Sold out τον καιρό της κρίσης

Του Δημήτρη Δουλγερίδη



Στο ξεκίνημα της σεζόν οι πολυχώροι, τα θέατρα και τα μουσικά στέκια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μπορούν να περηφανεύονται για αρκετά sold out και - με μειωμένο εισιτήριο- να ξορκίζουν την κρίση
Στις αρχές του 2011 τα μαύρα μαντάτα για «μισοάδεια μαγαζιά» καταφτάνουν από τις νυχτερινές πίστες της Ιεράς Οδού και της Πειραιώς, όπου είναι γενική η αίσθηση από αυτόπτες μάρτυρες ότι το λαϊκοπόπ δεν τραβάει. Το σχήμα που θα έκανε τη διαφορά λείπει και το σκιάχτρο της 160άρας ευρώ στο ουίσκι προκαλεί κατάθλιψη εν μέσω κρίσης. Αντιθέτως κάτι τρέχει στα μικρά στέκια ή τους χώρους που έχουν δοκιμαστεί στον χρόνο και αποκτήσει σχέση εμπιστοσύνης με το κοινό τους. Ακόμη κι αν η μικρή κλίμακα δεν επιτρέπει ζητωκραυγές για sold out παραστάσεις- «τι σόι sold out είναι αυτά με 100 θέσεις;»- η πολιτιστική κίνηση μπορεί να διαφημίσει και αυτή τα μικρά ή τα μεγάλα σουξέ της περιόδου.

Παλιοί και νέοι παίκτες
Συμπέρασμα πρώτο: όποιος μείωσε τις τιμές, δεν έχασε. Οι Πέμπτες και τα Σαββατοκύριακα στο Εθνικό Θέατρο αγγίζουν πληρότητα κοντά στο 98%, με τις δύο μεγάλες παραγωγές «Σιρανό» και «Φρεναπάτη» να καταγράφουν την καλύτερη πορεία. «Την Πέμπτη ειδικά, όταν το εισιτήριο κοστίζει 13 ευρώ, περίπου 570 άτομα παρακολουθούν τις παραστάσεις. Από τη μέχρι τώρα κίνηση, η κρίση δεν έπληξε το Εθνικό όσο θα περίμενε κανείς. Αλλά προφανώς έχουν παίξει τον ρόλο τους οι προσαρμοστικές ή “προληπτικές”, αν προτιμάτε, κινήσεις να ρίξουμε κατά 10% τα περσινά εισιτήρια», λέει η Σάσα Παπαχριστοπούλου από τον τομέα Επικοινωνίας. Η Πέμπτη είναι επίσης η καλύτερη ημέρα για τα «Ορφανά» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου- έστω και με το μειωμένο εισιτήριο των 10 ευρώ. Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος από την αρχή της σεζόν, άλλωστε, έχει μειώσει τη γενική είσοδο από 22 σε 20 ευρώ. Από κοντά και η «Τσούνγκα» της Καριοφυλλιάς Καραμπέτη στο Θέατρο Επί Κολωνώ που για δεύτερη χρονιά συγκεντρώνει καθημερινά περίπου 100 θεατές. Για δεύτερη χρονιά συνεχίζει επίσης η παράσταση «Σλουθ» στο Θέατρο Αθηνών με τους Γιώργο Κιμούλη και Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη. Συμπέρασμα δεύτερο: όποιος επιλέγει τίτλους δοκιμασμένους στον χρόνο, επίσης δεν χάνει. Στη Θεσσαλονίκη η «Λωξάνδρα» του ΚΘΒΕ, το οποίο Τετάρτη και Πέμπτη έχει καθιερώσει εισιτήριο 12 ευρώ, κερδίζει με το σπαθί της μια θέση στα sold out της σεζόν, καθώς συγκεντρώνει 680 θεατές καθημερινά. Τις ημέρες πριν από τα Φώτα το ταμείο έδινε θέσεις μόνο για το τέλος Ιανουαρίου, ενώ από τις 26/1 προστίθεται δεύτερη παράσταση το απόγευμα της Τετάρτης. Η επιλογή του κλασικού μυθιστορήματος της Μαρίας Ιορδανίδου- μαζί με την επιτυχία του «Βασιλιά Ληρ» το 2009- αποτυπώνει τη λογική της ασφάλειας που κερδίζει στο ταμείο. Η ίδια συνταγή ίσχυσε και στο Μέγαρο Μουσικής που χτυπάει το μάξιμουμ της προπώλησης, όταν οι προτάσεις ταιριάζουν απόλυτα στο προφίλ του. Η «Τόσκα»- παραγωγή της Λυρικής Σκηνής μεν- δίνει το καλό παράδειγμα: η διαθεσιμότητα των εισιτηρίων για τις επικείμενες τελευταίες παραστάσεις ήταν μόλις 10% την περασμένη Τετάρτη. Στις sold out συναυλίες της σεζόν ανήκουν εκείνες της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βιέννης (Ζορζ Πρετρ) και της Συμφωνικής Ορχήστρας Μαρίινσκι της Αγίας Πετρούπολης (υπό τον Βαλέρι Γκεργκίεφ με σολίστ τον Λεωνίδα Καβάκο). Επίσης οι συναυλίες της Παιδικής Χορωδίας της Βιέννης αλλά και οι παραστάσεις του «Καρυοθραύστη» (Μπολσόι). Αντιθέτως, η «πειραματικού» ύφους συναυλία του τραγουδοποιού Λόλεκ δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, αν και τα τελικά συμπεράσματα θα προκύψουν ύστερα και από τις συναυλίες των Rous και Βασίλη Βασιλάτου στη σειρά «Η νέα γενιά στο προσκήνιο».

