Θεσσαλονίκη: Ξαναζωντανεύει η περιοχή γύρω από την πλατεία Χρηματιστηρίου
Ξεκινούν από το νέο έτος οι εργασίες για τη «Βιοκλιματική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής Πλατείας Χρηματιστήριου» στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης. Με απόφασή του το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ) ενέκρινε τη χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου με το ποσό των 5,571,262.7 ευρώ ανοίγοντας το δρόμο της ανάπλασης.
«Με τις παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στη μελέτη προβάλλεται η ιστορία της πόλης σε μια χρονική περίοδο που γνώριζε μεγάλη οικονομική άνθηση και αναδεικνύονται τα ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά της χαρακτηριστικά και τα μνημεία που τη σηματοδοτούν στο χώρο», σημείωσε ο Αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού Πολεοδομίας και Δικτύων, Ανδρέας Κουράκης. Επιχειρείται, ταυτόχρονα, όπως εξήγησε, η βιωσιμότητα της περιοχής και η αναζωογόνησή της με την ανάμειξη των χρήσεων της κατοικίας, του εμπορίου, των υπηρεσιών και της ψυχαγωγίας σε μια αρμονική συνύπαρξη. Στον σχεδιασμό του έργου, συνυπάρχουν βιοκλιματικές και καινοτόμες παρεμβάσεις, που βελτιώνουν το μικροκλίμα και την ποιότητα ζωής της περιοχής, καθώς και οι αρχές της βιώσιμης κινητικότητας με την απαγόρευση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και τη χρήση εναλλακτικών μέσων μετακίνησης, τόνισε ο Ανδρέας Κουράκης και πρόσθεσε: «Πρόκειται για έργο μεγάλης σημασίας για την πόλη μας και θα εργαστούμε ώστε, τώρα που εξασφαλίστηκε η χρηματοδότησή του από το ΚΑΠΕ, να δημοπρατηθεί το ταχύτερο δυνατόν και να ξεκινήσουν οι εργασίες εντός του έτους 2013».
Η περιοχή ανάπλασης περιλαμβάνει ένα σημαντικό τμήμα του παλιού εμπορικού και επιχειρηματικού κέντρου της πόλης, όπως αυτό διαμορφώθηκε τους τελευταίους αιώνες. Ειδικότερα, η περιοχή παρέμβασης περικλείεται από τις οδούς, Εγνατία, Ίωνος Δραγούμη, Τσιμισκή και Δωδεκανήσου, μία περιοχή περίπου 110 στρεμμάτων και περιλαμβάνει τους παλιούς εμπορικούς πυρήνες των οδών Αγίου Μηνά, Εδέσσης και Βικτ. Ουγκώ καθώς και τις πλατείες Εμπορίου και Χρηματιστηρίου.
Τα σημαντικότερα προβλήματα στην περιοχή ανάπλασης είναι η υποβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων και η εγκατάλειψή τους αφού οι χρήσεις που άκμαζαν παλιά εγκαταλείφθηκαν, η κυκλοφοριακή συμφόρηση και η έλλειψη δικτύου κίνησης πεζών, η αποκοπή από τις εμπορικές ζώνες που αναπτύχθηκαν πρόσφατα, και η καταστροφή του παραδοσιακού ιστού με την ανεξέλεγκτη εξάπλωση χρήσεων αναψυχής.
Σύμφωνα με την μελέτη του έργου η βιοκλιματική ανάπλαση της συγκεκριμένης περιοχής του ιστορικού εμπορικού κέντρου της πόλης, αποτελεί στρατηγική επιλογή του Δήμου Θεσσαλονίκης και στοχεύει στην οικονομική ανάπτυξη του εμπορικού κέντρου αλλά και στην προστασία του περιβάλλοντος τόσο με την έννοια της αναστροφής των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής (μέσω βιοκλιματικών λύσεων) όσο και με τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και του ιστορικού χαρακτήρα της περιοχής.
Επιπλέον, στοχεύει στη δημιουργία ενός ισχυρού πόλου έλξης μέσω της παρέμβασης για βιοκλιματική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, σε συνδυασμό με την οικονομική ενίσχυση της εμπορικής κίνησης των καταστημάτων μικρής κλίμακας που κυριαρχούν στην περιοχή και καθορίζουν την ταυτότητά της.
Οι αρχές σχεδιασμού της μελέτης έχουν ως γνώμονα την αναβάθμιση του αστικού χώρου και είναι οι εξής:
«Με τις παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στη μελέτη προβάλλεται η ιστορία της πόλης σε μια χρονική περίοδο που γνώριζε μεγάλη οικονομική άνθηση και αναδεικνύονται τα ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά της χαρακτηριστικά και τα μνημεία που τη σηματοδοτούν στο χώρο», σημείωσε ο Αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού Πολεοδομίας και Δικτύων, Ανδρέας Κουράκης. Επιχειρείται, ταυτόχρονα, όπως εξήγησε, η βιωσιμότητα της περιοχής και η αναζωογόνησή της με την ανάμειξη των χρήσεων της κατοικίας, του εμπορίου, των υπηρεσιών και της ψυχαγωγίας σε μια αρμονική συνύπαρξη. Στον σχεδιασμό του έργου, συνυπάρχουν βιοκλιματικές και καινοτόμες παρεμβάσεις, που βελτιώνουν το μικροκλίμα και την ποιότητα ζωής της περιοχής, καθώς και οι αρχές της βιώσιμης κινητικότητας με την απαγόρευση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και τη χρήση εναλλακτικών μέσων μετακίνησης, τόνισε ο Ανδρέας Κουράκης και πρόσθεσε: «Πρόκειται για έργο μεγάλης σημασίας για την πόλη μας και θα εργαστούμε ώστε, τώρα που εξασφαλίστηκε η χρηματοδότησή του από το ΚΑΠΕ, να δημοπρατηθεί το ταχύτερο δυνατόν και να ξεκινήσουν οι εργασίες εντός του έτους 2013».
