Κυριακή, 16 Σεπτεμβρίου 2012

ΕΚΘΕΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ,Τουρκία:το ταξίδι του χρόνου

Μια εντυπωσιακή έκθεση με έργα 25 διάσημων φωτογράφων που ταξίδεψαν από την Αδριανούπολη μέχρι το Γκαζίαντεπ και από την Κωνσταντινούπολη μέχρι την Καππαδοκία, καταγράφοντας τον μετασχηματισμό της χώρας μέσα στον χρόνο, κάνει τώρα τον γύρο του κόσμου με μια στάση στη Θεσσαλονίκη. Με το πρότζεκτ αυτό η εφημερίδα «Ζαμάν» γιορτάζει φέτος τα 25 χρόνια της. Οι εικόνες του σχετικού λευκώματος που εξέδωσε η τουρκική εφημερίδα σε συνεπαίρνουν με την εναλλαγή τοπίων και προσώπων μιας χώρας που μοιάζει ατέλειωτη. Φωτογραφίες από τον γάμο μιας νεαρής Τσιγγάνας, αστυνομικοί σε νυχτερινή βάρδια, εργοστάσια και πλυντήρια αυτοκινήτων, ηθοποιοί και τεχνικοί στα πλατό για τα γυρίσματα ενός σίριαλ, θαμώνες λαϊκών καφενείων και φανατικοί τηλεθεατές, εργάτριες σε εργοστάσια υφασμάτων, αγρότες βαμβακιού, μια οικογένεια που μαζεύει τσάι, κορμιά παλαιστών αλειμμένα με λάδι, περιστρεφόμενοι δερβίσηδες, ανθρακωρύχοι 350 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της γης… Ακόμα, καράβια που διασχίζουν τα στενά του Βοσπόρου, τζαμιά και μιναρέδες, πιστοί που προσεύχονται, παθιασμένοι φίλαθλοι και ποδοσφαιριστές, μια αρχαία πόλη που βυθίζεται κάτω από τα νερά ενός αρδευτικού έργου, σκηνές από την καθημερινή ζωή της νομαδικής φυλής των Γιουρούκων, πορτρέτα μαθητών που ποζάρουν περήφανοι φορώντας παραδοσιακές στολές από τις ιδιαίτερες πατρίδες τους, ο Πρόεδρος της Τουρκίας Αμπντουλάχ Γκιουλ στην προεδρική κατοικία στα Θεραπειά, πιστοί που αυτομαστιγώνονται στη γιορτή της Ασούρα, δημοσιογράφοι, επιχειρηματίες, ανιαρά προάστια, δρόμοι υπό κατασκευή. Κωνσταντινούπολη, Αδριανούπολη, Αγκυρα, Προύσα, Γκαζίαντεπ, Καππαδοκία. Ο χρόνος στην πόλη, ο χρόνος που αλλάζει, ο χρόνος που μένει αναλλοίωτος, ο χρόνος και οι άνθρωποι, είναι οι τέσσερις μεγάλες ενότητες της έκθεσης φωτογραφίας με τον τίτλο «Türkiye'de Zaman» (Χρόνος στην Τουρκία), που διοργανώθηκε από την εφημερίδα «Zaman» («Χρόνος») για τους εορτασμούς των 25 χρόνων από την ίδρυσή της. Η έκθεση που συνοδεύεται από μια δίγλωσση (τουρκικά και αγγλικά) πολυτελή έκδοση 420 σελίδων παρουσιάζεται αυτές τις ημέρες στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του Παράλληλου Προγράμματος της PhotoBiennale και του Προγράμματος «Θεσσαλονίκη - Σταυροδρόμι Πολιτισμών», το οποίο φέτος έχει ως θέμα του τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η έκθεση μετά τα εγκαίνιά της στην Κωνσταντινούπολη παρουσιάστηκε σε δέκα τουρκικές πόλεις και άρχισε το ταξίδι της στον κόσμο με σταθμούς