Η αποκάλυψη των «Αλπεων»
Με το σταγονόμετρο έφταναν μέχρι σήμερα οι πληροφορίες για τις «Αλπεις» του Γιώργου Λάνθιμου που κάνουν πρεμιέρα (στις 3 Σεπτεμβρίου) στο 68ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας (31/8-10/9), ενταγμένες στο διαγωνιστικό του τμήμα κι αμέσως μετά ταξιδεύουν στο Φεστιβάλ του Τορόντο (8-18/9).
Η Αγγελική Παπούλια, η νοσοκόμα «Monte Rosa» των «Αλπεων», εμπλέκεται συναισθηματικά μ' έναν «πελάτη» παραβιάζοντας τους κανόνες
Να όμως που, χάρη στο δημοσιογραφικό υλικό που διένειμαν τα δύο φεστιβάλ, άρχισαν επιτέλους να διαρρέουν φωτογραφίες και λεπτομέρειες για την υπόθεση της νέας ταινίας τού σκηνοθέτη του «Κυνόδοντα».
Αρκετά κατατοπιστικό είναι μάλιστα το σχετικό σημείωμα του Δημήτρη Εϊπίδη -ο διευθυντής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι και στέλεχος στη διοργάνωση του Τορόντο.
Η υπόθεση της ταινίας του Λάνθιμου, με το σενάριο που συνυπογράφει ο ίδιος και ο Ευθύμης Φιλίππου, αφορά λοιπόν τις «Αλπεις», μια παράνομη δηλαδή επιχειρηματική οργάνωση: «Αποτελούμενη από δύο άνδρες και δύο γυναίκες», σημειώνει ο Εϊπίδης, «προσφέρει μια αλλόκοτη υπηρεσία σε πενθούντες. Τα μέλη της υιοθετούν τον ρόλο του ανθρώπου που μόλις χάθηκε, αντιγράφοντας τους τρόπους του και φορώντας τα ρούχα του, για όσο καιρό χρειάζεται ο συγγενής του να αποδεχτεί την απώλεια. Η φυσική ομοιότητα με τον πεθαμένο δεν έχει καμία σημασία. Τα μέλη της ομάδας χρησιμοποιούν αντικείμενα που υπήρξαν αγαπημένα του, για να ερεθίσουν τη μνήμη, αφήνοντας στη φαντασία των πελατών τους τα υπόλοιπα».
Παράνομη οργάνωση
Αρχηγός της παράξενης επιχείρησης είναι ένα γυμναστής, ο «Mont Blanc» (Αρης Σερβετάλης) που έχει διαλέξει και την ονομασία «Αλπεις», θεωρώντας ότι τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει το μεγαλείο της οροσειράς -και κατ' επέκτασιν της ομώνυμης οργάνωσης.
Τα μέλη της, μια νοσοκόμα, μια προπονήτρια και κάποιος που ασκεί ένα παραϊατρικό επάγγελμα (στους ρόλους οι Αγγελική Παπούλια, Αριάν Λαμπέντ, Τζόνι Βεκρής), οφείλουν να σεβαστούν τους 15 κανόνες που έχει ορίσει ο αρχηγός: Πρέπει, μεταξύ άλλων, «να δηλώσουν προκαταβολικά τα πράγματα που δεν θέλουν να κάνουν (π.χ. φιλιά, σήκωμα βαρών, ταξίδια κ.λπ.) ή αυτά στα οποία είναι καλοί (π.χ. χορός, θαλάσσιο σκι, συζήτηση κ.λπ.), να έχουν βασικές γνώσεις Ψυχολογίας, να σέβονται ο ένας τον άλλον και να διαλέξουν ένα κωδικό όνομα που πρέπει να παραπέμπει αυστηρά σε βουνό των Αλπεων, να μη μιλούν ποτέ για τη δράση τους σε μη μέλη των "Αλπεων".
»Πρέπει επίσης να μην εμπλακούν ποτέ συναισθηματικά με τους πελάτες, να μην αλλάξουν την εξωτερική τους εμφάνιση χωρίς την άδεια του αρχηγού, να τιμούν την ιδιότητά τους και να είναι έτοιμοι να σκοτώσουν ή να πεθάνουν γι' αυτήν» κ.ά.
Οι 15 κανόνες της μυστηριώδους οργάνωσης περιέχονται μάλιστα και στο press book που περιμένει τους δημοσιογράφους στη Βενετία. Στο υλικό και καινούργιες φωτογραφίες από την ταινία, ένα ποίημα με τίτλο «We are the Alps» και το επίσημο μότο της ταινίας που είναι «When the end is here, Alps is near» («Οταν φτάνει το τέλος, οι Αλπεις είναι κοντά»).