Η περιοχή ανάπλασης περιλαμβάνει ένα σημαντικό τμήμα του παλιού εμπορικού και επιχειρηματικού κέντρου της πόλης, όπως αυτό διαμορφώθηκε τους τελευταίους αιώνες. Ειδικότερα, η περιοχή παρέμβασης περικλείεται από τις οδούς, Εγνατία, Ίωνος Δραγούμη, Τσιμισκή και Δωδεκανήσου, μία περιοχή περίπου 110 στρεμμάτων και περιλαμβάνει τους παλιούς εμπορικούς πυρήνες των οδών Αγίου Μηνά, Εδέσσης και Βικτ. Ουγκώ καθώς και τις πλατείες Εμπορίου και Χρηματιστηρίου.
Τα σημαντικότερα προβλήματα στην περιοχή ανάπλασης είναι η υποβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων και η εγκατάλειψή τους αφού οι χρήσεις που άκμαζαν παλιά εγκαταλείφθηκαν, η κυκλοφοριακή συμφόρηση και η έλλειψη δικτύου κίνησης πεζών, η αποκοπή από τις εμπορικές ζώνες που αναπτύχθηκαν πρόσφατα, και η καταστροφή του παραδοσιακού ιστού με την ανεξέλεγκτη εξάπλωση χρήσεων αναψυχής.
Σύμφωνα με την μελέτη του έργου η βιοκλιματική ανάπλαση της συγκεκριμένης περιοχής του ιστορικού εμπορικού κέντρου της πόλης, αποτελεί στρατηγική επιλογή του Δήμου Θεσσαλονίκης και στοχεύει στην οικονομική ανάπτυξη του εμπορικού κέντρου αλλά και στην προστασία του περιβάλλοντος τόσο με την έννοια της αναστροφής των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής (μέσω βιοκλιματικών λύσεων) όσο και με τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και του ιστορικού χαρακτήρα της περιοχής.
Επιπλέον, στοχεύει στη δημιουργία ενός ισχυρού πόλου έλξης μέσω της παρέμβασης για βιοκλιματική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, σε συνδυασμό με την οικονομική ενίσχυση της εμπορικής κίνησης των καταστημάτων μικρής κλίμακας που κυριαρχούν στην περιοχή και καθορίζουν την ταυτότητά της.
Οι αρχές σχεδιασμού της μελέτης έχουν ως γνώμονα την αναβάθμιση του αστικού χώρου και είναι οι εξής:
-Νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
-Διεύρυνση των πεζοδρομίων και προστασία τους.
-Δημιουργία δύο πλατειών -Χρηματιστηρίου και Εμπορίου- που θα αποτελούν και ουσιαστικούς δημόσιους χώρους
-Δημιουργία συγκεκριμένων θέσεων στάθμευσης και φόρτο-εκφόρτωσης εμπορευμάτων και μέριμνα για τη διευκόλυνση λειτουργίας των υφιστάμενων οργανωμένων χώρων parking.
-Δημιουργία δικτύου πεζοδρομήσεων, στο οποίο κατ’ εξαίρεση θα επιτρέπεται η κυκλοφορία οχημάτων άμεσης ανάγκης καθώς και των οχημάτων φορτοεκφόρτωσης.
-Διαχείριση της μεγάλης ποσότητας απορριμμάτων, με την εγκατάσταση ημι-βυθιζόμενων κάδων απορριμμάτων μεγάλης χωρητικότητας,
-Νέος ενιαίος αστικός φωτισμός με συνδυασμό φωτιστικών ιστού και κρεμαστών φωτιστικών στους στενούς δρόμους.
-Δημιουργία πολιτιστικής διαδρομής-ανάδειξης των Διατηρητέων Μνημείων.
-Επίστρωση ψυχρών υλικών
-Εγκατάσταση διαφόρων τύπων στοιχείων της βιοκλιματικής επίλυσης που προάγουν την εξάτμιση ύδατος, όπως σιντριβάνια πιδάκων, νεροκουρτίνες και καταιονιστήρες .
-Τρόποι δημιουργίας εξαναγκασμένης κίνησης του αέρα με χρήση ανεμιστήρων εξωτερικών χώρων εμπνευσμένοι από την παραδοσιακή τεχνολογία δροσισμού των ιστορικών κτιρίων του εμπορικού κέντρου.
Προκειμένου να υπάρξει βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης, πραγματοποιούνται νέες φυτεύσεις ακόμα και σε σχετικά στενούς πεζόδρομους. Ακόμη, προβλέπονται πολλές νέες αστικές εγκαταστάσεις, όπως παγκάκια και ζαρντινιέρες,, προστατευτικά δρόμου, ημι-βυθιζόμενοι κάδοι απορριμμάτων, stand ποδηλάτων, νέα φωτιστικά καθώς και πινακίδες ανάδειξης μνημείων.
agelioforos.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου