Τρισδιάστατοι στοχασμοί για τη γενεαλογία της τεχνικής
"Τρισδιάστατους στοχασμούς" θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς την εγκατάσταση με τίτλο Ο Αναξίμανδρος στη Φουκουσίμα, Γενεαλογίες της τεχνικής, την οποία παρουσιάζει από χθες ο αρχιτέκτονας Ζήσης Κοτιώνης στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς.
Πρόκειται για ένα έργο που συντίθεται από θραύσματα του υλικού πολιτισμού, που ο καλλιτέχνης συνέλεγε κατά τις περιπλανήσεις του στην ύπαιθρο. Παλιά μπουκάλια, πλαστικά δοχεία, αγροτικά εργαλεία, πολλά από τα οποία ξέβρασε το κύμα, λειτουργώντας ανακατανεμητικά.
Όλα αυτά, ο Ζ. Κοτιώνης τα αντιμετωπίζει ως ένα "αρχείο", το οποίο οργανώνεται με ταξινομητική διάθεση σε προθήκες που δανείζεται από άλλα τμήματα του Μουσείου Μπενάκη. Όπως κάθε ταξινόμηση, έτσι και αυτή ακολουθεί μια λογική που προσδίδει ένα νέο νόημα στα αντικείμενα. Ξεκινώντας από συνθέσεις που έλκουν την έμπνευσή τους από τα κοσμολογικά μοντέλα των προσωκρατικών, ιδιαίτερα του Αναξίμανδρου, για τον οποίο ο Ζ. Κοτιώνης τόνισε ότι πρώτος αντιμετωπίζει τη φύση ως ανθρώπινη κατασκευή, καταλήγει σε μια μακέτα της τομής του πυρηνικού αντιδραστήρα της Φουκουσίμα. "Τίποτε δεν είναι φυσικό εδώ μέσα", υπογράμμισε ο καλλιτέχνης. Ταυτόχρονα, στις προθήκες που περιβάλλουν την κεντρική εγκατάσταση παρατίθενται αποσπάσματα προσωκρατικών, "σχολιασμένα" από σχέδια των κατασκευών. Παράλληλα, παραπετάσματα από νάυλον οριοθετούν ένα "μέσα" και ένα "έξω" στην αίθουσα, ενώ στους τοίχους προβάλλονται βίντεο από την καταστροφή στην Ιαπωνία.
Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή στο κοινό έως τις 16 Νοεμβρίου.
Η ΑΥΓΗ,Σ.Κ.