To 2007 ο Νίκος Αλεξίου εκπροσωπεί στην 52η Μπιενάλε της Βενετίας την Ελλάδα με επίτροπο τον Γιώργο Τζιρτζιλάκη. O πρόωρα χαμένος καλλιτέχνης αντιπροσώπευσε τη χώρα μας με μια σπονδυλωτή εγκατάσταση που εμπνεύστηκε από το κεντρικό μωσαϊκό του καθολικού της Ιεράς Μονής Ιβήρων του Αγίου Όρους, που χρονολογείται από το 1000 μ. Χ. Στην εγκατάσταση επικέντρωνε  και σε μοτίβα που είχε χρησιμοποιήσει ήδη στη δουλειά του, τόσο στην εγκατάσταση «Angel rolling up the heavens», με την οποία συμμετείχε στην Μπιενάλε της Αλεξανδρείας το 2006, όσο και σε αναδρομικά στοιχεία από παλαιότερα έργα του.

Ο Αλεξίου δούλευε το ψηφιδωτό που είδε στο Άγιο Όρος -στο οποίο περνούσε μεγάλα διαστήματα και η πνευματικότητα, το μυστήριο, ο ασκητισμός και η μεταφυσική του επηρέασαν βαθιά το έργο του – επί δέκα ολόκληρα χρόνια. Στο έργο με τίτλο «The end» , συμπεριελάμβανε μοτίβα και οπτικούς κώδικες που επαναλαμβάνονται σε όλους του πολιτισμούς, από τον μινωικό και μυκηναϊκό, την κλασική Ελλάδα και τη Ρώμη μέχρι και τα εμβληματικά κυβερνητικά κτίρια στη σύγχρονη Αμερική, ενώ η κλίμακα και το μέτρο τους έχει άμεση σχέση με την κλίμακα του ανθρώπινου σώματος.
ΚΛΙΚ ΕΔΩ VIDEO
Ένα μέρος του έργου, το βίντεο της σπονδυλωτής εγκατάστασης με τις ατέλειωτες σχεδιαστικές παραλλαγές, παρουσιάζεται στο κέντρο της Αθήνας. Η πρόσοψη του κτιρίου της Εθνικής Τράπεζας, που βρίσκεται στην πλατεία Κοτζιά και Αιόλου, έχει γίνει ο καμβάς για το έργο «Ένα τέλος – Μια αρχή», με αφορμή τον εορτασμό 175 χρόνων από την ίδρυσή της. Η Εθνική Τράπεζα από την ίδρυσή της το 1841, επέδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την καλλιτεχνική δημιουργία, την οποία στήριξε με ποικίλους τρόπους. Είναι  ένας από τους πρώτους οργανισμούς που συγκρότησαν συλλογή έργων τέχνης, αλλά και καθιέρωσε, παράλληλα με την τραπεζική της δραστηριότητα, παρεμβάσεις σε θέματα κοινωνικά και πολιτιστικά. Πιστεύοντας ακράδαντα ότι η τέχνη μπορεί να λειτουργήσει ως δύναμη «μορφοποιητική», αλλά και λυτρωτική της κοινωνίας, αναζητεί συνεχώς νέους τρόπους προσέγγισης της καλλιτεχνικής δημιουργίας και ένταξής της στην καθημερινότητα των ανθρώπων, υιοθετώντας σύγχρονα μέσα επικοινωνίας με το κοινό.

Με την εγκατάσταση του έργου στην πρόσοψή της, προκαλεί και προσκαλεί τους διερχόμενους την πολυσύχναστη οδό Αιόλου και την πλατεία Κοτζιά να σταθούν για λίγα λεπτά και να απολαύσουν τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα του έργου του Αλεξίου, σε ατέλειωτες σχεδιαστικές παραλλαγές,, καθώς «ρέουν» στην επίπεδη επιφάνεια της πρόσοψης, μεταλλάσσοντας συνεχώς μορφή, ένα χάος, ωστόσο δομημένο, με μέτρο, ρυθμό και αρμονία. Ο Αλεξίου, σχολιάζοντας το έργο του είχε πει: «Αυτό το σχέδιο, αυτές οι γραμμές βρίσκονται σε ένα όριο, σε ένα μεταίχμιο. Είναι ο θάνατος και η γέννηση ταυτόχρονα. Είναι το τέλος και η αρχή μαζί».

Το βίντεο θα προβάλλεται καθημερινά από τις 23 Σεπτεμβρίου έως τις 3 Οκτωβρίου 2016 και τις ώρες 19:30 – 23:30.
Κείμενο: Αργυρώ Μποζώνη 
Email: abozoni@elculture.gr
Φωτογραφίες: © Δανάη Κωτσάκη
ΠΗΓΗ:ελculture.gr