«Πανέξυπνα ο Λάνθιμος», σχολιάζει ο Εϊπίδης που έχει δει την ταινία, «γεμίζει την "οργάνωση" με μονοδιάστατους χαρακτήρες, καθώς η απλοϊκότητά τους είναι που τους επιτρέπει να γλιστρούν με άνεση κάτω από το δέρμα των προσωπικοτήτων που πρέπει να υποδυθούν. Εξαίρεση αποτελεί η "Monte Rosa" (Αγγελική Παπούλια), μια σκληρά εργαζόμενη νοσοκόμα, η οποία ξεκινά μία κατά φαντασίαν φιλία μ' έναν από τους ασθενείς της, κάτι που σε μια κρίσιμη στιγμή θα την κάνει να δράσει χωρίς την άδεια των υπολοίπων της οργάνωσης.
»Ο Λάνθιμος μάς αποκαλύπτει ψήγματα του δικού της παρελθόντος: μία βαλτωμένη οικογενειακή ζωή, έναν απαιτητικό πατέρα. Είναι όμως αυτές πραγματικές "αποκαλύψεις"; Ποιος μας λέει ότι αυτή η ανώνυμη πατρική φιγούρα δεν είναι ακόμα ένα υποκατάστατο;
»Οταν ένας σκηνοθέτης σε βάζει να αμφισβητείς την ικανότητά σου να αντιλαμβάνεσαι την "αλήθεια", τότε ξέρεις ότι έχεις μπροστά σου μία μεγαλειώδη ταινία».
Απομένει να δούμε, αν την ίδια άποψη θα 'χει και η κριτική επιτροπή της Βενετίας, υπό τον Αμερικανό σκηνοθέτη Ντάρεν Αρονόφσκι. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι συνυποψήφιες των «Αλπεων» στο διαγωνιστικό είναι οι καινούργιες ταινίες βροντερών ονομάτων: Ρομάν Πολάνσκι, Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, Εϊμπλε Φεράρα, Τζορτζ Κλούνι, Στιβ ΜακΚουίν, Αλεξάντερ Σοκούροφ, Γουίλιαμ Φρίντκιν.
Η ταινία (την παραγωγή της οποία συνυπογράφει με τον Λάνθιμο η Αθηνά Τσαγγάρη) θα βγει στις ελληνικές αίθουσες στις 27 Οκτωβρίου από τη Feelgood.
ΠΗΓΗ:Enet.gr,ΝΑΤΑΛΙ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ
Η Αγγελική Παπούλια, η νοσοκόμα «Monte Rosa» των «Αλπεων», εμπλέκεται συναισθηματικά μ' έναν «πελάτη» παραβιάζοντας τους κανόνες
Να όμως που, χάρη στο δημοσιογραφικό υλικό που διένειμαν τα δύο φεστιβάλ, άρχισαν επιτέλους να διαρρέουν φωτογραφίες και λεπτομέρειες για την υπόθεση της νέας ταινίας τού σκηνοθέτη του «Κυνόδοντα».
Αρκετά κατατοπιστικό είναι μάλιστα το σχετικό σημείωμα του Δημήτρη Εϊπίδη -ο διευθυντής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι και στέλεχος στη διοργάνωση του Τορόντο.
Η υπόθεση της ταινίας του Λάνθιμου, με το σενάριο που συνυπογράφει ο ίδιος και ο Ευθύμης Φιλίππου, αφορά λοιπόν τις «Αλπεις», μια παράνομη δηλαδή επιχειρηματική οργάνωση: «Αποτελούμενη από δύο άνδρες και δύο γυναίκες», σημειώνει ο Εϊπίδης, «προσφέρει μια αλλόκοτη υπηρεσία σε πενθούντες. Τα μέλη της υιοθετούν τον ρόλο του ανθρώπου που μόλις χάθηκε, αντιγράφοντας τους τρόπους του και φορώντας τα ρούχα του, για όσο καιρό χρειάζεται ο συγγενής του να αποδεχτεί την απώλεια. Η φυσική ομοιότητα με τον πεθαμένο δεν έχει καμία σημασία. Τα μέλη της ομάδας χρησιμοποιούν αντικείμενα που υπήρξαν αγαπημένα του, για να ερεθίσουν τη μνήμη, αφήνοντας στη φαντασία των πελατών τους τα υπόλοιπα».