στο Λονδίνο και τη Βιέννη, ενώ πρόκειται να ακολουθήσουν το Παρίσι, η Μόσχα και η Νέα Υόρκη. Ο φωτογράφος είναι το βλέμμα και η καρδιά μιας εφημερίδας και με αυτό το σκεπτικό η τουρκική «Ζαμάν», η οποία εκδίδεται καθημερινά σε 35 χώρες, προσκάλεσε 25 διεθνώς αναγνωρισμένους φωτογράφους - μεταξύ των οποίων ο Ελληνας Νίκος Οικονομόπουλος και ο Ελληνοκύπριος Γιώργος Γεωργίου - να παρουσιάσουν με τη δική τους προσωπική οπτική άγνωστες όψεις και πτυχές της σύγχρονης Τουρκίας, τόσο μέσα από την καθημερινότητα όσο και μέσα από ιδιαίτερα θέματα που επέλεξαν οι ίδιοι να φωτίσουν. Εμπειροι επαγγελματίες και δημοσιογράφοι από τον Στιβ Μακ Κάρι, ο οποίος έγινε διάσημος πριν από 17 χρόνια με το σμαραγδένιο βλέμμα της «μικρής Αφγανής» στο εξώφυλλο του «National Geographic», και τον Πάολο Πελεγκρίν, τον Γκιγιόμ Ερμπό, τον Ερίκ Μπουβέ, τον Αντερς Πέτερσεν και τον Μπρούνο Μπάρμπι, μέχρι την Κάθριν Κουκ, την Κλοντίν Ντουρί, την Τζέιν Εβελιν Ατγουντ και τη Ρένα Εφέντι ταξίδεψαν από το ένα άκρο της χώρας μέχρι το άλλο, καταγράφοντας μέσα από τη δική του προσωπική ματιά και άποψη ο καθένας, σκηνές από τον αστικό μετασχηματισμό, την εσωτερική μετανάστευση, την αγροτική ζωή, τη βιομηχανία, τον νεαρό πληθυσμό της μεγάλης και πολύπλοκης χώρας, η οποία αλλού μετασχηματίζεται ραγδαία και αλλού παραμένει η ίδια εδώ και αιώνες. Και «διηγήθηκαν» αυτές τις σκηνές με περισσότερες από 150 ποιητικές φωτογραφίες, που κάνουν τώρα τον γύρο του κόσμου. «Η τέχνη της φωτογραφίας ήταν ανέκαθεν αγαπητή στην Τουρκία, όπου έφθασε αμέσως μόλις γεννήθηκε. Οι σουλτάνοι της εποχής εκείνης κάλεσαν στα παλάτια τους φωτογράφους να απαθανατίσουν σκηνές από την ιδιωτική ζωή τους και τα χαρέμια τους και πόζαραν μαζί με τις οικογένειές τους. Ο σουλτάνος Αβδούλ Χαμίτ Β', ο οποίος ήταν εμπνευστής πολλών καινοτομιών, κάλεσε μάλιστα ευρωπαίους φωτογράφους να φωτογραφίσουν τα πλούτη και τις ομορφιές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και δημιούργησε ένα μεγάλο αρχείο, το οποίο έχει διαδραματίσει πολύ σημαντικό ρόλο τόσο για τη δημιουργία των οπτικών αναμνήσεών μας όσο και για την κατανόηση ολόκληρης της αυτοκρατορίας», γράφει στον πρόλογο της έκδοσης ο Σελαχατίν Σεβί, photo editor της εφημερίδας «Ζαμάν». Τα «φωτογραφικά άλμπουμ του Γιλντίζ», λοιπόν, που απεικονίζουν την Τουρκία του 19ου αιώνα μαζί με το πρότζεκτ της δεκαετίας του 1940, «Ταξίδια στη μητέρα πατρίδα», με έργα τούρκων ζωγράφων οι οποίοι στάλθηκαν στην Ανατολία για να απεικονίσουν διάφορες περιοχές της χώρας, έγιναν πηγή έμπνευσης για τη νέα φωτογραφική έκθεση. ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου