The State Hermitage Museum Αγία Πετρούπολη: Μια συνεργασία έρευνας και έκθεσης μεταξύ Γερμανίας και Ρωσίας συγκεντρώνει αντικείμενα από την Εποχή του Σιδήρου που χωρίστηκαν μετά τον Β 'Παγκόσμιο Πόλεμο.

 ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΡΜΙΤΑΖ ΕΚΘΕΣΗ: "Iron Age. Europe Without Borders" 



Παρά την πανδημία COVID-19, η οποία έχει αναγκάσει  πολλά μουσεία να κλείσουν τις πόρτες τους, στις 10 Νοεμβρίου, το Μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας άνοιξε μια μοναδική έκθεση. 

Η παρουσίαση  «Εποχή του Σιδήρου. Η Ευρώπη χωρίς σύνορα» είναι η τρίτη  σε μια σειρά κοινών γερμανικών-ρωσικών ερευνητικών και εκθεσιακών έργων μεγάλης κλίμακας που υπάγονται στον τίτλο «Ευρώπη χωρίς σύνορα».

Η παροσουσίαση του 2007, "The Merovingian Period", εξερευνώντας τον 5ο έως τον 8ο αιώνα π.Χ., παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Αγία Πετρούπολη και στη συνέχεια στη Μόσχα, ακολουθούμενη από την "Εποχή του Χαλκού". Στο τελευταίο παρευρέθηκαν ακόμη και η καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ και ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν, οι οποίοι ήταν προσκεκλημένοι στην έναρξη. 

"Αυτό το έργο έχει δύο ειδικά χαρακτηριστικά: το ένα είναι η πολιτιστική-πολιτική του σημασία, το άλλο είναι η επιστημονική του διάσταση, η ιστορική αφήγηση", δήλωσε ο Hermann Parzinger, πρόεδρος του Πρωσικού Ιδρύματος Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Το ίδρυμα ήταν ένας από τους εμπνευστές του έργου πριν από 15 χρόνια.

Ένας άντρας δείχνει ένα χάλκινο κράνος που κάθεται σε ένα τραπέζι (Janine Schmitz / photothek.net)

Ο Manfred Nawroth, διευθυντής του Μουσείου Προϊστορίας και Πρώιμης Ιστορίας του Βερολίνου, συσκευάζει τα αντικείμενα για την έκθεση στη Ρωσία

Μια έκθεση παρά τις συγκρούσεις 

Η ευρείας κλίμακας σειρά έρευνας και έκθεσης θεωρείται μια σημαντική εξέλιξη  στη λεηλατημένη σύγκρουση τέχνης και αντικειμένων μεταξύ Γερμανίας και Ρωσίας. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, οι Ρώσοι πήραν πολλούς πολιτιστικούς θησαυρούς από Γερμανικά μουσεία, βιβλιοθήκες και αρχεία, στη Σοβιετική Ένωση. Αν και η Γερμανία εξακολουθεί να μην αναγνωρίζει τον ισχυρισμό του ρωσικού κράτους για τα "πολιτιστικά αγαθά που σχετίζονται με τον πόλεμο", το οποίο οι Ρώσοι νομοθέτες δήλωσαν ότι είναι η εθνική ιδιοκτησία της Ρωσίας, το 1998 ως διεθνή έργα καθιστούν δυνατή την επαναφορά αυτών των πολιτιστικών θησαυρών στον χώρο της έρευνας -  αποκατάστασης , μελέτης και    έκθεσης μετά από περισσότερα από 80 χρόνια

Μια χρυσή ζώνη με μπουλόνια σε κάθε άκρο (Staatliche Museen zu Berlin, Museum für Vor- und Frühgeschichte / Foto: K. Goeken)

Αυτή η πλάκα ζώνης από το Stična είναι ένα λεηλατημένο τεχνούργημα

Η έκθεση ενισχύει τη σχέση μεταξύ ερευνητών και από τις δύο χώρες. "Με αυτήν τη μορφή έκθεσης, η Γερμανία και η Ρωσία έχουν γράψει ένα νέο κεφάλαιο στην πολιτιστική συνεργασία, δίνοντας τη δυνατότητα  να τίθενται  πολιτικές ερωτήσεις σχετικά με τον επαναπατρισμό", λέει ο Parzinger. Ο Mikhail Piotrowski, διευθυντής του Μουσείου Ερμιτάζ, επαίνεσε επίσης το έργο ως «εξαιρετικό κοινό επίτευγμα από Γερμανούς και Ρώσους συναδέλφους» 

Το "Europe Χωρίς Σύνορα" είναι επίσης μέρος του προγράμματος εκδηλώσεων στη Ρωσία που γιορτάζει το Έτος της Γερμανίας το 2020.

