Της Ακρόπολης τα πάθη




Η τρομοκρατική οργάνωση «Οκτώβρης '80» - που πυρπόλησε το Μινιόν και τον Κατράντζο - απειλεί να παγιδεύσει τον Παρθενώνα με εκρηκτικά. Το εθνικό μνημείο της Σκωτίας έχει την όψη του Παρθενώνα. Οι Καρυάτιδες ποζάρουν περήφανες από τον ναό του Αγίου Παγκρατίου στο Λονδίνο μέχρι σε μπαλκόνια σπιτιών στο Αιγάλεω.

Στην πρώτη του προκήρυξη ο Σύνδεσμος Αισθητικών Σαμποτέρ Αρχαιοτήτων απειλεί επίσης να ανατινάξει τον Παρθενώνα, την ώρα που το κορυφαίο μνημείο του αρχαίου ελληνικού κόσμου κυκλοφορεί στο εξώφυλλο του «Economist» στεφανωμένο με ελικόπτερα, υπό τον τίτλο «Acropolis Now» ως παραλλαγή της ταινίας του Κόπολα «Apocalypsis Now». Ενίοτε δε, μετακομίζει έως τη Χαλκιδική όπου εμφανίζεται ως στέγαστρο δίπλα σε πισίνα μεγάλου ξενοδοχείου και άλλοτε διαφημίζεται ως κορυφαίο έργο ζαχαροπλαστικής.

«Η Ακρόπολη δείχνει να αυτο-αναπαράγεται ως στερεοτυπική εικόνα της σύγχρονης Ελλάδας. Μιας Ελλάδας που έχει πάψει πλέον να είναι η χώρα στην οποία μπορεί κανείς να δει την ίδια, την αυθεντική Ακρόπολη. Αντιθέτως, η Ελλάδα είναι ο τόπος στον οποίο έρχεται κάποιος για να φωτογραφίσει την Ακρόπολη ή, ακόμη καλύτερα, να την αγοράσει για να την πάρει μαζί του φεύγοντας» λέει ο επίκουρος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Δημήτρης Πλάντζος και ένας από τους τρεις ομιλητές στην εκδήλωση «Η βιογραφία της Ακρόπολης. Το εμβληματικό μνημείο της Αθήνας» που διοργάνωσε η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στο πλαίσιο του κύκλου «Η αφήγηση της Ιστορίας και η διδασκαλία της ως ιστορικά φαινόμενα».

«Ο σημερινός βιογράφος της Ακρόπολης δεν μπορεί να μη στρέψει την προσοχή του και προς αυτή την τόσο καταλυτική διασπορά της εικόνας της. Η διαρκής αναπαραγωγή της εικόνας αυτής - που φαίνεται να παραβιάζει κατάφωρα την αυθεντικότητα του μνημείου προς τιμήν του οποίου υποτίθεται ότι κατασκευάζονται οι άπειρες ρεπλίκες του - μοιάζει να διακατέχεται από ένα αίσθημα πανικού» συνεχίζει ο ομιλητής την ώρα που μπροστά από τα μάτια του κοινού περνούν εκατοντάδες μαγνητάκια, μπλουζάκια και γύψινα διακοσμητικά με τη μορφή του Παρθενώνα, καθώς και τούρτες γάμου με τους γκλασαρισμένους νεόνυμφους να στέκονται δίπλα στο μνημείο!

«Πόσο κινδυνεύει η Ακρόπολη από τη διασπορά της εικόνας της; Αν φαίνεται να χάνει κάτι από την "αύρα" της είτε στα χέρια των αντιγραφέων είτε κάτω από το βλέμμα των τουριστών, η ιστορία αυτού του "ευτελισμού" δεν είναι απαραιτήτως λιγότερο σημαντική. Οι σύγχρονοι επισκέπτες της Ακρόπολης αναζητούν νέες πολιτισμικές ταυτότητες - εθνικές, ταξικές, παγκόσμιες - που έχουν ανάγκη ένα σύμβολο όχι αρχαίο, ούτε αιώνιο, αλλά σημερινό».
ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!