή θ αποκτήσει νέες εμπειρίες. Ο Boissonnaς έδινε τις γυάλινες πλάκες του στη Νέλλη, για να τις εμφανίσει και εκείνη παρατήρησε ότι για κάθε θέμα έπαιρνε ένα πολύ μεγάλο αριθμό φωτογραφιών. Όταν ρωτήθηκε σχετικά ο Boissonnaς της απάντησε ότι επιδίωκε να φωτογραφίζει το θέμα του, σε διαφορετικές ώες της ημέρας, όπου ο ήλιος δημιουργεί αλλιώτικη φωτοσκίαση και να διαλέγει στο τέλος την καλλίτερη. Αυτή την τακτική θ ακολουθήσει αργότερα και η ίδια στη λήψη τοπίων.
Το 1888 ο Μπουασονά (1858-1947) αναλαμβάνει το φωτογραφείο πορτραίτων του πατέρα του, στη Γενεύη. Ταυτόχρονα, ασχολείται μ επιτυχία με τη λήψη καλλιτεχνικών φωτογραφικών τοπίων, που παρουσιάζει σε διάφορες εκθέσεις κι αργότερα θ ασχοληθεί αποκλειστικά μ αυτό το είδος της φωτογραφίας. Το 1891 παίρνει από τη Γενεύη με τηλεφακό τις πρώτες πετυχημένες φωτογραφίες του Λευκού Όρους, πάνω σε ορθοχρωματικές πλάκες, που παρασκεύαζε μαζί με τον αδελφό του. Η ορθοχρωματική πλάκα, δική τους επινόηση έδινε βελτιωμένο φωτογραφικό αποτέλεσμα[2]. Φωτογραφίζοντας το Mont-Blanc, με τηλεφακό κατασκευασμένο στην Αγγλία, κατόρθωσε να διακρίνει το μπλε του ουρανού από το λευκό του χιονιού στη φωτογράφισή του, διαμορφώνοντας μια φωτογραφία που έκανε τον γύρο του κόσμου.
Από το 1902 μέχρι το 1930 εργάστηκε για μεγάλα χρονικά διαστήματα στην Ελλάδα, για λογαριασμό ξένων εκδοτικών οίκων, ενώ αργότερα θα δημιουργήσει το δικό του οίκο.
Στον πρόλογο ενός βιβλίου του περιγράφει, ο ίδιος, την πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα:
-«Το Φεβρουάριο του 1902 βρισκόμουν στο Παρίσι. Εκεί έλαβα μια πρόσκληση από τη Γλασκώβη:
-Η φωτογραφία σου με το Λευκό Όρους γίνεται αντικείμενο θαυμασμού, όταν δίνω διαλέξεις για τον Λόρδο Βύρωνα. Τι θάλεγες να πήγαινες και να φωτογράφιζες, για λογαριασμό μου, τον Παρνασσό; Ο Βύρωνας τον αγαπούσε πολύ. Σου εσωκλείω μια επιταγή για να καλύψει τα έξοδά σου.
-Στην Ελλάδα λοιπόν δω την Ιθάκη. Ένα όνειρο των παιδικών μου χρόνων θα γινόταν πραγματικότητα. Όμως, όχι αυτή τξη στιγμή δεν μπορεί να γίνει. Του απάντησα:
-Πιθανό… τον επόμενο χρόνο.
Μέρα με την ημέρα τον επόμενο χρόνο, η επιταγή ήταν ένας συνεχής πειρασμός για μένα.
-Ελπίζω τώρα να είσαι ελεύθερος να πας για να φωτογραφίσεις τον Παρνασσό.
Τελικά πήρα την απόφαση μου. Μια ώρα αργότερα, ο κύριος Daniel Baud – Bony λάβαινε αυτό το τηλεγραφικό μήνυμα:
-Αγαπητέ φίλε, ας φύγουμε για τη Ελλάδα κι ας πάρουμε και τις γυναίκες μας μαζί.
Ξεκινήσαμε στις 13 Απριλίου… και για είκοσι χρόνια πριν και μετά τον πόλεμο, ταξιδέψαμε μαζί».
