Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Οκτώβριος, 2014

Αμφίπολη: Αποκαλύφθηκε η Περσεφόνη στο ψηφιδωτό - Πιθανά μέλος της μακεδονικής δυναστείας στον τάφο

Εικόνα
Η αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, παρουσία του ψυχοπομπού Ερμή, είναι η εικόνα που αναπαριστά το ψηφιδωτό μεγέθους 4,5μΧ3, το οποίο αποκαλύφθηκε στον τύμβο Καστά της Αμφίπολης, όπως έγινε γνωστό κατά τη σημερινή ενημέρωση των δημοσιογράφων, στο Μουσείο της Αμφίπολης.  Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού συνεχίζεται η ανασκαφική εργασία στον λόφο Καστά, από την ΚΗ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Αφαιρούνται από τον  λόφο οι επιχώσεις  και τα μπάζα της ανασκαφής Λαζαρίδη. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η αφαίρεση στη δυτική πλευρά και συνεχίζονται οι εργασίες πίσω και ανατολικά από τη θόλο.        Από τα ευρήματα στις Αιγές που απεικονίζει την μεταφορά της Περσεφόνης στον Αδη M ια γυναικεία νεανική μορφή, με κόκκινους ανεμίζοντες βοστρύχους, η οποία φορά λευκό χιτώνα που συγκρατείται με κόκκινη, επίσης,  λεπτή ταινία στο ύψος του στήθους είναι το τρίτο πρόσωπο της παράστασης του περίφημου ψηφιδωτού που αποκαλύφθηκε πρόσφατα στο υπό

Yπάρχει πραγματικά ο χρόνος ή όχι είναι ένα καθαρά φιλοσοφικό ερώτημα

Εικόνα
 Ηλιακό ρολόι Aπό αρχαιοτάτων χρόνων ο άνθρωπος προσπάθησε να  ορίσει τον χρόνο. Στην αρχή, η μέτρησή του γινόταν με συσκευές που στηρίζονταν σε υλικά που ρέουν, όπως το νερό και η άμμος. Το βασικό χρονομετρικό όργανο όμως από την αρχαιότητα έως τον 16ο αιώνα ήταν το ηλιακό ρολόι, διαφόρων τύπων, που έδειχνε την ώρα με τη βοήθεια της σκιάς που δημιουργούσε ο ήλιος. Σταθμό στην τεχνολογία  της χρονομέτρησης αποτέλεσε η κατασκευή του αστρολάβου, με τον οποίο προσδιοριζόταν η ώρα με ακρίβεια λεπτού. Μόλις τον 13ο αιώνα μ.Χ. επινοήθηκαν τα μηχανικά και ακολούθησαν τα ρολόγια με εκκρεμές. Από το 17ο αιώνα άρχισε η καταλυτική επίδραση του χρόνου στις δραστηριότητες των δυτικών κοινωνιών. Όμως κάθε τόπος είχε ρυθμίσει ξεχωριστά την ώρα του και υπήρχε πρόβλημα για τους ναυτικούς, αφού ο καθένας χρησιμοποιούσε το μεσημβρινό του λιμανιού του για τον προσδιορισμό της θέσης του στους ωκεανούς που ταξίδευε. Σε μια διεθνή σύσκεψη που έγινε στις 13 Οκτωβρίου του 1884 στην αμερικαν

Στον Τάφο των Αιγών τα οστά του βασιλιά Φιλίππου του Β'

Εικόνα
“Νέα ευρήματα από τον τάφο των Αιγών”, ήταν ο τίτλος της πολυσυζητημένης - πριν την διεξαγωγή της - επιστημονικής ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο αρχαιολογικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης. Ουσιαστικά, επρόκειτο για την παρουσίαση των πρώτων συμπερασμάτων-υποθέσεων στις οποίες κατέληξαν οι επιστημονικές ομάδες που μελετούν την τελευταία τετραετία τα ευρήματα (υπολείμματα της καύσης οστών) από τους τάφους των Αιγών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλέστηκαν οι δυο πρώτοι ομιλητές (Θεόδωρος Αντίκας, υππίατρος – καθηγητής της Ανατομίας και Φυσιολογίας σε πανεπιστήμια των ΗΠΑ και Γιάννης Μανιάτης επικεφαλής του εργαστηρίου Αρχαιομετρίας του "Δημόκριτου"): Στον Βασιλικό Τάφο ΙΙ των Αιγών βρίσκονται τα οστά του βασιλιά των Μακεδόνων Φιλίππου του Β' , καθώς μετά από ενδελεχείς μελέτες των οστών προκύπτει πως: ο νεκρός ήταν άνδρας, ηλικίας 41-49 ετών είχε υποστεί τραύμα στο 4ο μετατάρσιο του αριστερού χεριού του (όχι όμως και στα οστά του προσώπου του -πέριξ του ματιού- χωρ

