Φωτογράφοι του περασμένου αιώνα:Μπουασονά Φρέντ – Frederic Boissonnas (1858-1946)


ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΧΩΡΟ


 
Ο Φρεντερίκ Μπουασονά (Γαλλικά: Fred Boissonnas, Γενεύη 18 Ιουνίου 1858 - 17 Οκτωβρίου 1946) ήταν Γαλλοελβετός φωτογράφος, ιδιαίτερα γνωστός για την φωτογραφική τεχνική του αλλά και την εκτεταμένη φωτογράφιση του ελληνικού χώρου επί τριάντα περίπου έτη, μαζί με τον συνοδοιπόρο του Ντανιέλ Μπο-Μποβί, πρύτανη της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. Το έργο του, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στην Ελλάδα θεωρείται εν γένει «πρωτοποριακό αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα»[
Ο Ελβετός επαγγελματίας φωτογράφος Fred Boissonnas έρχεται στην Ελλάδα το 1902 και το όνομά του θα συνδεθεί με τη χώρα μας και η δουλειά του θ αποτελέσει η βάση σύγκρισης των άλλων φωτογράφων τοπίου, για πολλά χρόνια.

Γύρω στα 1926, η Νέλλη συνεργάζεται με τον   Μπουασονά      που την περίοδο εκείνη φωτογράφιζε την Πελοπόννησο και με τη συνεργασία τους αυτή θ αποκτήσει νέες εμπειρίες. Ο Boissonnaς έδινε τις γυάλινες πλάκες του στη Νέλλη, για να τις εμφανίσει και εκείνη παρατήρησε ότι για κάθε θέμα έπαιρνε ένα πολύ μεγάλο αριθμό φωτογραφιών. Όταν ρωτήθηκε σχετικά ο Boissonnaς της απάντησε ότι επιδίωκε να φωτογραφίζει το θέμα του, σε διαφορετικές ώες της ημέρας, όπου ο ήλιος δημιουργεί αλλιώτικη φωτοσκίαση και να διαλέγει στο τέλος την καλλίτερη. Αυτή την τακτική θ ακολουθήσει αργότερα και η ίδια στη λήψη τοπίων.

Το 1888 ο Μπουασονά (1858-1947) αναλαμβάνει το φωτογραφείο πορτραίτων του πατέρα του, στη Γενεύη. Ταυτόχρονα, ασχολείται μ επιτυχία με τη λήψη καλλιτεχνικών  φωτογραφικών τοπίων, που παρουσιάζει σε διάφορες εκθέσεις κι αργότερα θ ασχοληθεί αποκλειστικά μ αυτό το είδος της φωτογραφίας. Το 1891 παίρνει από τη Γενεύη με τηλεφακό τις πρώτες πετυχημένες φωτογραφίες του Λευκού Όρους, πάνω σε ορθοχρωματικές πλάκες, που παρασκεύαζε μαζί με τον αδελφό του. Η ορθοχρωματική πλάκα, δική τους επινόηση έδινε βελτιωμένο φωτογραφικό αποτέλεσμα[2]. Φωτογραφίζοντας το Mont-Blanc, με τηλεφακό κατασκευασμένο στην Αγγλία, κατόρθωσε να διακρίνει το μπλε του ουρανού από το λευκό του χιονιού στη φωτογράφισή του, διαμορφώνοντας μια φωτογραφία που έκανε τον γύρο του κόσμου.

Από το 1902 μέχρι το 1930 εργάστηκε για μεγάλα χρονικά διαστήματα στην Ελλάδα, για λογαριασμό ξένων εκδοτικών οίκων, ενώ αργότερα θα δημιουργήσει το δικό του οίκο.

Στον πρόλογο ενός βιβλίου του περιγράφει, ο ίδιος, την πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα:

-«Το Φεβρουάριο του 1902 βρισκόμουν στο Παρίσι. Εκεί έλαβα μια πρόσκληση από τη Γλασκώβη:

-Η φωτογραφία σου με το Λευκό Όρους γίνεται αντικείμενο θαυμασμού, όταν δίνω διαλέξεις για τον Λόρδο Βύρωνα. Τι θάλεγες να  πήγαινες και να φωτογράφιζες, για λογαριασμό μου, τον Παρνασσό; Ο Βύρωνας τον αγαπούσε πολύ. Σου εσωκλείω μια επιταγή για να καλύψει τα έξοδά σου.

-Στην Ελλάδα λοιπόν δω την Ιθάκη. Ένα όνειρο των παιδικών μου χρόνων θα γινόταν πραγματικότητα. Όμως, όχι αυτή τξη στιγμή δεν μπορεί να γίνει. Του απάντησα:

-Πιθανό… τον επόμενο χρόνο.

Μέρα με την ημέρα τον επόμενο χρόνο, η επιταγή ήταν ένας συνεχής πειρασμός για μένα.

-Ελπίζω τώρα να είσαι ελεύθερος να πας για να φωτογραφίσεις τον Παρνασσό.

Τελικά πήρα την απόφαση μου. Μια ώρα αργότερα, ο κύριος Daniel Baud Bony λάβαινε αυτό το τηλεγραφικό μήνυμα:

-Αγαπητέ φίλε, ας φύγουμε για τη Ελλάδα κι ας πάρουμε και τις γυναίκες μας μαζί.

Ξεκινήσαμε στις 13 Απριλίου… και για είκοσι χρόνια πριν και μετά τον πόλεμο, ταξιδέψαμε μαζί».

Το φωτογραφικό του’ έργο ήταν τεράστιο και ένα μεγάλο μέρος του δημοσιεύτηκε σε φωτογραφικά λευκώματα, που πρόβαλλαν με τον τρόπο αυτό την Ελλάδα. Οι εκτυπώσεις των λευκωμάτων γινόντουσαν στο εξωτερικό, σε πολυτελείς εκδόσεις που έχουν σήμερα ιδιαίτερο συλλεκτικό ενδιαφέρον. Ορισμένα απ αυτά , έγιναν κατόπιν παραγγελίας του Ελληνικού κράτους, ενώ άλλα ανατυπώθηκαν και κυκλοφόρησαν αργυρά σε φτηνότερες εκδόσεις.

Ο φιλελληνισμός του Μπουασονά και η αγάπη του για το Ελληνικό τοπίο, ήταν πολύ έντονα και κατόρθωσε να τα αποδώσει αριστουργηματικά στις φωτογραφίες του. Δεινός ορειβάτης και φυσιολάτρης, ήταν ο πρώτος που ανέβηκε το 1913 , στη ψηλότερη κορυφή του Ολύμπου, μαζί με τον φίλο του Μπώντ-Μποβύ και με οδηγό το Θεσσαλό κυνηγό Χρήστο Κόκαλο. Το 1919 θα επαναλάβει ξανά την ανάβαση και θα τραβήξει την κλασική, πια, φωτογραφία από το «θρόνο του Δία».

 Το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα το πραγματοποίησε το 1930 οπότε και επισκέφθηκε[6] το Άγιο Όρος. Μεταξύ άλλων επισκέφθηκε την Πελοπόννησο, την Ανδρίτσαινα, την Αθήνα, την Ιθάκη, την Κρήτη κ.α. Συνοδοιπόρος σε πολλά ταξίδια του στην Ελλάδα υπήρξε ο ελληνιστής Βικτόρ Μπεράρ. Το αρχείο του με τις ελληνικού περιεχομένου φωτογραφίες του φυλάσσεται[7] στο Μουσείο Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης.



Ο Fred Boissonnaς στην Ακρόπολη, το 1913, ενώ φωτογραφίζει τη μετώπη του Νάού της Αθηνάς Νίκης ανεβασμένος σε σκάλα. Με τον τρόπο αυτό προσπάθησε να αποφύγει την παραμόρφωτική προοπτική, που θα δημιουργούσε στο είδωλο, μια φωτογράφηση του θέματος από κάτω. Τα γλυπτά όμως είχαν φτιαχτεί με τέτοιο τρόπο ώστε να βλέπονται σωστά από το έδαφος. Την άποψη αυτή υποστήριξε αργότερα η Νέλλη, όταν τα φωτογράφησε από κάτω χρησιμοποιώντας τηλεφακό.



Magnify Image
Αθήνα, Πλάκα, 1920


2.

Magnify Image
Παρθενώνας, 1908


3.

Magnify Image
Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη, 1903


4.

Magnify Image
Άποψη της Ακρόπολης από το Θησειο,1920


5.

Magnify Image
Αθήνα, οδός Αθηνάς, 1920


6.

Magnify Image
Αθήνα, οδός Ερμού 1920


7.

Magnify Image
Κηφισιά, 1920


8.

Magnify Image
Ανδρίτσαινα, αγορά, 1903


9.

Magnify Image
Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού, 1903


10.

Magnify Image
Άνδρες στο δρόμο της Ανδρίτσαινας 1903


11.

Magnify Image
Κρήτη, Ομαλός, 1911


12.

Magnify Image
Κρήτη, εσωτερικό σπιτιού, 1911


13.

Magnify Image
Κρήτη, οι αδελφοί Μάντακα στο χωριό Λάκκοι 1911


14.

Magnify Image
Κρήτη, εσωτερικό σπιτιού στο χωριό Λάκκοι, 1911


15.

Magnify Image
Το μάζεμα της ελιάς στη Πρέβελη Κρήτης, 1911


16.

Magnify Image
Κρήτη, προαύλιο σπιτιού, 1919


17.

Magnify Image
Μετέωρα, το μαγκάνι, 1908


18.
Magnify Image
Μετέωρα, ανάβαση του FRED BOISSONNAS με το καλάθι, 1908


19.

Magnify Image
Ζεμενό Κορινθίας, οικογένεια ιερωμένου 1903


20.

Magnify Image
Ζεμενό Κορινθίας, ο Fred και ο Daniel τσουγκρίζουν τα ποτήρια με τους οδηγούς των ζώων τους, 1903


21.

Magnify Image
Οικογένεια στο Ζεμενό Κορινθίας, 1903


22.

Magnify Image
Ζεμενό Κορινθίας, η οικογένεια του ιερέα 1913


23.

Magnify Image
Ακράτα, αυλές 1903


24.

Magnify Image
Λαγκάδια Αρκαδίας, 1903


25.
Magnify Image
Άθως, η μονή μεγίστης Λαύρας, 1929


26.
Magnify Image
Άθως, μονή Βατοπαιδίου, 1929


27.
Magnify Image
Οδοιπορικό στον Άθω, 1928-1930


28.

Magnify Image
Οδοιπορικό στον Άθω, 1928-1930


29.
Magnify Image
Κερκυραίες στην έξοχη, 1903


30.
Magnify Image
Γαστούρι Κέρκυρας, στην πηγή της αυτοκράτειρας Ελισάβετ, 1903


31.
Magnify Image
Γιορτή στο Γαστούρι Κέρκυρας, 1903


32.
Magnify Image
Όλυμπος, το «ΠΑΝΘΕΟΝ», 1914


33.

Magnify Image
Όλυμπος, καταυλισμός κτηνοτροφών, 1914


34.
Magnify Image
Κοκκινόπουλο, Ελασσόνα, 1913


35.
Magnify Image
Βοσκοί στην κορυφή του Παρνασσού, 1903


36.

Magnify Image
Αμοργός, γυναίκες, 1911


37.

Magnify Image
Μύλος στην Μαρώνεια, 1911


38.

Magnify Image
Ίος, στον τάφο του Ομήρου 1918


39.

Magnify Image
Έδεσσα, 1908


40.
Magnify Image
Κλεισούρα Καστοριάς, εσωτερικό αρχοντικού, 1911


41.

Magnify Image
Μακεδονία, λίχνισμα, 1911


42.

Magnify Image
Μακεδονία, φρουρός σε φυλάκιο, 1913


43.

Magnify Image
Άνδρες και σκυλιά στο δρόμο Πρέβεζας Ιωαννίνων, 1913


44.
Magnify Image
Δελβινάκι Ιωαννίνων, πρόκριτοι, 1913


45.
Magnify Image
Καβαλάρι Ζαγορίου, παλικάρι, 1913


46.
Magnify Image
Μέτσοβο,1913


47.

Magnify Image
Μέτσοβο, στη βρύση, 1913


48.

Magnify Image
Μπάγια ( Κήποι) Ζαγορίου, γυναίκα, 1913


49.

Magnify Image
Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, 1913


50.
Magnify Image
Μεσογέφυρα Κόνιτσας, χωρικοί 1913


51.

Magnify Image
Ιωάννινα, η λίμνη με το κάστρο, 1913


52.

Magnify Image
Το γεφύρι της Άρτας, 1913


53.

Magnify Image
Πάργα, 1913


54.
Magnify Image
Παραμυθιά, κρεοπωλεία, 1913


55.
Magnify Image
Παραμυθιά, 1913


56.
Magnify Image
Παραμυθιά, οικία Ρίγκα, 1913


57.
Magnify Image
Καστρί Πρεβέζης, Ιερέας στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο εκκλησιά, 1913


58.

Magnify Image
Φιλιάτες, εξοχή, 1913


59.

Magnify Image
Φιλιάτες, εξοχή, 1913




«Βλέπουμε τη Λιόψη (Ασπρoκκλήσι Θεσπρωτίας) και το υπέροχο παλάτι του Ντίνο Μπέη» γράφει σε γράμμα του Fred Boissonnas προς τη γυναίκα του, Πέμπτη 22 Μάη του 1913





Ήπειρος 1913

Προς Κόνιτσα 1913




Άνδρες και σκυλιά στο δρόμο Πρέβεζας Ιωαννίνων, 1913




Γυναικείος χορός στο Δελβινάκι Ιωαννίνων, 1913






Δελβινάκι Ιωαννίνων, πρόκριτοι, 1913




Δελβινάκι, γυναίκα με τα νεροβάρελα πάει στη βρύση1913





Δελβινάκι, οικογενειακή φωτογραφία1913


Δελβινάκι, στο χοροστάσι, 1913




Γυναίκα της Ηπείρου με Ξύλινη κούνια και σακούλι, Ήπειρος, 1913

Θεσσαλονίκη, 1913






Ιωάννινα, Λίμνη, πλύσιμο ρούχων 1913





Ζαγόρι 1913







Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, 1913

Κοπάδι στον Όλυμπο, 1913



Πανοραμική φωτογραφία με τη Ντούλκα (Όλυμπος) στο βάθος. Μάης του 1913





Μπαγιά Κήποι Ζαγορίου, γυναίκες, 1913

Μύτικας, Όλυμπος, 1913

Ο οδηγός, Χρήστος Κάκαλος στον Ολύμπο, 1913

Όλυμπος, 1913





Παραμυθιά - Φωτογραφία από την αυλή του αρχοντικού του Ρίγγα, 1913


Παραμυθιά, η περίφημη Σκαλοπούλα με την Καμάρα το 1913




Πήλιο - Πορταριά 1908




Θεσσαλονίκη 1908









1

Φιλιππιάδα, 1913







Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, Β 1913

Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, Γ 1913

Παραμυθιά 1913

Παραμυθιά 1913

Παραμυθιά 1913

Παραμυθιά, κοπέλες γνέθουν και πλέκουν. 1913

Πάργα, 1913

Πριόνια (1100 μ.), Όλυμπος, 1913

Στρυμώνας, 1913




Το γεφύρι της Γκούμανης Θεσπρωτίας, 1913

Το αρχοντικό του Γεωργίου Ρίγγα ο οποίος φιλοξένησε τον Fred Boissonnas, Παρασκευή 23 Μάη του 1913




Φιλιάτες, 1913

Όλυμπος, πριονοκορδέλα, 1914


Όλυμπος, καταυλισμός κτηνοτροφών, 1914

Πίνδος, κάτω από τα πλατάνια, 1914

Παζάρι στα Ιωάννινα, 1915

Παραμυθιά, αγορά, 1915




Κρήτη - Σπιναλόγκα 1918

Κρήτη - Σπιναλόγκα 1918


Κρήτη, προαύλιο σπιτιού, 1919

Κρήτη, λιμάνι Χανίων, 1919


Αθήνα - Ζάππειο 1920

Η Ακρόπολη από το Θησείο, 1920


Κηφισιά, 1920

Γειτονιά της Θεσσαλονίκης, τη δεκαετία του 20

Χανιά, Βενετσιάνικη πόρτα, 1920

Χανιά, Πλατεία Μαυροβουνίου, 1920

Ηράκλειο, λεωφόρος Καλοκαιρινού, 1920

Ηράκλειο, λεωφόρος Καλοκαιρινού, 1920

Ηράκλειο, κρήνη Μοροζίνι, 1920

Άγιος Νικόλαος, 1920


Άγιο Όρος - Μονή Ιβήρων, 1928

Άγιο Όρος, 1928

Άγιο Όρος, 1928

Άγιο Όρος, καλόγεροι, 1928

Άθως, μονή μεγίστης Λαύρας, 1928

Μοναχοί του Αγίου Όρους, από την επίσκεψή του στο Περιβόλι της Παναγιάς, το 1928

Μονή Αγίου Παύλου, αρσανάς, 1928

Μονή Βατοπαιδίου. 14-27 Αυγούστου 1928


Άθως, τράπεζα, 1928


Οδοιπορικό στο Άθω 1928

Οδοιπορικό στο Άθω 1928

Οδοιπορικό στο Άθω 1928



Φυλακές Ναυπλίου, 1928

Η Ακρόπολη

Γέροντας με τσαρούχια




Σούνιο

Ολυμπία - Αλφειός 1903


Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού, 1903

Αργοστόλι 1903

Εύβοια - Χαλκίδα 1903

Ακράτα 1903

Μέγα Σπήλαιο 1903

Καλάβρυτα 1903

Χελμός 1903

Καρύταινα Αρκαδίας 1903

Ταΰγετος 1903

Στυμφαλία Στη σκιά της θημωνιάς 1903








Τίρυνθα, 1903

Το κάστρο Λάρισα του Άργους, 1903

Το λιμάνι του Ναυπλίου, 1903


Πηγές: 1.Βικιπαιδεία
       2. Ξανθάκης, Α., Ιστορία της Ελληνικής Φωτογραφίας,εκδ. Εταιρεία Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου, 1989.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!