Το φωτογραφικό του’ έργο ήταν τεράστιο και ένα μεγάλο μέρος του δημοσιεύτηκε σε φωτογραφικά λευκώματα, που πρόβαλλαν με τον τρόπο αυτό την Ελλάδα. Οι εκτυπώσεις των λευκωμάτων γινόντουσαν στο εξωτερικό, σε πολυτελείς εκδόσεις που έχουν σήμερα ιδιαίτερο συλλεκτικό ενδιαφέρον. Ορισμένα απ αυτά , έγιναν κατόπιν παραγγελίας του Ελληνικού κράτους, ενώ άλλα ανατυπώθηκαν και κυκλοφόρησαν αργυρά σε φτηνότερες εκδόσεις.
Ο φιλελληνισμός του Μπουασονά και η αγάπη του για το Ελληνικό τοπίο, ήταν πολύ έντονα και κατόρθωσε να τα αποδώσει αριστουργηματικά στις φωτογραφίες του. Δεινός ορειβάτης και φυσιολάτρης, ήταν ο πρώτος που ανέβηκε το 1913 , στη ψηλότερη κορυφή του Ολύμπου, μαζί με τον φίλο του Μπώντ-Μποβύ και με οδηγό το Θεσσαλό κυνηγό Χρήστο Κόκαλο. Το 1919 θα επαναλάβει ξανά την ανάβαση και θα τραβήξει την κλασική, πια, φωτογραφία από το «θρόνο του Δία».
Το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα το πραγματοποίησε το 1930 οπότε και επισκέφθηκε[6] το Άγιο Όρος. Μεταξύ άλλων επισκέφθηκε την Πελοπόννησο, την Ανδρίτσαινα, την Αθήνα, την Ιθάκη, την Κρήτη κ.α. Συνοδοιπόρος σε πολλά ταξίδια του στην Ελλάδα υπήρξε ο ελληνιστής Βικτόρ Μπεράρ. Το αρχείο του με τις ελληνικού περιεχομένου φωτογραφίες του φυλάσσεται[7] στο Μουσείο Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης.
Ο Fred Boissonnaς στην Ακρόπολη, το 1913, ενώ φωτογραφίζει τη μετώπη του Νάού της Αθηνάς Νίκης ανεβασμένος σε σκάλα. Με τον τρόπο αυτό προσπάθησε να αποφύγει την παραμόρφωτική προοπτική, που θα δημιουργούσε στο είδωλο, μια φωτογράφηση του θέματος από κάτω. Τα γλυπτά όμως είχαν φτιαχτεί με τέτοιο τρόπο ώστε να βλέπονται σωστά από το έδαφος. Την άποψη αυτή υποστήριξε αργότερα η Νέλλη, όταν τα φωτογράφησε από κάτω χρησιμοποιώντας τηλεφακό.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
«Βλέπουμε τη Λιόψη (Ασπρoκκλήσι Θεσπρωτίας) και το υπέροχο παλάτι του Ντίνο Μπέη» γράφει σε γράμμα του Fred Boissonnas προς τη γυναίκα του, Πέμπτη 22 Μάη του 1913
Ήπειρος 1913
Προς Κόνιτσα 1913
Άνδρες και σκυλιά στο δρόμο Πρέβεζας Ιωαννίνων, 1913
Γυναικείος χορός στο Δελβινάκι Ιωαννίνων, 1913
Δελβινάκι Ιωαννίνων, πρόκριτοι, 1913
Δελβινάκι, γυναίκα με τα νεροβάρελα πάει στη βρύση1913
Δελβινάκι, οικογενειακή φωτογραφία1913
Δελβινάκι, στο χοροστάσι, 1913
Γυναίκα της Ηπείρου με Ξύλινη κούνια και σακούλι, Ήπειρος, 1913
Θεσσαλονίκη, 1913
Ιωάννινα, Λίμνη, πλύσιμο ρούχων 1913
Ζαγόρι 1913
Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, 1913
Κοπάδι στον Όλυμπο, 1913
Πανοραμική φωτογραφία με τη Ντούλκα (Όλυμπος) στο βάθος. Μάης του 1913
Μπαγιά Κήποι Ζαγορίου, γυναίκες, 1913
Μύτικας, Όλυμπος, 1913
Ο οδηγός, Χρήστος Κάκαλος στον Ολύμπο, 1913
Όλυμπος, 1913
Παραμυθιά - Φωτογραφία από την αυλή του αρχοντικού του Ρίγγα, 1913
Παραμυθιά, η περίφημη Σκαλοπούλα με την Καμάρα το 1913
Πήλιο - Πορταριά 1908
Θεσσαλονίκη 1908
1
Φιλιππιάδα, 1913
Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, Β 1913
Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, Γ 1913
Παραμυθιά 1913
Παραμυθιά 1913
Παραμυθιά 1913
Παραμυθιά, κοπέλες γνέθουν και πλέκουν. 1913
Πάργα, 1913
Πριόνια (1100 μ.), Όλυμπος, 1913
Στρυμώνας, 1913
Το γεφύρι της Γκούμανης Θεσπρωτίας, 1913
Το αρχοντικό του Γεωργίου Ρίγγα ο οποίος φιλοξένησε τον Fred Boissonnas, Παρασκευή 23 Μάη του 1913
Φιλιάτες, 1913
Όλυμπος, πριονοκορδέλα, 1914
Όλυμπος, καταυλισμός κτηνοτροφών, 1914
Πίνδος, κάτω από τα πλατάνια, 1914
Παζάρι στα Ιωάννινα, 1915
Παραμυθιά, αγορά, 1915
Κρήτη - Σπιναλόγκα 1918
Κρήτη - Σπιναλόγκα 1918
Κρήτη, προαύλιο σπιτιού, 1919
Κρήτη, λιμάνι Χανίων, 1919
Αθήνα - Ζάππειο 1920
Η Ακρόπολη από το Θησείο, 1920
Κηφισιά, 1920
Γειτονιά της Θεσσαλονίκης, τη δεκαετία του 20
Χανιά, Βενετσιάνικη πόρτα, 1920
Χανιά, Πλατεία Μαυροβουνίου, 1920
Ηράκλειο, λεωφόρος Καλοκαιρινού, 1920
Ηράκλειο, λεωφόρος Καλοκαιρινού, 1920
Ηράκλειο, κρήνη Μοροζίνι, 1920
Άγιος Νικόλαος, 1920
Άγιο Όρος - Μονή Ιβήρων, 1928
Άγιο Όρος, 1928
Άγιο Όρος, 1928
Άγιο Όρος, καλόγεροι, 1928
Άθως, μονή μεγίστης Λαύρας, 1928
Μοναχοί του Αγίου Όρους, από την επίσκεψή του στο Περιβόλι της Παναγιάς, το 1928
Μονή Αγίου Παύλου, αρσανάς, 1928
Μονή Βατοπαιδίου. 14-27 Αυγούστου 1928
Άθως, τράπεζα, 1928
Οδοιπορικό στο Άθω 1928
Οδοιπορικό στο Άθω 1928
Οδοιπορικό στο Άθω 1928
Φυλακές Ναυπλίου, 1928
Η Ακρόπολη
Γέροντας με τσαρούχια
Ολυμπία - Αλφειός 1903
Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού, 1903
Αργοστόλι 1903
Εύβοια - Χαλκίδα 1903
Ακράτα 1903
Μέγα Σπήλαιο 1903
Καλάβρυτα 1903
Χελμός 1903
Καρύταινα Αρκαδίας 1903
Ταΰγετος 1903
Στυμφαλία Στη σκιά της θημωνιάς 1903
Τίρυνθα, 1903
Το κάστρο Λάρισα του Άργους, 1903
Το λιμάνι του Ναυπλίου, 1903
Πηγές: 1.Βικιπαιδεία
2. Ξανθάκης, Α., Ιστορία της Ελληνικής Φωτογραφίας,εκδ. Εταιρεία Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου, 1989.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου