Ανάμεσα στη Μνήμη και τη Δυνατότητα: Μια φιλοσοφική σύγκριση του “Flamenco Sketches” και του “It Never Entered My Mind”

 


Ο Miles Davis υπήρξε ένας μουσικός που δεν εξέφραζε απλώς ήχους, αλλά εσωτερικούς τόπους της ανθρώπινης ύπαρξης. Δύο από τα σημαντικότερα έργα του, το “Flamenco Sketches” (από το Kind of Blue, 1959) και το “It Never Entered My Mind” (1954), λειτουργούν ως δύο αντίθετοι αλλά συμπληρωματικοί πόλοι της ίδιας ανθρώπινης εμπειρίας: το άνοιγμα στο άγνωστο και η αναδρομή στο παρελθόν.

Τα δύο κομμάτια δεν μιλούν για τον ίδιο κόσμο. Μιλούν για δύο διαφορετικές καταστάσεις του Είναι — και η σύγκρισή τους αποκαλύπτει τη φιλοσοφία Davis, όπου η μουσική γίνεται γλώσσα του χρόνου.

 

1. Δύο κόσμοι, δύο χρόνοι

“It Never Entered My Mind” – Ο χρόνος της μνήμης

Ένα κομμάτι βουτηγμένο στη μελαγχολία, σχεδόν εξομολογητικό. Ο Davis παίζει με απαλό, ευάλωτο ήχο, σαν να μιλάει σε κάποιον που έχει ήδη χαθεί. Η μουσική ρέει σαν αναμνησιακός μονόλογος — όχι έντονος, αλλά καθηλωτικός.

Αυτός είναι ο χρόνος που επιστρέφει.

Η φιλοσοφική του διάσταση:
ο άνθρωπος κοιτά πίσω, προσπαθεί να ανασυνθέσει κάτι που χάθηκε, να βρει νόημα μέσα στις ρωγμές του παρελθόντος. Η μελωδία μοιάζει με σελίδες ξεχασμένου ημερολογίου που ξανανοίγονται.

“Flamenco Sketches” – Ο χρόνος της δυνατότητας

Εδώ ο Davis κινείται στον αντίθετο άξονα. Δεν υπάρχει ανάμνηση, δεν υπάρχει αφήγηση· μόνο πέντε διαδοχικές αρμονικές περιοχές μέσα στις οποίες οι μουσικοί περιπλανιούνται χωρίς προκαθορισμένο δρόμο.

Αυτός είναι ο χρόνος που ανοίγει.

Η φιλοσοφική του διάσταση:
ο άνθρωπος δεν ανατρέχει αλλά προχωρά. Είναι ένα κομμάτι χωρίς κεντρική ιστορία, γιατί αντικατοπτρίζει την κατάσταση όπου τίποτα δεν έχει ακόμη συμβεί — αλλά όλα μπορούν να συμβούν.

 

2. Η συναισθηματική αρχιτεκτονική

Μελαγχολία της απώλειας vs. γαλήνη του ενδεχομένου

  • Το It Never Entered My Mind είναι βαθιά προσωπικό και συναισθηματικά εστιασμένο.
    Το πένθιμο vibrato, οι αργές φράσεις, η σιωπή ανάμεσα στις νότες δημιουργούν έναν χώρο όπου ο ακροατής αντιλαμβάνεται την εύθραυστη πλευρά της ανθρώπινης καρδιάς.
  • Το Flamenco Sketches είναι σχεδόν υπερβατικό.
    Δεν μιλάει για ένα συγκεκριμένο συναίσθημα, αλλά για μια κατάσταση συνείδησης. Είναι όπως όταν κάθεσαι μπροστά στη θάλασσα και αφήνεις τον νου να χαθεί, να ονειρευτεί, να επιπλεύσει.

Στην πραγματικότητα, τα δύο κομμάτια απεικονίζουν τα δύο βασικά υπαρξιακά τοπία:
το βάρος της μνήμης και την ελαφρότητα της δυνατότητας.

 

3. Ο ρόλος της σιωπής: δύο μορφές εσωτερικού διαλόγου

Ο Davis θεωρούσε τη σιωπή “την πιο υποτιμημένη νότα”.
Στα δύο έργα, όμως, η σιωπή λειτουργεί με εντελώς διαφορετικό τρόπο.

Σιωπή ως πληγή – It Never Entered My Mind

Η σιωπή λειτουργεί ως παύση γεμάτη ανείπωτο πόνο.
Είναι η παύση του ανθρώπου που σκέφτεται τι θα μπορούσε να είχε γίνει αλλά δεν έγινε.

Σιωπή ως άνοιγμα – Flamenco Sketches

Εδώ η σιωπή είναι σαν ανάσα.
Δεν δηλώνει έλλειψη, αλλά χώρο.
Είναι ο τόπος όπου η επόμενη νότα μπορεί να γεννηθεί χωρίς βιασύνη, χωρίς προσδοκία.

 

4. Η φιλοσοφία της δημιουργίας: αναδρομή vs. αυτοσχεδιασμός

Το It Never Entered My Mind είναι συνθετικά δομημένο γύρω από μια συγκεκριμένη μελωδική γραμμή.
Ακόμη και οι αυτοσχεδιασμοί υπακούν στο ύφος του θέματος: γλυκόπικρο, ευαίσθητο, συγκαταβατικό.

Το Flamenco Sketches, αντίθετα, είναι ένα τελετουργικό ελευθερίας.
Ο Davis δεν δίνει μορφή — δίνει κατεύθυνση.
Οι μουσικοί κινούνται όπως ο στοχαστής που περιπλανιέται σε διαφορετικές ψυχικές καταστάσεις.

Εδώ η δημιουργία είναι όχι μια ανάμνηση, αλλά μια πράξη γίγνεσθαι.

  It Never Entered My Mind

Flamenco Sketches

5. Τι μας λένε σήμερα;

Τα δύο έργα συνομιλούν με τον σύγχρονο κόσμο όσο ποτέ:

  • Το It Never Entered My Mind μας θυμίζει πόσο βαθιά μας καθορίζει η μνήμη, οι απώλειες, τα “αν”.
  • Το Flamenco Sketches μας δείχνει ότι, παρά την αβεβαιότητα, υπάρχει πάντα χώρος για αναδημιουργία, για αναπνοή, για ένα νέο ξεκίνημα.

Η σύγκριση των δύο κομματιών αποκαλύπτει το εξής απλό αλλά θεμελιώδες:
ο άνθρωπος ζει ανάμεσα στη νοσταλγία και στην ελευθερία.
Ο Davis δεν διαλέγει πλευρά — δείχνει ότι και οι δύο είναι απαραίτητες για να υπάρξουμε.

 

Επίλογος: Δύο κομμάτια, ένας άνθρωπος

Στο τέλος, αυτά τα δύο έργα δεν είναι αντίθετα· είναι συμπληρωματικά.
Το It Never Entered My Mind μας καλεί να αποδεχθούμε το παρελθόν.
Το Flamenco Sketches μας καλεί να κινηθούμε πέρα από αυτό.

Μαζί σχηματίζουν το πιο ανθρώπινο από όλα τα μουσικά δίπολα:
το δίπολο της μνήμης και της δυνατότητας.

Κι εκεί, ανάμεσα στις νότες, ακούγεται η φιλοσοφία του Miles Davis:
ότι η ζωή είναι τόσο τα όσα χάσαμε όσο και τα όσα δεν έχουν ακόμη συμβεί.

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!