Λεωνίδας Καβάκος: Πρώτο βιολί σε όλα

Εικόνα
Λίγο πριν από την εμφάνισή του στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ο βραβευμένος προσφάτως με το βραβείο Gramophone ως «καλλιτέχνης της χρονιάς» μιλάει για τη μαγεία της μουσικής και σχολιάζει την ελληνική επικαιρότητα από την Παιδεία ως την Αμφίπολη Η επικείμενη συναυλία μουσικής δωματίου στο Μέγαρο είναι κατά πάσα πιθανότητα η μοναδική εμφάνιση του Λεωνίδα Καβάκου στην Ελλάδα για την τρέχουσα σεζόν. Ο προγραμματισμός στη χώρα μας έχει γίνει εξαιρετικά βραχυπρόθεσμος, εκτιμά, και η δική του ατζέντα είναι ήδη φορτωμένη. Εν προκειμένω, ο διεθνούς φήμης βιολονίστας ερμηνεύει τις τρεις σονάτες του Μπραμς με τη σύμπραξη της νεαρής, κινεζικής καταγωγής πιανίστριας Γιούτζα Ουάνγκ, με την οποία από κοινού έχουν ηχογραφήσει τον ομώνυμο δίσκο που κυκλοφόρησε από την Decca τον Μάρτιο του 2014, για να ακολουθήσει περιοδεία στις μεγαλύτερες αίθουσες της Ευρώπης. Η αθηναϊκή συναυλία - όπου οι καλλιτέχνες συμμετέχουν αφιλοκερδώς για τους εκπαιδευτικούς σκοπούς του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσι

«Παγώνει» το Βυζαντινό Μουσείο

Εικόνα
1914-2014: Ενας αιώνας συμπληρώνεται φέτος για το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας και ένας καινούργιος μόλις ξεκινάει, με κάποιες όμως δυσάρεστες εκπλήξεις. Σύμφωνα με το νέο οργανόγραμμα του υπουργείου Πολιτισμού, όπως μας λέει η σημερινή διευθύντρια του μουσείου, κ. Αναστασία Λαζαρίδου, τα δύο νευραλγικά τμήματα του Β&Χ Μουσείου, το δραστήριο τμήμα εκπαιδευτικών προγραμμάτων και το τμήμα περιοδικών εκθέσεων, στο οποίο εν πολλοίς οφείλεται η κατακτημένη εξωστρέφεια του μουσείου, οδεύουν προς κατάργηση. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Για πολλά χρόνια μια παρανόηση περιέβαλλε το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας. Στην αντίληψη πολλών ήταν ένα «ιεροποιημένο» μουσείο ειδικού ενδιαφέροντος. Χρειάστηκε ο νέος σχεδιασμός που έγινε σε δύο περιόδους, το 2004 και το 2010, με βάση όλα τα σύγχρονα μουσειολογικά εργαλεία, αλλά και στοιχεία πολιτιστικού μάρκετινγκ, για να παρουσιαστεί αναβαπτισμένο, ελκυστικό, επικεντρωμένο στις προσδοκίες το

Λ. Μενδώνη: Το ψηφιδωτό στην Αμφίπολη έχει κοινά χαρακτηριστικά με ''την αρπαγή της Περσεφόνης'' στην Βεργίνα

Εικόνα
«Υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά του ψηφιδωτού στην Αμφίπολη με την αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα που απεικονίζεται στον "τάφο της Περσεφόνης"» στις Αιγές τόνισε η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, σχολιάζοντας τα νέα εντυπωσιακά ευρήματα στον τάφο της Αμφίπολης, συνιστώντας, παράλληλα, υπομονή μέχρι να «μιλήσει» από μόνο του το μνημείο. Πάντως, από χθες, αμέσως μόλις έδωσε χθες στη δημοσιότητα το υπουργείο Πολιτισμού τις εντυπωσιακές φωτογραφίες από το ψηφιδωτό που βρέθηκε στο δάπεδο του δευτέρου θαλάμου του τάφου της Αμφίπολης άρχισαν οι αναλύσεις για το τι μπορεί να απεικονίζει. Και μπορεί το ψηφιδωτό να μην είναι σύνηθες σε μακεδονικό τάφο, όμως γενειοφόρος άνδρας έχει ξαναπεικονιστεί σε μακεδονικό τύμβο και συγκεκριμένα σε τοιχογραφία τάφου της Βεργίνας ο οποίος φέρεται να ανήκει σε κάποια από τις συζύγους του Φιλίππου του Β'. Πρόκειται για την περίφημη τοιχογραφία της αρπαγής της Περσοφόνης. Η αρπαγή της Π