Δύο άνδρες κοιτάζουν ο ένας τον άλλον σε ένα πολυάσχολο άνοιγμα της έκθεσης (Ερμιτάζ Αγία Πετρούπολη)

Ο Ρώσος Mikhail Piotrowski και ο Γερμανός Hermann Parzinger συνεργάστηκαν στο έργο

Το έργο έχει επίσης σημαντική επιστημονική σημασία. Κατά την έρευνα των έργων, οι ειδικοί ανατρέχουν στην ιστορική εξέλιξη της τεράστιας περιοχής μεταξύ των βουνών της Μεσογείου και των Ουραλίων στη Ρωσία. Πρόκειται για μια ανασκόπηση χιλιάδων ετών κοινής ιστορίας που ξεπερνά τους πολέμους και τις συγκρούσεις του περασμένου αιώνα.

Η εποχή του σιδήρου - μια εποχή της αναδυόμενης Ευρώπης

Η Εποχή του Σιδήρου ήταν η ιστορική περίοδος στην πρώτη προχριστιανική χιλιετία, κατά την οποία οι Ευρωπαίοι ανακάλυψαν το σίδηρο ως υλικό που θα μπορούσε να μετατραπεί σε όπλα και εργαλεία, εκτός από τον χαλκό. Πάνω απ 'όλα, σήμαινε πολιτιστική ανάδυση από τους προϊστορικούς χρόνους. Οι Σκύθες και οι Έλληνες, οι Ετρούσκοι και οι Κέλτες συναντήθηκαν και μοιράστηκαν επιρροές, οι οποίες είχαν αντίκτυπο πολύ πέρα ​​από την περιοχή της Μεσογείου. Το εμπόριο, η μετανάστευση και οι πολιτιστικές συντήξεις ήταν «διαδικασίες που άλλαξαν κοινωνίες και είναι πολύ σύγχρονες από τη σημερινή άποψη», λέει ο Parzinger, ιστορικός που ειδικεύεται στους Σκύθους. «Η Εποχή του Σιδήρου ήταν ένας απίστευτα συναρπαστικός χρόνος γεμάτος ζωντάνια», προσθέτει.


Μια μικρή φιγούρα που μοιάζει με ξωτικό με τα μάτια κλειστά (Staatliche Museen zu Berlin, Museum für Vor- und Frühgeschichte / Foto: C. Plamp)

Εν μέρει ζώο, εν μέρει ανθρώπινο: ανθρωπόμορφα και ζουμορφικά στοιχεία ενώνονται στο πρόσωπο του πλάσματος της Εποχής του Σιδήρου που απεικονίζεται σε ένα άγκιστρο ζώνης που βρέθηκε στη Βαυαρία

Συνολικά 1.600 αντικείμενα, όπως κοσμήματα, όπλα, κεραμικά και άλλες μοναδικές προσφορές τόσο από βασιλικούς τάφους όσο και από την καθημερινή ζωή, εκτίθενται τώρα. Περίπου τα μισά από τα αντικείμενα προέρχονται από το λεηλατημένο καλλιτεχνικό πλαίσιο, όπου ήταν κρυμμένα σε αποθήκες, κελάρια κάστρων ή σήραγγες στη Γερμανία το 1939 μετά την έναρξη του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου. Στη συνέχεια συλλέχθηκαν από τους Ρώσους και μεταφέρθηκαν  ως θησαυροί της Σοβιετικής Ένωσης το 1945.

