1821: Μουσικά έργα από όλη την Ευρώπη για την Ελληνική Επανάσταση

Ludwig van Beethoven - THE RUINS OF ATHENS, Op 113,«Τα Ερείπια των Αθηνών»


Ο αγώνας των Ελλήνων για ανεξαρτησία ενέπνευσε  μουσουργούς από κάθε γωνιά της Ευρώπης, ειδικά δε στη γειτονική Ιταλία αλλά και στην Γαλλία, γράφτηκαν όπερες, συμφωνικές, δεκάδες τραγούδια. Ο θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη, η άλωση του Μεσολογγίου, τα ηρωικά γεγονότα στο Σούλι, εκτός από ποιητές, λογοτέχνες και ζωγράφους, συγκίνησαν επίσης πλήθος συνθετών σε ολόκληρη την ήπειρο.

Η χορωδιακή «Ηρωική σκηνή» του Μπερλιόζ, η καντάτα «Ο Θρήνος των Μουσών για τον θάνατο του λόρδου Βύρωνα» του Ροσίνι και η σκηνική μουσική του Μπετόβεν για τα «Ερείπια των Αθηνών», γραμμένη πριν από την Επανάσταση, είναι τρία από τα πιο γνωστά. Θα είχε, επίσης, μεγάλο ενδιαφέρον η αναβίωση σκηνικών έργων συνθετών σήμερα λιγότερο γνωστών, όπως οι όπερες «Η ναυμαχία του Ναυαρίνου» του Τζουζέπε Στάφα, που πρωτοπαρουσιάστηκε στο περίφημο Σαν Κάρλο της Νάπολης το 1837, «Οι τελευταίες μέρες του Σουλίου» του Τζοβάνι Μπατίστα Φεράρι, όπερα που ανέβηκε στον εξίσου διάσημο Φοίνικα της Βενετίας το 1843 και παιζόταν για περισσότερο από δεκαπέντε χρόνια σε διάφορα ιταλικά θέατρα, ο «Ορκος του Γερμανού ή Η Απελευθέρωση της Ελλάδος» του Μαλτέζου συνθέτη Ναπολεόνε Μιφσούντ (Ρώμη 1849) ή ακόμα το μπαλέτο «Η τελευταία μέρα του Μεσολογγίου» του Λουίτζι Βιβιάνι (Βενετία 1832/33).

Ο κατάλογος είναι πραγματικά μακρύς.

Γράφτηκαν και πολλά θεατρικά έργα εμπνευσμένα από την Ελληνική Επανάσταση, ένα παράδειγμα είναι ένα θεατρικό που έγραψε ο Λούντβιχ με θέμα την πτώση του Μεσολογγίου, το οποίο έπαιζε για μήνες σε θεατρικές αίθουσες,(να σημειώσουμε εδώ ότι η κατάληψη του Μεσολογγίου από τους Τούρκους, κατά την δεύτερη πολιορκία του, ήταν καταστροφή για την Επανάσταση, νίκη για τους Τούρκους, αλλά λόγω της διάδοσης του γεγονότος στους λαούς του εξωτερικού, τελικά νίκη για τους Έλληνες, διότι   ουσιαστικά η απώλεια του Μεσολογγίου σηματοδοτούσε το στρατιωτικό τέλος της Επανάστασης, αλλά την συνέχεια της διπλωματίας -με την ουσιαστική εμπλοκή των τριών δυνάμεων- η οποία και επέφερε την κήρυξη της ανεξαρτησίας της Ελλάδος), όπου υπήρχε και η σκηνή με την ανατίναξη του Καψάλη κατά την οποία έπαιρναν φωτά τα σκηνικά και η πυροσβεστική παραπονιόταν ότι δεν μπορούσε διαρκώς να πηγαίνει και να σβήνει τις φωτιές και γι αυτό να άλλαζαν αυτή τη σκηνή.        

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!