Από την Ολυμπία στην Αμφίπολη

Εικόνα
Οι αρχαιολογικές ανασκαφές ανέκαθεν προκαλούσαν τεράστιο ενδιαφέρον, καθώς επίσης δίχαζαν. Αρκεί να θυμηθεί κανείς μια από τις πρώτες ανασκαφές στο ελεύθερο ελληνικό κράτος, το 1875. Ο αντίκτυπός της δεν διαφέρει και τόσο από αυτόν της πολύ δημοφιλούς ανασκαφής των ημερών μας        Πανηγυρική φωτογραφία και ενόπλων φουστανελοφόρων στον χώρο της ανασκαφής του ναού του Διός το 1875 email εκτύπωση     Στις 20 Δεκεμβρίου 1875 το ρεπορτάζ για την ανασκαφή της Ολυμπίας στην αθηναϊκή εφημερίδα «Μέριμνα» αναφέρει: « Ο κ. Αθ. Δημητριάδης έπεμψε τη Αρχαιολογική Εταιρεία ολόκληρον φορτίον αρχαιοτήτων, ων τινά ειδώλια παριστώντα Ερμάς χαριέντως το βαλάντιον εν χερσί κρατούντας, και αλεκτορομάχους και τινάς γυναίκας κομψώς ενδεδυμένας και την κόμην εχούσας, ως και νυν συνηθίζουσιν αι της υψηλής εθιμοταξίας κυρίαι, και άλλα άτινα φαίνονται καλλίστης τέχνης και της ρωμαϊκής εποχής...». Το δημοσίευμα συν

Νέα ευρήματα στην Αμφίπολη:Εκπληκτικό ψηφιδωτό: Παράσταση με άρμα σε κίνηση, που σύρεται από δύο λευκά άλογα

Εικόνα
Εντυπωσιακών ευρημάτων συνέχεια στην Αμφίπολη! Οι φωτογραφίες του ψηφιδωτού δαπέδου που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στον λόφο Καστά και δόθηκαν στη δημοσιότητα την Κυριακή 12 Οκτωβρίου στο πλαίσιο της τακτικής ενημέρωσης από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού προκαλούν, για μια ακόμη φορά, θαυμασμό. Το δάπεδο αποκαλύφθηκε- στο μεγαλύτερο μέρος του- με την σταδιακή αφαίρεση μέρους της επίχωσης από τον δεύτερο χώρο, πίσω από τις Καρυάτιδες και μέχρι την επιφάνεια του δαπέδου, σε βάθος έξι  μέτρων από την θόλο. Κατασκευασμένο από μικρά βότσαλα διαφόρων χρωμάτων, φέρει παράσταση εξαίρετης τέχνης η οποία είναι σύγχρονη του ταφικού συγκροτήματος, χρονολογείται, δηλαδή, στο τελευταίο τέταρτο του 4 ου π.Χ αιώνα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, στα νότια του ψηφιδωτού δαπέδου και ανάμεσα στα βάθρα των Καρυατίδων, αποκαλύφθηκε πώρινο κατώφλι, καλυμένο με λευκό κονίαμα. Στα βόρεια του δαπέδου ήρθε στο φως το μαρμάρινο κατώφλι της θύρας, που οδηγεί στον τρίτο χώρο, διακοσμημένο με ιωνι

ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΕΒΑΔΕΙΑΣ:Παρουσίαση-Ομιλία «ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ. ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ» (15/10/14)

Εικόνα
  Στις 16 Οκτωβρίου και κάθε χρόνο από το 1945, με την ίδρυση του Παγκόσμιου Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) του ΟΗΕ, γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής . Η  Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λιβαδειάς ,  με αφορμή αυτή την Ημέρα διοργανώνει εκδήλωση με θέμα τη σωστή διατροφή και την ενασχόληση του σημερινού ανθρώπου με τον αθλητισμό. Παρά τον καταιγισμό πληροφοριών για τη διατροφή από τα ΜΜΕ, το διαδίκτυο και τους ειδικούς της διατροφής, στην πράξη η επίδραση τους είναι πολύ μικρή στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Για λόγους ευκολίας ή για πρακτικούς λόγους, επιλέγονται λανθασμένοι τρόποι και συνήθειες με συνέπεια να μην είναι καθόλου ενθαρρυντικά τα αποτελέσματα, ενώ σοβαρά προβλήματα υγείας συνδέονται άμεσα με τη διατροφή και να εξακολουθούν να είναι σε μεγάλη έξαρση. Πάνω σ’ αυτά τα προβλήματα, θα επικεντρώσει την παρουσίασή της η διατροφολόγος Αντωνία Ζηλιαναίου , προσεγγίζοντας το θέμα από μια νέα οπτική, συνδέοντας άμεσα τη διατροφή με την άσκηση, όχι όμως υπό