Επανένωση αντικειμένων 

Τα ρωσικά μουσεία έχουν συνεισφέρει περίπου 600 αντικείμενα έκθεσης στην έκθεση, μερικά από αυτά τα πρόσφατα ευρήματα από τις τρέχουσες ανασκαφές, συμπεριλαμβανομένων των σκηθικών ευρημάτων από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Άλλα 250 αντικείμενα δανείζονται από το Βερολίνο, κυρίως από το Μουσείο Προϊστορίας και Πρώιμης Ιστορίας.

Τα ζώα, συμπεριλαμβανομένου ενός πουλιού, κουνελιού και ελαφιού απεικονίζονται σε ένα σκούρο χρώμα σκάφος (Janine Schmitz / photothek.net)

Πέντε ζεύγη ζώων εμφανίζονται σε αυτό το καλλιτεχνικό αγγείο

Ερευνητές που ασχολούνται με την έκθεση είναι στην ευχάριστη θέση να συγκεντρώσουν διαφορετικά αντικείμενα από ευρήματα που είχαν χωριστεί μεταξύ τους. "Για εμάς τους αρχαιολόγους , ωστόσο, είναι τα πιο ενδιαφέροντα αντικείμενα", λέει ο Manfred Nawroth, διοργανωτής έκθεσης και επικεφαλής επιμελητής στο Μουσείο Προϊστορίας και Πρώιμης Ιστορίας του Βερολίνου. "Μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα αντικείμενα για να διηγηθούν  μια ζωντανή και συνεκτική ιστορία."

Ένα πρωταρχικό παράδειγμα είναι τα ευρήματα από τον κελτικό τάφο του πρίγκιπα Besseringen στο Σάαρλαντ της Γερμανίας. Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που ανακαλύφθηκαν εκεί τον 19ο αιώνα μεταφέρθηκαν για πρώτη φορά στα Βασιλικά Μουσεία του Βερολίνου και τελικά κατέληξαν στη Ρωσία . Ο υπέροχος χρυσός choker του Κέλτικου αριστοκράτη ήρθε στο Μουσείο Pushkin της Μόσχας το 1945, ενώ μια χάλκινη κανάτα πήγε στο Ερμιτάζ. Τα χάλκινα κομμάτια από μια τελετουργική μεταφορά φυλάσσονται στο Βερολίνο. Η νέα έκθεση ενώνει επιτέλους όλα τα αντικείμενα.

Κορονοϊός  εναντίον αρχαιολογίας

Και οι δύο προηγούμενες εκθέσεις της σειράς αποδείχθηκαν όχι μόνο επιστημονικά ορόσημα, αλλά και διεθνές κοινό. Η νέα έκθεση θα είχε σίγουρα αυτό το δυναμικό αν δεν ήταν για η πανδημία του κορονοϊού . Οι Γερμανοί διοργανωτές της έκθεσης δεν μπόρεσαν καν να ταξιδέψουν στη Ρωσία λόγω της επιδημίας. «Αυτό είναι λυπηρό», παραδέχεται ο Nawroth. "Είναι η πρώτη φορά που δεν μπορούμε να είμαστε παρόντες στο άνοιγμα μιας τόσο σημαντικής έκθεσης των αντικειμένων μας." Παρόλο που έχει δωρεάν είσοδο, ακόμη και Ρώσοι επισκέπτες είναι απίθανο να επισκεφτούν  το Ερμιτάζ λόγω του κοραναϊού. Η εικονική περιοδεία στα Γερμανικά και τα Ρωσικά, η οποία βρίσκεται επί του παρόντος , μπορεί να προσφέρει μια λύση. 

Βερολίνο |  Stiftung Preußischer Kulturbesitz - Ausstellung: Eisenzeit-Europa ohne Grenzen - Μουσείο Ausstellungsobjekte Neues (Janine Schmitz / photothek.net)

Η "Εποχή του Σιδήρου. Η Ευρώπη χωρίς σύνορα" εκτίθεται στο Ερμιτάζ έως τις 28 Φεβρουαρίου 2021. Από τις 15 Απριλίου έως τις 15 Ιουλίου 2021, θα προβληθεί στο Κρατικό Ιστορικό Μουσείο στην εμβληματική Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας. Όπως όλες οι εκθέσεις με αντικείμενα τέχνης που έχουν λεηλατηθεί, δεν μπορούν να προβληθούν στη Γερμανία.

κλικ εδώ



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!