Αν και ο «νέος» της υπόθεσης, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών μπορεί ήδη να περηφανεύεται για το δικό της απόλυτο sold outτο «Αόρατο τσίρκο» των Τιερέ και Βικτόρια Τσάπλιν- και μια πληρότητα που αγγίζει το 80% στις παραστάσεις της τελευταίας περιόδου. «Από τα εγκαίνια μέχρι τα workshops, τις διαλέξεις και τις ίδιες παραστάσεις υπολογίζουμε ότι περίπου 20.000 επισκέπτες μπήκαν στη Στέγη», λέει η Αφροδίτη Παναγιωτάκου. Με δεδομένο ότι η κεντρική σκηνή χωράει άνετα 800 θεατές, το «Αόρατο τσίρκο» παρακολούθησαν 3.850 επισκέπτες σε πέντε διαφορετικές παραστάσεις, με το εισιτήριο να κυμαίνεται μεταξύ 10 και 20 ευρώ.

Στο «Παλλάς» του αθηναϊκού κέντρου ετοιμάζονται να αποχαιρετήσουν το sold out ολόκληρης της σεζόν, το μιούζικαλ της Μαρινέλλας, με τρεις έξτρα παραστάσεις. Η προπώληση μάλιστα των 160 εισιτηρίων μόνο το πρωί της περασμένης Δευτέρας είναι ο καλύτερος επίλογος στην επιλογή του θεάτρου για ένα οπτικοακουστικό θέαμα, το οποίο παρακολούθησαν πάνω από 70.000 θεατές (και μάλιστα με εισιτήριο που άρχιζε από 30 ευρώ). Η παράσταση είχε μεγάλη επιτυχία και στη Θεσσαλονίκη, όπου ανέβηκε στις 5 Ιανουαρίου. Ηταν σαφώς μια επιλογή ασφαλείαςαυτό που στην πιάτσα ονομάζεται σιγουράκι- και δείχνει την τάση στους μεγάλους χώρους τον καιρό της κρίσης. Συντηρητικοποίηση; Επιστροφή στα μεγάλα ονόματα; Οπως και αν το ονομάσει κανείς, οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Η παράσταση της Αλκηστης Πρωτοψάλτη με τον Μάριο Φραγκούλη δεν έχει πέσει κάτω από 1.100 εισιτήρια όλες τις ημέρες, ενώ ο «Βασιλιάς Ληρ» του Νικήτα Τσακίρογλου κατέγραψε θεατρικό ρεκόρ περιόδου με 18.500 εισιτήρια. Προφανώς, όμως, όλες οι ημέρες δεν είναι... Λαμπρή. «Η Τετάρτη είναι δύσκολη ημέρα, αλλά ειδικά φέτος δύσκολη είναι και οποιαδήποτε ημέρα με απεργίες ή απανωτές διαδηλώσεις στο κέντρο», λέει η Αργυρώ Μποζώνη της «Ελληνικής Θεαμάτων». «Είναι ίσως προσωπική εκτίμηση, αλλά θεωρώ ότι οι συνθήκες κίνησης στην πόλη επηρεάζουν περισσότερο απ΄ ό,τι οι συνθήκες κρίσης. Αν πέρσι υπήρξε μία κάμψη, οφείλεται μάλλον στη φημολογία περί νέας γρίπης. Η αρχή της σεζόν, από το φθινόπωρο μέχρι σήμερα, προϊδεάζει για καλύτερη πορεία». Λίγο βορειότερα, το Θεσσαλικό Θέατρο δημιουργεί γεγονός στη Λάρισα με την παράσταση «Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης» σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου. Γεγονός που αποδεικνύει ότι μια πολυδιαφημισμένη παράσταση με δοκιμασμένο γκελ στο κοινό μπορεί να κερδίσει εισπρακτικά credits εκτός Αθηνών και εντός
μείωσε τις τιμές, δεν έχασε.
Οποιος επέλεξε δοκιμασμένους τίτλους ή μεγάλα ονόματα, επίσης
της κρίσης. Ισως να δείχνει τον δρόμο και σε άλλους επίδοξους παραγωγούς για τη μεταφορά έργων στην περιφέρεια.

Μικρές συναυλίες
Η επανεμφάνιση του Σταύρου Ξαρχάκου σε μια μουσική σκηνή είχε παράπλευρες ωφέλειες. Το πρόγραμμα με τραγούδια Χατζιδάκι, Θεοδωράκη και δικά του, τα οποία ερμηνεύουν οι Γιάννης Χαρούλης και Νατάσα Μποφίλιου γεμίζει τη μουσική σκηνή300 θέσεις κάθε βράδυ, χώρια οι όρθιοι- επί τέσσερα διήμερα, ενώ υπήρξαν και σκέψεις για παράταση των παραστάσεων. «Το κοινό φαίνεται να ανταποκρίνεται, όταν η πρόταση έχει ξεκάθαρο περιεχόμενο. Στην Νταϊάνα Ριβς ήμασταν κάθε βράδυ γεμάτοι και ο Αλ Ντι Μέολα πήγε εξαιρετικά καλά. Η τάση στην προπώληση δείχνει ότι ο Χοσέ Φελιτσιάνο (σ.σ.: διάσημος πορτορικανός μουσικός) έχει επίσης ρεύμα», λέει η Εμιλυ Λεοντιάδου. Στην ίδια συνομοταξία ανήκει ο διαχρονικός «Σταυρός του Νότου», αλλά και το «Ρassport» του Πειραιά, από τις νέες εισόδους που μετράει ήδη τις δικές του επιτυχίες, τηρουμένων των αναλογιών. Η εμφάνιση του Αλκίνοου Ιωαννίδη επί έξι βραδιές συγκέντρωσε 1.500 άτομα, ενώ η συναυλία των Ρuressence 600 θεατές σ΄ ένα βράδυ. Στον αριθμό 205 της Λιοσίων το «Gagarin» ζει το «καλύτερο ξεκίνημα της περιόδου τα τελευταία εφτά χρόνια», σύμφωνα με τον Θωμά Μαχαίρα. Τη δυνατή εκκίνηση έδωσαν οι Dub Ιnc, μπροστά σε 1.100

άτομα, ενώ ο βετεράνος Ρόκι Ερικσον τραγούδησε για 900 και πλέον. Περίπου 1.200 κάθε φορά παρακολούθησαν τις συναυλίες των Αctive Μember, Λεωνίδα Μπαλάφα, Fuzztones, Woven Ηand και Sonics. Επί δύο συνεχόμενες βραδιές τον χώρο γέμισαν και οι Locomondo, του χαμηλού εισιτηρίου βοηθούντος. «Τα εισιτήρια παραμένουν σχετικώς χαμηλά για τις ελληνικές συναυλίες- αρχίζουν από 8 ευρώ - και στις ξένες κυμαίνονται μεταξύ 20 και 30. Τα ποτά παρέμειναν στα 6 ευρώ και έτσι δεν είδαμε κάμψη. Είναι παρήγορο ότι οι συναυλιακές επιλογές ισοδυναμούν με έξοδο σ΄ ένα μπαρ», καταλήγει ο κ. Μαχαίρας.

«Τα καλά και δοκιμασμένα σχήματα αντέχουν» είναι και η ετυμηγορία της Θεσσαλονίκης. Ο Αλκ. Ιωαννίδης και οι Νouvelle Vague έδωσαν πρόσφατα συναυλίες για 1.500 θεατές ο καθένας στο Ρrincipal. «Ο κανόνας αυτός σε συνδυασμό με τη μείωση των τιμών κατά 10% αποδίδει», λέει ο Νίκος Στεφανίδης του Ρrincipal και του Γαία Live.

Το χθεσινό sold out των μεταλλάδων Ηalloween στο Fuzz της Βουλιαγμένης και το αποψινό (22/1) στη Θεσσαλονίκη δίνει μια άλλη διάσταση: τη μεγάλη απήχηση του μέταλ στο ελληνικό κοινό που εξασφαλίζει εξαιρετικές προπωλήσεις. Ο διοργανωτής των δύο συναυλιών, Νίκος Λώρης, συμφωνεί ότι το χαμηλό εισιτήριο (12- 15 ευρώ) ειδικά για τους Έλληνες καλλιτέχνες διατηρεί την προσέλευση του κοινού στα ίδια επίπεδα με πέρσι.
ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ξέρεται ότι: Το χαγιάτι στον ελλαδικό χώρο δεν είναι τούρκικο

Το άλογο κοιμάται όρθιο!