«Σφήνα» Unesco για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Εικόνα
Pόλο διαμεσολαβητή ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βρετανία για το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα προτίθεται να αναλάβει η UNESCO . Η απόφαση αυτή ανακοινώθηκε το βράδυ της Πέμπτης στο Παρίσι, κατά τη διάρκεια της Διακυβερνητικής Επιτροπής. Παρά το γεγονός ότι η Βρετανία δεν είναι υποχρεωμένη να δεχτεί τη διαμεσολάβηση και η οποιαδήποτε απόφαση δεν θα έχει δεσμευτικό χαρακτήρα, η ελληνική πλευρά προσβλέπει στη διεθνοποίηση του θέματος και στην άσκηση πιέσεων προς τη βρετανική πλευρά από άλλα κράτη-μέλη της επιτροπής. Στην προχθεσινή συνάντηση η Βρετανία εκπροσωπήθηκε από τον υποδιευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, ενώ η ελληνική πλευρά μετείχε ως παρατηρήτρια. Πριν από περίπου έναν χρόνο και ύστερα από απαίτηση του τότε υπουργού Πολιτισμού Πάνου Παναγιωτόπουλου η UNESCO είχε ενημερώσει με επιστολή της τη βρετανική πλευρά για το αίτημα της Ελλάδας να αναλάβει τη διαιτησία για το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Ιουλιανό και Γρηγοριανό Ημερολόγιο

Εικόνα
Τα χρονολογικά συστήματα που χρησιμοποιήθηκαν ανά τους αιώνες είναι εκατοντάδες. Σχεδόν κάθε πολιτισμός ανέπτυσσε το δικό του, λίγα όμως κατόρθωσαν να επιβιώσουν. Έως τα μέσα του 1ου αιώνα π.Χ. το ημερολόγιο που επικρατούσε ήταν αυτό της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, το οποίο βασιζόταν στις φάσεις της Σελήνης. Λόγω της ατέλειάς του, όμως, δημιουργήθηκαν μεγάλες αποκλίσεις, κυρίως στην εαρινή ισημερία, με σημαντικές επιπτώσεις στην οικονομία και τη λειτουργία του κράτους. Έτσι, ο Ιούλιος Καίσαρας ανέθεσε στον αλεξανδρινό αστρονόμο Σωσιγένη την αναμόρφωση του ημερολογίου. Προς την κατεύθυνση αυτή, προστέθηκαν στο έτος 90 μέρες, δηλαδή η 1η Μαρτίου του 44 π.Χ αντικαταστάθηκε από την 1η Ιανουαρίου . Το νέο, ηλιακό, ημερολόγιο ανταποκρινόταν απόλυτα στη διαδοχή των εποχών και η διάρκεια του έτους προσδιορίστηκε στις 365,25 ημέρες. Η μικρή διαφορά καλύπτονταν από μία επιπλέον ημέρα που προσθέτονταν κάθε τέσσερα χρόνια, μετά την «έκτη προ των καλένδων του Μαρτίου», που ονομαζόταν

Τρισδιάστατοι στοχασμοί για τη γενεαλογία της τεχνικής

Εικόνα
"Τρισδιάστατους στοχασμούς" θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς την εγκατάσταση με τίτλο Ο Αναξίμανδρος στη Φουκουσίμα , Γενεαλογίες της τεχνικής , την οποία παρουσιάζει από χθες ο αρχιτέκτονας Ζήσης Κοτιώνης στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. στο Μουσείο Μπενάκη Πρόκειται για ένα έργο που συντίθεται από θραύσματα του υλικού πολιτισμού, που ο καλλιτέχνης συνέλεγε κατά τις περιπλανήσεις του στην ύπαιθρο. Παλιά μπουκάλια, πλαστικά δοχεία, αγροτικά εργαλεία, πολλά από τα οποία ξέβρασε το κύμα, λειτουργώντας ανακατανεμητικά. Όλα αυτά, ο Ζ. Κοτιώνης τα αντιμετωπίζει ως ένα "αρχείο", το οποίο οργανώνεται με ταξινομητική διάθεση σε προθήκες που δανείζεται από άλλα τμήματα του Μουσείου Μπενάκη. Όπως κάθε ταξινόμηση, έτσι και αυτή ακολουθεί μια λογική που προσδίδει ένα νέο νόημα στα αντικείμενα. Ξεκινώντας από συνθέσεις που έλκουν την έμπνευσή τους από τα κοσμολογικά μοντέλα των προσωκρατικών, ιδιαίτερα του Αναξίμανδρου, για τον οποίο ο Ζ. Κοτιώ

Υποψήφιος για τη λίστα της UNESCO ο αρχαιολογικός χώρος Φιλίππων

Εικόνα
  Το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού κατέθεσε στο Κέντρο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Unesco τον φάκελο υποψηφιότητας του Αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Ας σημειωθεί ότι αποτελεί την πρώτη μετά το 2007 υποβολή υποψηφιότητας της Ελλάδας. Για την υποβολή της υποψηφιότητας καταρτίσθηκε διαχειριστικό σχέδιο, το οποίο είναι προαπαιτούμενο για την ένταξη ενός μνημείου στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Οι προδιαγραφές της Unesco για την κατάρτιση του σχεδίου είναι ιδιαίτερα απαιτητικές και αποσκοπούν στην ολιστική προσέγγιση του χώρου και την ολοκληρωμένη διαχείρισή του. Το σχέδιο, το οποίο εν μέρει στηρίχθηκε σε παλαιότερο διαχειριστικό σχέδιο, το οποίο είχε συντάξει ο Δήμος Καβάλας,  εξειδικεύει, και οργανώνει χρονικά και κατά προτεραιότητες τις δράσεις που θεωρούνται απαραίτητες για τη βελτίωση και ανάδειξη του χώρου όπως είναι υποδομές προστασίας, συντήρησης και ανάδειξης της αρχαίας πόλης και των εκτός των τειχώ

A 7000 Eur Grant for a Project Awarded to a young person from the Mediterranean

Εικόνα
You wish to undertake a project related to Mediterranean cultures or art and crafts? Are you a national from a Mediterranean country? Born after 31 December 1987, you will be under 28 years of age in 2015. The Marc de Montalembert Foundation offers a 7000 euros grant for qualifying projects. To present a project an application form must be requested before November 15th 2014 . Deadline for the dispatch of applications: December 31st, 2014 In order to encourage better appreciation of the cultures and art and crafts of the Mediterranean region among its young generations the Marc de Montalembert Foundation provides grants for the implementation of projects related to cultures or art and crafts. Projects must be the expression of a personal vocation of the candidates. Projects must be implemented outside the candidates’ home country. The Foundation expects concrete results from the project. Whatever form of expression chosen – written, oral, visual, … – the outcome must be an origin

27ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Εικόνα
Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου θα διεξαχθεί φέτος από την Πέμπτη 16 Οκτωβρίου, μέχρι και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου, στους Κινηματογράφους Ααβόρα και Άστυ. Το Tvxs.gr είναι χορηγός επικοινωνίας στο μακροβιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Αθήνας και αρχή γενομένης από σήμερα θα σας μεταφέρουμε αναλυτικά τα νέα του φεστιβάλ που φέτος συμπληρώνει 27 χρόνια συνεχούς παρουσίας και κατέχει μία ιδιαίτερη θέση στα κινηματογραφικά τεκταινόμενα της πόλης. AT-M Ad   Ανανεώνοντας το φθινοπωρινό ραντεβού του με τους λάτρεις του καλού σινεμά, το 27ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου επιστρέφει ανανεωμένο και στις 14 ημέρες της διάρκειας του, θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε 70 ταινίες από την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια κινηματογραφία . Ταινίες οι οποίες φέτος θα παρουσιαστούν στον Κινηματογράφο Ααβόρα από 16 έως και 22 Οκτωβρίου και στον Κινηματογράφο Άστυ από 16 έως και 29 Οκτωβρίου (να σημειώσουμε ότι από τις 27 έως και τι

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Lucas Cranach

Εικόνα
  4 Οκτωβρίου 1515 γεννήθηκε ο γερμανός καλλιτέχνης της Αναγέννησης, γνωστός για τις ξυλογραφίες του ο Lucas Cranach ο νεότερος( 4/10/1515-25/1/1586). Εδώ Ο Χριστός και η Μοιχαλίδα. Μουσείο Ερμιτάζ Ρωσία.