Παράνομη οργάνωση
Αρχηγός της παράξενης επιχείρησης είναι ένα γυμναστής, ο «Mont Blanc» (Αρης Σερβετάλης) που έχει διαλέξει και την ονομασία «Αλπεις», θεωρώντας ότι τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει το μεγαλείο της οροσειράς -και κατ' επέκτασιν της ομώνυμης οργάνωσης.
Τα μέλη της, μια νοσοκόμα, μια προπονήτρια και κάποιος που ασκεί ένα παραϊατρικό επάγγελμα (στους ρόλους οι Αγγελική Παπούλια, Αριάν Λαμπέντ, Τζόνι Βεκρής), οφείλουν να σεβαστούν τους 15 κανόνες που έχει ορίσει ο αρχηγός: Πρέπει, μεταξύ άλλων, «να δηλώσουν προκαταβολικά τα πράγματα που δεν θέλουν να κάνουν (π.χ. φιλιά, σήκωμα βαρών, ταξίδια κ.λπ.) ή αυτά στα οποία είναι καλοί (π.χ. χορός, θαλάσσιο σκι, συζήτηση κ.λπ.), να έχουν βασικές γνώσεις Ψυχολογίας, να σέβονται ο ένας τον άλλον και να διαλέξουν ένα κωδικό όνομα που πρέπει να παραπέμπει αυστηρά σε βουνό των Αλπεων, να μη μιλούν ποτέ για τη δράση τους σε μη μέλη των "Αλπεων".
»Πρέπει επίσης να μην εμπλακούν ποτέ συναισθηματικά με τους πελάτες, να μην αλλάξουν την εξωτερική τους εμφάνιση χωρίς την άδεια του αρχηγού, να τιμούν την ιδιότητά τους και να είναι έτοιμοι να σκοτώσουν ή να πεθάνουν γι' αυτήν» κ.ά.
Οι 15 κανόνες της μυστηριώδους οργάνωσης περιέχονται μάλιστα και στο press book που περιμένει τους δημοσιογράφους στη Βενετία. Στο υλικό και καινούργιες φωτογραφίες από την ταινία, ένα ποίημα με τίτλο «We are the Alps» και το επίσημο μότο της ταινίας που είναι «When the end is here, Alps is near» («Οταν φτάνει το τέλος, οι Αλπεις είναι κοντά»).
«Πανέξυπνα ο Λάνθιμος», σχολιάζει ο Εϊπίδης που έχει δει την ταινία, «γεμίζει την "οργάνωση" με μονοδιάστατους χαρακτήρες, καθώς η απλοϊκότητά τους είναι που τους επιτρέπει να γλιστρούν με άνεση κάτω από το δέρμα των προσωπικοτήτων που πρέπει να υποδυθούν. Εξαίρεση αποτελεί η "Monte Rosa" (Αγγελική Παπούλια), μια σκληρά εργαζόμενη νοσοκόμα, η οποία ξεκινά μία κατά φαντασίαν φιλία μ' έναν από τους ασθενείς της, κάτι που σε μια κρίσιμη στιγμή θα την κάνει να δράσει χωρίς την άδεια των υπολοίπων της οργάνωσης.
»Ο Λάνθιμος μάς αποκαλύπτει ψήγματα του δικού της παρελθόντος: μία βαλτωμένη οικογενειακή ζωή, έναν απαιτητικό πατέρα. Είναι όμως αυτές πραγματικές "αποκαλύψεις"; Ποιος μας λέει ότι αυτή η ανώνυμη πατρική φιγούρα δεν είναι ακόμα ένα υποκατάστατο;
»Οταν ένας σκηνοθέτης σε βάζει να αμφισβητείς την ικανότητά σου να αντιλαμβάνεσαι την "αλήθεια", τότε ξέρεις ότι έχεις μπροστά σου μία μεγαλειώδη ταινία».
Απομένει να δούμε, αν την ίδια άποψη θα 'χει και η κριτική επιτροπή της Βενετίας, υπό τον Αμερικανό σκηνοθέτη Ντάρεν Αρονόφσκι. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι συνυποψήφιες των «Αλπεων» στο διαγωνιστικό είναι οι καινούργιες ταινίες βροντερών ονομάτων: Ρομάν Πολάνσκι, Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, Εϊμπλε Φεράρα, Τζορτζ Κλούνι, Στιβ ΜακΚουίν, Αλεξάντερ Σοκούροφ, Γουίλιαμ Φρίντκιν.
Η ταινία (την παραγωγή της οποία συνυπογράφει με τον Λάνθιμο η Αθηνά Τσαγγάρη) θα βγει στις ελληνικές αίθουσες στις 27 Οκτωβρίου από τη Feelgood.
ΠΗΓΗ:Enet.gr,ΝΑΤΑΛΙ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου