Πέμπτη, 14 Μαρτίου 2013

15-3-2013 ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ: Ο ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΨΩΜΙΟΥ ΦΑΝΕΡΩΝΕΙ ΤΟ ΧΑΜΗΛΟ ΒΙΟΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ

Από τη Σύνταξη

 
Τις τελευταίες μέρες γίνονται αναφορές σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες του ελληνικού πληθυσμού,  που έχουν αλλάξει   λόγω της οικονομικής κρίσης. Επίσης αναφορές γίνονται και για την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς των Ελλήνων πολιτών.  Αύριο είναι η Παγκόσμια ημέρα Κατανάλωσης και πολλά δημοσιεύματα αναφέρονται στον περιορισμό κατανάλωσης του ψωμιού  από τους πολίτες.
Ο περιορισμός κατανάλωσης ψωμιού από τους φτωχούς διαπιστώνεται από τα αρχαία χρόνια. Το ψωμί ήταν βασική τροφή των  εύπορων τάξεων του πληθυσμού.
Ο Ησίοδος στο Έργα και Ημέραι αναφέρεται στη μάζα. Πρόκειται για την πρώτη αναφορά της μάζας, μιας ζύμης από κριθάρι, το οποίο άλεθαν ανάλογα με τη περίπτωση χοντρό ή ψιλό και πρόσθεταν νερό, γάλα και λάδι, κατόπιν άφηναν τη ζύμη να στεγνώσει για να τη φάνε αφού την υγράνουν  και πάλι. Η μάζα παρέμεινε για πολλά χρόνια η βασική τροφή των απλών ανθρώπων. Ο Αριστοφάνης αναφέρει συχνά ως βασικό είδος διατροφής των φτωχών ανθρώπων αυτή τη μάζα, που την έτρωγαν μαζί με κρεμμύδια και λαχανικά.
Το ψωμί ήταν διατροφή για τους πλούσιους, λόγω και της μικρής παραγωγής σιτηρών στον ελληνικό χώρο( κυρίως γινόταν εισαγωγή).
Το ίδιο σχεδόν συνέβαινε και στην Αρχαία Ρώμη, όπου στην ελληνική μάζα αντιστοιχούσε το pulς, ένας χυλός ή ζύμη από αλεύρι όλυρας, όπου ήταν μέρος διατροφής του απλού λαού.
Το ψημένο ψωμί από το 170 π.Χ. παράγονταν από επαγγελματικά αρτοποιεία, τα οποία αργότερα γίνονται μεγάλες επιχειρήσεις.
Και κατά τον 20 αιώνα η μπομπότα ήταν το ψωμί των φτωχών. Από το 1930 και κατά τη διάρκεια της κατοχής στην Ελλάδα όταν το αλεύρι από σιτάρι δεν υπήρχε ενώ το αλεύρι καλαμποκιού ήταν άφθονο.
Μετά το τέλος και του εμφυλίου πολέμου στη Ελλάδα κάθε ελληνική οικογένεια μπορεί και έχει το ψωμί  ως κύριο είδος τροφής.
Οι διατροφικές συνήθειες που σε αυτές περιλαμβάνεται ως κύριο είδος τροφής και το ψωμί, καθορίζουν το βιοτικό επίπεδο του πληθυσμό ανά εποχή.
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου